جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 17, 2024
تدریس طلاب

حوزه/ استادسطح عالی حوزه علمیه قم گفت: حضور و غیاب طلاب اقدام شایسته است که در صورت درست اجرا شدن، نقش مهمی می تواند در کمک به علمیت طلاب داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین محمد جواد انواری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» درباره سنت های حسنه حوزه در امور آموزشی  افزود: آنچه در گذشته درمیان طلاب وجود داشت، این بود که پیش از حضور در سر کلاس، درس را پیش مطالعه و مباحثه آن انجام می شد و حضورطلاب در سر کلاس، جنبه رفع اشکال داشت. بعد از کلاس نیز مطالب درس داده شده از سوی استاد، مباحثه می شد.

وی چنین رویه ای را موجب تربیت طلاب با بنیه علمی قوی دانست و گفت: این سنت حوزه که بزرگان زیادی را تربیت کرد، امروزه کمتر در میان طلاب دیده می شود، در عین این که حجم زیادی از کلاس ها نیز برای طلاب در نظر گرفته شده است.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که اساتید باید در ایجاد اشتیاق در میان طلاب برای مطالعه دروس  اهتمام جدی داشته باشندگفت: اساتید باید مباحث رابه صورت کاربردی برای طلاب تبیین کنند و در طی درس، طلاب را نیز در مباحث شریک سازد. زمانی که طلاب در سر کلاس حضور می یابند، استاد خلاصه مطالب مطرح شده را از آنها بخواهند، طلبه خود را ملزم به مطالعه می کند.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که اساتید از طلاب امتحان می گیرند، باید دقت داشته باشند که دادن نمره قبولی برای طلبه که نسبت به دروس خوانده شده آمادگی چندانی ندارد، نه تنها کمک به او نیست، بلکه به علمیت طلبه ضربه وارد می آورد.

حجت الاسلام والمسلمین انواری در ادامه به جدی گرفتن حضور و غیاب طلاب در کلاس های درس از سوی مدیریت حوزه علمیه قم گفت: این کار، اقدام شایسته است که در صورت درست اجرا شدن، نقش مهمی می تواند در کمک به علمیت طلاب داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: طلبه ای که به دلیل بروز مشکلات، در طی سال چند مورد غیبت داشته باشد، قابل قبول است، ولی این که در طی سال تنها چند جلسه در کلاس ها حاضر شود، پذیرفته نیست. طلبه باید در عین گرفتاری های روزمره، نسبت به رسالت طلبگی و یادگیری درست و کامل دروس اهتمام جدی داشته باشند.

انتهای پیام// 15/ 313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha