یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024

علمای شیعه در بخش آموزش نه تنها کوتاهی نکرده‌اند بلکه تلاش آنها فراتر از حد معمول نیز بوده است.

 

وی افزود: علمای شیعه در طول تاریخ، در بحث آموزش نه تنها کوتاهی نکرده اند، بلکه تلاش هایی را به ثمر رسانده اند که فراتر از حد معمول بوده است، به طوری که تنها با یک رصد کلی می‌توان به این حقیقت پی برد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، تصریح کرد: هر چند فقه شیعه در زمینه آموزش خوش درخشیده است، اما در قسمت پژوهش و تحقیق، در مقاطعی از تاریخ شاهد کوتاهی و تفریط هستیم.

وی با بیان این که در دوران معاصر تا حدودی این تفریط برطرف شده است، گفت: امروز باید روحیه پژوهش و تحقیق از همان آغاز طلبگی در طلاب تقویت گردد.

حجت الاسلام و المسلمین علیدوست یادآور شد: در مقطعی از تاریخ ائمه اطهار(ع) دست به اصلاح و پالایش کتب مرتبط به صحابه امامان شیعه زدند؛ به طوری که امام رضا(ع) در مقطعی تمام کتاب های صحابه امامان باقر و صادق(ع) را پالایش نمودند و به دنبال ایشان امامان بعدی و حتی امام زمان(عج) نیز این کار را انجام دادند.

وی در ادامه سخنان خود بروز شبهات جدید و فعالیت شدید رسانه‌های مختلف را از جمله ویژگی هایعصر حاضر بر شمرد و گفت: با توجه به شرایط کنونی، لازم است همانطوری که به امر آموزش بها می دهیم، به امر پژوهش نیز اهمیت قائل شویم و کارهای خود را در این خصوص بسیار محکم و استوار انجام دهیم.

* شرایط یک پژوهش موفق

این استاد سطح عالی حوزه علمیه قم، در بخش دیگری از سخنان خود، ویژگی‌های یک پژوهش خوب و قابل عرضه را مد نظر قرار داد و ابراز داشت: پژوهشی که می خواهد به عنوان پژوهش موفق لقب بگیرد، باید بر اساس نیاز باشد؛ البته گاهی توهم احتیاج جای خود احتیاج را می گیرد که این خطری بسیار بزرگ است.

وی، نوآوری را دومین شاخصه یک پژوهش موفق توصیف کرد و اذعان داشت: باید در پژوهش‌ها نوآوری و نظریه پردازی جدید مشاهده و بتوان آن را مورد بررسی قرار داد.

حجت الاسلام و المسلمین علی‌دوست، گفت: سومین نکته ای که یک پژوهشگر برای ارائه پژوهش خوب باید به آن دقت کند، این است کاری کند که پژوهش به سراغ او بیاید، نه این که او به سراغ پژوهش برود؛ برای مثال پژوهش هایی که صرفا برای گرفتن مدرک سطح3 یا 4 حوزه صورت می گیرد، پژوهش ها موفقی نیست؛ چرا که این پژوهش به سراغ پژوهشگر نیامده، بلکه این پژوهشگر است که به سراغ پژوهش رفته است.

شایان ذکر است؛ در پایان این مراسم با حضور حجت الاسلام و المسلمین محمدجواد فاضل لنکرانی، از تعدادی از ممتازین پژوهشی، نخبگان علمی و اخلاقی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اهداء لوح تقدیر تجلیل شد.

به گزارش مرکز خبر حوزه، حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسم علیدوست، امروز در مراسم تجلیل از پژوهشگران و دانش پژوهان برگزیده و ممتاز مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) که در سالن فقاهت این مرکز برگزار شد، با اشاره به نقش روحانیون در ترویج علوم الهی، اظهار داشت: امروز روحانیون به عنوان پاسداران دین دو مأموریت ویژه و مهم دارند که یکی از آن ها آموزش و دیگری پژوهش ا ست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha