جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024

نباید فکر کرد که چون جریان اخوان در مصر شکست خورد، بیداری اسلامی هم شکست خورده است؛ چرا که جوانان مصری، اسلام تمدن ساز می‌خواهند و اسلامی که مرسی منادی آن بود را نپذیرفتند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه ، شب گذشته طی سخنانی در نشست «بررسی نقش آثار شهید مطهری در شکل گیری تمدن نوین اسلامی»، که در مدرسه علمیه حقانی قم برگزار شد، با اشاره به مولفه‌های تمدنی اسلام، ابراز داشت: دین اسلام، دینی جامع است و فقط مباحث اخلاقی در آن مطرح نیست، بلکه دارای وجوه و ابعاد مختلفی می‌باشد که در عرصه های اجتماعی، سیاسی، علمی ، اقتصادی، نظامی و ... دارای برنامه های دقیقی است.

وی با تاکید بر اینکه ما باید به دنبال تحقق و شکل‌گیری تمدن اسلامی باشیم، خاطرنشان کرد: برخلاف ادعای برخی، اسلام دارای برنامه تمدنی است و حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری نیز بارها فرموده اند که ما در پی دست‌یابی به تمدن اسلامی هستیم و هیچگاه ادعای این را نداشته ایم که جمهوری اسلامی، یک حکومت ناب اسلامی است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به اینکه دست‌یابی به تمدن، دارای مراتبی است، گفت: ما در بحث تمدن نوین اسلامی، باید تکلیف خود را با مبانی غربی مشخص نماییم چون به اعتقاد بنده، نقش آثار شهید مطهری برای دستیابی به تمدن اسلامی، بسیار نقش مهم و کلیدی است.

وی بر ضرورت مطالعه آثار شهید مطهری از سوی طلاب حوزه های علمیه تاکید کرد و افزود: آثار ایشان منظومه‌ای است که به ما نگرشی نو نسبت به تمدن نوین اسلامی و نیز تمدن مدرن غرب می‌دهد.

حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه ادامه داد: اساتید و پژوهش‌گران زیادی داریم، اما شهید مطهری با مدلل بودن، ساده نویسی و نظم دقیق در کتاب ها و آثار خود، توانسته است که به ما نگرش عمیق و درست بدهد؛ در واقع وقتی محقق یک بار آثار شهید مطهری را مطالعه نماید، می‌تواند بفهمد که چه فلسفه، سیاست  و دانشی  در حوزه اسلامی، تمدن ساز است.

وی یادآور شد: ایشان حکمت اسلامی را با نگاه تمدنی، معرفی و تبیین می کند و این که کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران را می نویسند، خود یک بحث تمدنی است.

دبیر هیات حمایت از کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره همچنین با بیان اینکه این شهید والامقام در رابطه با علم و دین بسیار بحث کرده و دغدغه ایشان ناظر به مباحث بنیادینی چون عقل و دین  و نیز علم دین بوده، ابراز داشت: از منظر شهید مطهری، به عنوان یک دغدغه‌مند انقلابی، با برنامه‌ریزی می‌تواند در آینده به تمدن نوین اسلامی دست یافت و انقلاب اسلامی ایران به خوبی این بستر را فراهم کرد.

وی در ادامه صحبت های خود گریزی هم به وقایع منطقه به ویژه سوریه زد و گفت: این که می بینیم امروز آمریکایی که به راحتی به دیگر کشورها حمله می‌کند، بر سر قدرتی مثل ژاپن در جنگ جهانی، بمب هسته‌ای می ریزد، اما نمی تواند به راحتی به سوریه لشکرکشی کند، به خاطر آن است که جریان مقاومت اسلامی در منطقه تاثیرش را از تمدن سازی ایران اسلامی گرفته است.

حجت الاسلام خسروپناه همچنین با اشاره به این که بیداری اسلامی ریشه در بسترسازی تمدن اسلامی دارد که بانی و منشا آن کشورمان می باشد، اظهار داشت: حتی شکست مرسی نیز در راستای بیداری اسلامی است و نباید فکر کرد که چون جریان اخوان در مصر شکست خورد، بیداری اسلامی نیز شکست خورده ؛ چرا که جوانان مصری، اسلام تمدن ساز می‌خواهند و اسلامی که مرسی می‌گفت را نپذیرفتند و با آن مخالفت کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha