جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024

ما در جمهوری اسلامی نمی توانیم و اصلا شدنی نیست که از نشانه های اسلامی کناره بگیریم، اما در نظام های مسیحی مشاهده می کنیم که می‌توان به راحتی دین را کنار گذاشت و سکولار شد.

به گزارش مرکز خبر حوزه، نشست علمی «ساختار جمهوری اسلامی»، عصر امروز با حضور میهمانانی از کشور چین از جمله پرفسور نینگ، مدیر مؤسسه علوم سیاسی آکادمی و علوم اجتماعی چین و آقای یور فینگ، محقق و پژوهشگر چینی در محل سالن کنفرانس های انجمن های علمی حوزه های علمیه در قم برگزار شد.

در ابتدای این نشست دکتر فراتی، عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه در سخنانی اظهار داشت: دموکراسی یک چیز واحدی نیست که همگان از آن برداشت واحدی داشته باشند، بلکه هر نگاهی به آن شکل خاصی را می دهد؛ برای مثال اگر به دموکراسی پسوند سوسیالیستی بدهیم، می شود سوسیال دموکراسی، اگر با نگاه لیبرالیستی به آن نگاه کنیم می شود لیبرال دموکراسی و همین طور اگر با نگاه اسلامی به دموکراسی نگاه کنیم، مدلی با نام جمهوری اسلامی استخراج می شود. 

پرفسور نینگ سؤالی را مبنی بر این که دموکراسی را در سیستم جمهوری اسلامی با وجود ولایت فقیه چگونه تعریف می کنید؟، پرسید که دکتر فراتی در پاسخ وی اظهار داشت: در سیستم سیاسی ایران اول مردم تعدادی از مجتهدین و علمای دینی خود را انتخاب می کنند که 88 نفر هستند؛ یعنی هر استانی تعدادی از عالمان دینی خود را انتخاب می کنند؛ مجلسی در ایران تشکیل می شود به نام مجلس خبرگان و در نهایت اعضای آن مجلس فردی حائز شرایط را به عنوان ولی فقیه انتخاب می کنند.

وی افزود: تفاوت دیگر این امر این است که ولی فقیه باید شرایطی داشته باشد که به قدرت برسد و اگر یکی از آن شرایط مانند عدالت و تقوا از بین برود خود به خود برکنار می شود و نیازی به برکناری توسط مجلس خبرگان ندارد؛ یعنی خود به خود در اندیشه دینی عزل می شود.

پرفسور نینگ از جواب های دکتر فراتی بسیار خرسند شد و با به کاربردن عبارت خیلی عالی بود، رضایت خود را نشان داد.

پرفسور نینگ در ادامه با بیان این که تفکر حاکمیت جمهوری اسلامی، تفکری جالب و سیستم حکومتی هم سیستم خوبی است، گفت: سؤالی این جا مطرح است و آن این که شما چگونه توانستید بیش از 30سال پایداری خود را حفظ کنید؟

وی با اشاره به سیستم حکومتی کشور چین هم گفت: در چین برآورده کردن نیازهای مردم حرف اول را می زند و حتی شاید به خاطر این کار، ایدئولوژی های کتاب های مقدس خود را هم تغییر یا توجیه کرده اند؛ اما سؤال این جاست که شما چگونه توانسته اید بیش از 30سال مبانی تئوریک اسلام را بی هیچ کم و کاستی در متن جامعه نگاه دارید؟

فراتی در پاسخ این پرسش بیان داشت: این جا وقتی اسلام تبدیل به ایدئولوژی شده است، مانند کالا نیست؛ جمهوری اسلامی حرفی خارج از اعتقادات مردم نمی زند؛ جمهوری اسلامی استمرار هویت تاریخی مردم ایران است و فرق آن با مارکسیسم هم همین است.

وی افزود: ما باید در مطالعه ادیان بین اسلام و دین های دیگر تفاوت ویژه ای قائل باشیم. در اسلام و قرآن نشانه های زیادی در باب سیاست داریم و این بر خلاف انجیل است که کل آیه های سیاسی آن به 5 آیه هم نمی رسد؛ بنابراین زندگی ما مسلمان ها بازتابی از این نشانه هاست و ما نمی توانیم جدای از این نشانه ها زندگی کنیم.

فراتی گفت: ما هر رفتاری که در تمدن اسلامی مشاهده می کنیم، می بینیم که هر کدام از این رفتارها در صدد آن هستند که خود را با نشانه های اسلامی تطبیق دهند؛ برای مثال در ایران زمانی که ما مشروطه را آغاز کردیم استدلالات دینی برای آن آوردیم.

وی افزود: زمانی هم که کارهای لازم برای تحقق جمهوری اسلامی را شروع کردیم بر اساس نشانه های دینی حرکت خود را شروع کردیم.

عضو انجمن علمی مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم، خاطرنشان ساخت: همان گونه که تحقق انقلاب اسلامی ایران هم با نشانه های اسلامی انجام گرفت، مخالفت و نقد آن هم باید مستند به نص آیات قرآنی باشد.

وی افزود: ما در جمهوری اسلامی نمی توانیم و اصلا شدنی نیست که از نشانه های اسلامی کناره بگیریم، اما در نظام های مسیحی مشاهده می کنیم که می‌توان به راحتی دین را کنار گذاشت و سکولار شد.

فراتی یادآور شد: اشتباه مسیحی ها هم این است که تفاوت اساسی اسلام و مسیحیت را نمی بینند و فکر می کنند که کشورهای اسلامی می توانند مانند آن ها سکولار شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha