یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024

همه ائمه‌(ع) بر خواندن مناجات شعبانیه مداومت داشتند چون‌که این دعا در حقیقت تجلی توحید، نبوت و ولایت می‌باشد و آن چنان دارای اهمیت می‌باشد که بزرگان بر آن شرح نوشته‌اند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید احمد حسینی‌ خراسانی از اساتید حوزه در گفت و گو با سرویس علمی- فرهنگی مرکزخبر حوزه، به بیان و شرح جایگاه، ماه شعبان و اعمال این ماه شریف پرداخت.

وی افزود: از جمله اعمالی که در ماه شعبان به آن سفارش شده است ذکر، استغفار، نماز، ادعیه ویژه و روزه می‌باشد، روزه‌گرفتن در آن مقدمه‌ای برای روزه ماه رمضان است. ماه شعبان ماه شادی شیعیان می‌باشد چون که میلاد حضرت سید‌الشهدا‌(ع)  حضرت زین‌العابدین‌(ع) حضرت حجت‌بن‌الحسن‌العسکری و ابالفضل‌العباس‌(ع) در  آن واقع شده است.

این استاد حوزه یادآور شد: افرادی که در این ماه در مشاهد مشرفه،(مکه مکرمه، مدینه منوره، عتبات عالیات و دیگر مکان‌های مقدس) که کانون خداشناسی و خداپرستی است، حضور می‌یابند از خواندن مناجات شعبانیه غافل نشوند و برای ظهور و سلامتی حضرت مهدی‌(عج) و مومنین بسیار دعا کنند.

ماه شعبان ماهی است که سفره مائده آسمانی بر روی بندگان گسترده شده است و باید از این سفره آسمانی استفاده لازم را برد و آماده ورود در ماه مبارک رمضان شد.

وی ادامه داد: ماه شعبان دارای اعمال مشترکه و اعمال ویژه است که در شب‌ها و روزهای این ماه توصیه شده است.

وقتی هلال ماه شعبان رویت می‌شد وجود مبارک پیامبر‌(ص) به یکی از صحابه فرمودند: برو در کوچه‌های مدینه فریاد بزن که ای مردم، ماه شعبان حلول کرده است، تا مردم از حلول این ماه باخبر شوند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی خراسانی یادآور شد: از اعمال این ماه، غسل، روزه و دعا می‌باشد که شیخ عباس قمی در کتاب شریف مفاتیح‌الجنان ذکر کرده است و پسران و دختران که زمینه دریافت معارف الهی در آنان بیشتر است بهتر است در این ماه هر چه بیشتر به انجام اعمال این ماه نایل شوند.

مناجات شعبانیه از جمله دعاهای و ارده در ماه شعبان می‌باشد که حضرت امام‌(ره) برخواندن آن توصیه می‌کردند.

وی افزود: انسان‌های مومن در وقت خواندن مناجات شعبانیه، به مضامین بلند، محتوای نورانی، اخلاقی و تربیتی آن توجه داشته باشند.

حضرت امام‌(ره) درباره اهمیت مناجات شعبانیه می‌فرمود: همه ائمه‌(ع) بر خواندن مناجات شعبانیه مداومت داشتند چون‌که این دعا در حقیقت تجلی توحید، نبوت و ولایت می‌باشد و آن چنان دارای اهمیت می‌باشد که بزرگان بر آن شرح نوشته‌اند.

این استاد حوزه یادآور شد: حضرت امام راحل (ره) این فراز از مناجات شعبانیه را در یکی از سخنرانی‌های خود می‌خواندند: « إِلَهِي هَبْ لِي كَمَالَ الانْقِطَاعِ إِلَيْكَ وَ أَنِرْ أَبْصَارَ قُلُوبِنَا بِضِيَاءِ نَظَرِهَا إِلَيْكَ حَتَّي تَخْرِقَ أَبْصَارُ الْقُلُوبِ حُجُبَ النُّورِ فَتَصِلَ إِلَي مَعْدِنِ الْعَظَمَةِ وَ تَصِيرَ أَرْوَاحُنَا مُعَلَّقَةً بِعِزِّ قُدْسِكَ » آن دسته از افرادی که دنبال عرفان هستند بهتر است فرازهای مناجات شعبانیه را، راهنما و تابلوی خود در مسیر عرفان قرار دهند چون که در این فراز از دعا، بیان می‌کند که انسان، از ما سوی‌الله بریده شود و به کمال الهی متصل شود و این عین توحید، حقیقت توحید و لب توحید می‌باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha