جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 17, 2024

دکتر علی اکبر سیبویه در خصوص روابط ایران و مصر گفت: قطعا این روابط، بهتر و شکوفاتر از روابط قبل انقلاب شکل خواهد گرفت، اما مقداری به زمان نیاز دارد.

وی که قرار بود پس از بازگشایی سفارت ایران در مصر به عنوان سفیر به قاهره برود در مصاحبه با خبرگزاری حوزه ابراز داشت: زمان مشخصی را نمی توان برای بازگشایی روابط بین دو کشور تعیین کرد. دولت فعلی مصر هچمنان دستخوش ناآرامی ها و مشکلات به جا مانده از دوران مبارک است؛ دولت فعلی باید قبل از هر چیز اوضاع خانه را ترتیب دهد و سازمان دهی کند و در شرایط فعلی این امر به کندی پیش می رود.

سیبویه ادامه داد: بقایا و ارثیه رژیم مبارک همچنان در عرصه های مختلف بر دولت فعلی سنگینی می کنند و دشمنان از هر حیث دارند فشار می آورند تا عملا دولت آقای مُرسی را فلج کنند. اما آقایان در مصر با درایت کارها را پیش می برند و خوشبختانه گام های بلندی با برکناری وزیر دفاع و شاخه های نظامی که همچنان بر مصر مستولی بودند، برداشته شد و مُرسی توانست با ظرافت خاصی در همان دو ماه اول عمل کند.

* اختلافات ایران و مصر در مساله سوریه

وی درباره اختلافات ایران و مصر در مساله سوریه اظهار داشت: در شرایط فعلی اخوانی های سوریه با دولت بشار در افتاده اند و در مصر هم اخوانی ها بر سرکار آمده اند و آنها در اساس، خود را از یک جسم و روح حساب می کنند، در عین حال اختلافات ما با اخوانی ها و موضوع بازگشایی روابط ایران و مصر، در ارتباط با سوریه نیست.مهمتر از همه، مشکلات داخلی و مسائل فرامنطقه ای مصر است که مصر را وادار می کند که با قدری تامل نسبت به گشایش روابط اقدام کند، ولی قطعا آیندۀ روابط، بسیار درخشان و طلایی خواهد بود.

* حقیقتی که صهیونیست ها و  مبارک از آن اطلاع داشتند

وی به مشترکات فراوان دو ملت ایران و مصر اشاره و تصریح کرد: اگر کشورهای عربی با اکثریت شیعه چون عراق و بحرین را در نظر نگیریم، مردم مصر در مقایسه با سایر کشورهای عربی، علاقه ویژه ای به اهل بیت علیهم السلام دارند و نزدیکی خاصی با فرهنگ جمهوری اسلامی مشاهده می شود.

سیبویه افزود: وجود حرم حضرت زینب(س)، سیده نفیسه(س) و مقام راس الحسین(ع) در مصر شرایط ویژه ای را در مصر ایجاد کرده است و هر جوان مصری که ازدواج می کند، تیمنّاً و برای کسب یُمن و خوشبختی به حرم سیده نفیسه(س) می رود و آغاز زندگی مشترک را جشن می گیرد و همه اینها آثار اهل بیت(ع) در کشور مصر است و چون ملت ایران، پیرو اهل بیت(ع) است، دو ملت ایران و مصر سابقه دیرینی در این زمینه دارند و اسرائیل و دست نشانده آنها مبارک به خوبی بر این حقیقت یعنی نزدیکی دلها واقف بودند.

* به جای قاهره به مسقط می روم

وی که به دلیل تاخیر در بازگشایی سفارت ایران در قاهره، به جای مصر، به عمان خواهد رفت گفت: ظرف دو ماه آینده به مسقط پایتخت عمان خواهم رفت؛ خوشبختانه سلطنت عمان از صبح پیروزی انقلاب اسلامی بهترین روابط را با جمهوری اسلامی داشته و حتی در شرایط جنگ تحمیلی این روابط در حد شکوفای خود میان ما و عمان پابرجا بود و همواره این سنت مشورت میان دو کشور در طول بیش از سه دهه گذشته در مناسبات سیاسی و اجتماعی برقرار بود و امروزه یکی از اساسی ترین روابط منطقه ای در خلیج فارس را عمان با جمهوری اسلامی ایران دارد که پابرجا و مستدام است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha