شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 11, 2024

طلبه پژوهشگر برتر حوزه علمیه گفت: پژوهش تولید علم به شکل طرح پرسش‌های جدید و همچنین تلاش برای کشف پاسخ آنها است.

محمد مهدی جندقیان در گفت و گو با خبرنگار حوزه در اصفهان، با اشاره به این‌که از آغاز تحصیل در حوزه علمیه، امور پژوهشی را با جدیت پیگیری می‌کرده اظهار داشت: از ابتدا، فعالیت‌های پژوهشی من در زمینه طراحی مدل‌های برنامه ریزی سازمانی و سیستمی بود، بطوری‌که در پروژه‌های مختلفی مانند طراحی سند چشم انداز حوزه علمیه اصفهان، تحلیل چالش‌های پیش روی حوزه، حوزه پژوهی و ابعاد برنامه‌ریزی برای حوزه به‌عنوان مدیر یا مشاور طرح فعالیت داشتم و اکنون به شکل تخصصی، به امر پژوهش در کلام و فلسفه مشغول هستم.

این طلبه و پژوهشگر برتر با بیان اینکه پژوهش تولید علم به شکل طرح پرسش‌های جدید و همچنین تلاش برای کشف پاسخ آنها است تصریح کرد: یک کار پژوهشی عمیق و برخاسته از منابع و مستند، فعالیتی روشمند و در چارچوبی مشخصی است که منبعث از نیازهای عینی جامعه عمومی مردمان می‌باشد.

وی ادامه داد: داشتن پشتوانه علمی، کاربردی بودن و تولید به شکل جمعی نیز از ویژگی‌های عرَضی امر پژوهش است.

جندقیان ابراز داشت: پژوهش به شکل وظیفه فردی، همواره در حوزه‌ها وجود داشته و حوزویان همیشه از برترین چهره‌های پژوهشی کشور بوده‌اند، اما نظام پژوهشی در حوزه همچنان نوپا محسوب می‌شود.

وی افزود: حدود 6 سال است که معاونت پژوهش در حوزه‌ها شکل گرفته و در نتیجه هنوز شاهد ضعف‌های زیادی از جمله کمّی بودن پژوهش در حوزه ها هستیم، اما با گذشت زمان، این فعالیت‌ها به‌تدریج به سمت و سوی کیفی می رود.

این طلبه و پژوهشگر برتر با توصیه به طلاب برای توجه بیشتر به امور پژوهشی بیان داشت: همان‌طور که طلاب حوزه علمیه خودشان به‌دنبال خودسازی اخلاقی و افزایش نقاط علمی هستند، باید در امر پژوهش نیز به شکل فردی عمل کنند.

وی افزود: این کار گرچه سخت و نیازمند مطالعات تخصصی صحیح و استفاده از مشاور و  راهنما است؛ اما لازم است که طلاب  بدون انتظار از مسئولان به شکل فردی در این زمینه کمر همت بندند.

جندقیان تاکید کرد: در جامعه کنونی تبلیغات و مقابله با تهاجمات فرهنگی دینی اخلاقی و علمی دشمنان ضعیف است که تمام این ضعف ها برخاسته از ضعف های پژوهشی و یا غیر مستند و غیر روشمند   بودن پژوهش ها است.

وی اظهار کرد: جبران این خلا پژوهشی باید توسط طلاب انجام شود چرا که در مدت کوتاهی که معاونت پژوهشی راه اندازی شده است گاه تک نگاره هایی از طلاب در برخی زمینه ها ارائه شده که به عنوان یک نظریه، قدرت پاسخگویی به نیازهای جامعه را داشته است.

این طلبه و پژوهشگر برتر تاکید کرد: اگر طلاب و حوزه ها وارد فضای پژوهشی شوند به جرئت می توان گفت به جایگاه هایی خوبی دست پیدا می کند که منافع فرهنگی، اقتصادی، علمی وتمدنی بریا طلاب و حوزه را رقم خواهد زد و ارزش معنوی کار آنها نیز در نزد خدا ماجور است.

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha