جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024

در این شماره از نشریه افق حوزه شاهد بخش‌های مختلف خبری، گزارش‌های متنوعی از مراکز حوزوی سراسر کشور و نیز بازتاب سخنان مراجع معظم و علمای بلاد هستیم. در بخش های خبری نیز گزارش‌های گوناگونی از برنامه‌ها و فعالیت‌های حوزوی در بخش‌های مختلف و انعکاس همایش‌ها و مراسم‌های مختلف حوزه‌های علمیه آورده شده است.

خبرگزاری حوزه/ شماره جدید نشریه افق حوزه با مطالب متنوع و مختلف خبری و تحلیلی منتشر شد.

جدید ترین شماره نشریه افق حوزه که سیصد و هفتادمین شماره از این نشریه حوزوی و در یازدهمین سال انتشار آن است به همراه ضمیمه افق خانواده منتشر شده است.

در این شماره از مجله شاهد بخش های مختلف خبری و گزارش‌های متنوع از مراکز حوزوی سراسر کشور و بازتاب سخنان مراجع معظم و علمای بلاد هستیم.

در بخش های خبری این شماره گزارش‌های گوناگونی از برنامه ها و فعالیت‌های حوزوی در بخش های مختلف و نیز انعکاس همایش‌ها و مراسم مختلف حوزه‌های آورده شده است.

عنوان نخست صفحه اول این شماره به بیانات رهبر انقلاب در مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب مردم اختصاص دارد که فرموده اند: «همه به آقای روحانی کمک کنند.»

خبر دیگر این شماره از افق حوزه افتتاح پژوهشگاه قرآن و حديث در 14 مرداد 1392 با پيام کتبي حضرت آيةالله صافي گلپايگاني و با حضور جمعي از اساتيد و فضلاي حوزه ای‌باشد. 

در بخشی از پيام حضرت آيةالله صافي گلپايگاني که توسط حجةالاسلام والمسلمين برنجکار قرائت شد، آمده است، افتتاح مرکزي مقدس و با عظمت براي فهم و درک حقايق و دقايق معارف قرآن کريم و احاديث اهلبيت(ع)، که به نام «پژوهشگاه قرآن و حديث» نامگذاري شده است را به مؤسسه عالي علمي فرهنگي دارالحديث تبريک و تهنيت ميگويم. اين مؤسسه محترم که افتخار دارد وصيت جاودان پيامبر اکرم(ص)، درباره ثقلين را در جامعه عينيت بخشد و به آن عمل نمايد، بايد بر خود ببالد و بر اين توفيق بزرگ شاکر باشد.

در بخش سخن بزرگان شماره 370 به عباراتی از عالم عارف، "ملاحسين‌قلى همدانى(ره)" پرداخته شده و آمده است كثرت اشتغال به مباحات، و شوخى بسيار كردن، و لغو گفتن، و گوش به اراجيف دادن، قلب را مى‌ميراند.اگر بى‌مراقبه مشغول به ذكر و فكر بشود، بى‌فائده خواهد بود، اگر چه حال هم بياورد، چراكه آن حال دوام پيدا نخواهد كرد.گول حالى كه ذكر بياورد، بى‌مراقبه نبايد خورد.

در بخش رواق شهیدان این شماره از افق حوزه به طلبه شهيد عظيم سلحشور اشاره شده در بخشی از وصیت نامه این شهید بزرگوار آمده است:

بسيجي‌ام، از مرگ نمي‌هراسم و لباس رزم را تا گرفتن انتقام خون كليه شهيدان و دفن امپرياليسم شرق و غرب و اياديشان در كردستان عزيز از تن بيرون نخواهم آورد، بسيجي‌ام و عروس شهادت را در آغوش خواهم كشيد و چون شمع براي اسلام خواهم سوخت.(بخشي از وصيت‌نامه شهيد)

 در بخش فرزانگان شماره 370 به زندگی و شرح شخصیت آيةالله روحاني نجف‌آبادي پرداخته شده است.

در بیانی از معظم له در رعايت شأن طلبگي آمده است: آيةالله روحاني بسيار مواظب اعمال و رفتار خود در جامعه بوده و هميشه نگران بودند تامبادا بهواسطه اعمال و رفتار ايشان مردم به روحانيت بدبين شوند. ایشان ميگفتند: طلبه در جامعه يک شأن خاصي دارد و بايد هماره شأن طلبگي را در نظر داشته باشد. معتقد بودند که اگر عالمان ديني مورد اعتماد مردم واقع شدهاند، اين اعتماد بيعلت نبوده است.مردم جز خوبي از علما نديدهاند و ما نبايد با اعمالمان اين اعتماد را از بين ببريم.به طلبهها سفارش ميکردند: حرمت اين لباس را نگه داريد.مبادا باعث شويد به اين لباس توهين بشود.هرچه باشد ما طلبهايم و اهل علم هستيم

در بخشی از گفت‌وگویی که  با استاد و نويسنده حوزوي "سید علی حسینی" از سوی سرویس علمی- فرهنگی خبرگزاری حوزه انجام شده با تیتر  «طلاب، نيازمند پشتيباني و تشويق بزرگان حوزه» آمده است:

«طلبهها بيشتر از قشر زحمتکش و متوسط جامعه هستند که از درون خود مردم برخاستهاند و بايد نياز مردم را درک کرده و خود را جداي از مردم ندانند. نمونه بارز مردميبودن، مرحوم آيةالله آقا مجتبي تهراني(ره) بودند که مردم بهخاطر همين، تشييع باشکوهي از ايشان نمودند، چراکه بسيار مردمي بود و اگر کسي ميخواست به ايشان دسترسي پيدا کند، راحت ميتوانست ايشان را ببيند.

آقاي دکتر حسين الهي فرزند مرحوم ميرزا مهدي الهي قمشهاي، نقل ميکرد که بههمراه يکي از برادرانم که پزشک هستند، سالياني به خدمت يکي از عالمان رباني ميرفتيم. يک روز  جواني آمد و از ايشان سؤالات متعددي کرد و حوصله ما سر رفت! برادرم به آن عالم بزرگوار گفت: شما خيلي با آن جوان مماشات کرديد! ايشان به برادرم گفتند: آقاي دکتر، اگر کسي پيش شما مراجعه کند و مريض باشد، حالت تهوع داشته باشد و استفراغ کند، شما چه برخوردي با او ميکنيد؟! برادرم گفت: او بيمار است و برخورد خوبي با او خواهم داشت؛ ايشان فرمود: اين جوان هم اينگونه است، روحاني مانند پزشک است.»

ضمیمه افق خانواده نیز به همراه این شماره با مجموعه ای از مطالب مختلف معرفتی، سرگرمی، آموزشی و خلاق در حوزه خانواده به چاپ رسیده است.

افق حوزه به صاحب امتیازی مرکز مدیرت حوزه های علمیه و مدیرمسئولی حجت الاسلام و المسلمین مولایی منتشر می شود.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha