جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
هدی سید علی

اختصاصی حوزه - خانم هدی سید علی گفت: تحولات سیاسی بسیاری در طول ۴ دهه در کشورهای اسلامی به وجود آمده است و جوانان فهمیدند که حق اعتراض دارند و می توانند اگر حکومت ظالم و بی عدالتی بر آنها حکمرانی می کند با الگوبرداری از انقلاب اسلامی ایران علیه آن قیام کنند .

خانم هدی سید علی بانوی فعال فرهنگی اهل مصر و استاد دانشگاه، در ایام سی و هشتمین سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی با سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» پیرامون تاثیرات انقلاب اسلامی بر روی ملت و جوانان و علمای مصری به گفت و گو پرداخت.

خانم سید علی با اشاره به تاثیر انقلاب اسلامی و تاثیر اندیشه های امام خمینی(ره) رهبر کبیر انقلاب اسلامی بر ملت و جوانان مصری گفت : از زمانی که انقلاب اسلامی در ایران به پیروزی رسید ، بسیاری از شهروندان مصری به این تفکر توجه کرده و جذب آن شدند. همچنین بسیاری از جوانان مصری پیرامون ریشه های انقلاب اسلامی در ابعاد مختلف به  تحقیق پرداختند و به نتایج خوبی دست  پیدا کردند .

وی ادامه داد: در راستای این تحقیقات با استناد به احادیث اسلامی و آیات قرآنی که در منابع خودشان وجود داشت و باتوجه یکی از آیات قرآنی که خداوند می فرماید" و ان تتولوا یستبدل قوما غیرکم" یعنی «اگر شما از دین اسلام  روی برگردانید، خداوند قوم دیگری را به جای شما می آورد که از اسلام و قرآن تبعیت می کنند» به انقلاب اسلامی توجه بیشتری کردند؛ چراکه زمانی که از پیامبر(ص) می پرسند که این قوم چه کسانی هستند، پیامبر(ص) به پشت سلمان فارسی زدند و فرمودند از نسل این مرد هستند .

کارشناسی مصری در این باره تصریح کرد: از این رو ذهن شهروندان و جوانان مصری بیشتر منعطف شد که مصداق این حدیث ممکن هست همین انقلاب اسلامی و شیعیان ایران باشد.

* شاهد تاثیرات انقلاب اسلامی در بین جوانان مصری هستیم

وی با اشاره به برکات انقلاب اسلامی برای ملت مصر گفت: همان طور که شما می دانید فعالیت های رسانه ای گسترده ای بر ضد مذهب شیعه در رسانه ها می شود و اتهامات ناروایی را بر ضد شیعه مطرح می کنند و تلاش دارند تا ذهن مردم را نسبت به شیعه مشوش کنند اما به برکت انقلاب اسلامی، بسیاری از  مصری ها با مذهب شیعه، آشنا شدند و پیرامون مذهب شیعه تحقیق کردند و بسیاری از شبهات برطرف شد و تاثیرات انقلاب اسلامی را در زمان فعلی در بین جوانان و شهروندان مصری شاهد هستیم.

خانم هدی سید علی با اشاره به تاثیرات سیاسی انقلاب اسلامی در کشورهای عربی منطقه در طول 4 دهه گفت: تحولات سیاسی بسیاری در طول 4 دهه در کشورهای اسلامی به وجود آمده است و جوانان فهمیدند که حق اعتراض دارند و می توانند اگر حکومت ظالم و بی عدالتی بر آنها حکمرانی می کند با الگوبرداری از انقلاب اسلامی ایران علیه آن قیام کنند .

کارشناس مصری خاطر نشان کرد: انقلاب اسلامی ایران در مصر نیز تاثیرات خود را به جای گذاشت و انقلابی انجام شد و همچنین در کشورهای دیگر نیز انقلاب ها و خیزش هایی را شاهد بودیم اما نتیجه آن بسته به شرایط و افرادی بود که آن را انجام دادند که در برخی از موارد با ناکامی مواجه شدند.

بانوی مصری با اشاره به تاثیرات انقلاب اسلامی بر روی اندیشمندان مصری گفت: از جمله اندیشمندانی که انقلاب اسلامی بر روی تفکرات و آثار علمی وی تاثیراتی را بر جای گذاشت، دکتر ابوالخیر بود که  کتاب های زیادی درباره انقلاب اسلامی و شخصیت امام خمینی(ره) نوشته است.

* بهترین تاثیر انقلاب اسلامی بر الازهر به رسمیت شناختن شیعه بود

وی با اشاره به مهترین تاثیرات انقلاب اسلامی بر روی مهمترین مرکز علمی مصر یعنی الازهرگفت: خوشبختانه بارزترین تحول و تاثیری که انقلاب اسلامی بر روی علمای الازهر و این مرکز گذاشت، به رسمیت شناختن مذهب جعفری بود که به نظر من این بهترین تحول و تاثیر انقلاب اسلامی بر روی این مرکز علمی بزرگ در مصر محسوب می شود.

گفت و گو از وجیهه سادات حسینی 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha