جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
کد خبر: 330665
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۴
ییی

در روزهایی که برخی جریانات تکفیری به نام اسلام و با حمایت پیدا و پنهان کشورهای استکباری به خشونت ورزی در نقاط مختلف می پردازند، اتحادیه اروپایی علمای شیعه موضع قاطع خود را در این باره اعلام داشت.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، اخیرا سومین اجلاسیه عمومی اتحادیه اروپایی علمای شیعه در هامبورگ برگزار شد.

در این اجلاسیه بیش از 110 تن از اعضای برگزیده از سراسر اروپا شرکت داشتند اما از نکات حائز اهمیت در این اجلاسیه، بیانیه پایانی آن بود که به شکل مبسوط درباره نفی خشونت و افراطی گری توضیح داده بود. در روزهایی که برخی جریانات تکفیری به نام اسلام و با حمایت پیدا و پنهان کشورهای استکباری به خشونت ورزی در نقاط مختلف می پردازند، اتحادیه اروپایی علمای شیعه موضع قاطع خود را در این باره اعلام داشت. در یکی از بندهای این بیانیه آمده است: اعضای اتحادیه با ابراز نگرانی از روند رو به گسترش افراطی گری و خشونت در عراق ، سوریه ، برمه ، پاکستان ، آفریقای مرکزی و اخیراً در اندونزی ضمن محکوم کردن این گونه اعمال تکفیری و ارهابی و تقبیح ستیزه جویی های خشونت بار مذهبی و دینی ، امیدوار است با تدبیر خردمندان و خیر خواهان در این کشورها و نیز ، جامعۀ جهانی و مجامع حق.ق بشری ، مردم مظلوم این کشورها هر چه زودتر به آرامش و صلحی پایدار دست یابند .

 

متن کامل بیانیه پایانی این اجلاس به این شرح است:

خدای را سپاس می گوییم که به ما توفیق داد تا در قالب سومین اجلاس اتحادیه اروپایی اسلامی علما و تئولوگ های شیعه روزها و ساعاتی را در کنار هم باشیم و صمیمیت و برادری و دوستی ها را تجدید کنیم . در پایان دو روز نشست روحانیون و مبلغین شیعه و در مجموع مباحث مطرح شده در اجلاس عمومی و در کمیسیونهای تخصصی ، موارد ذیل به عنوان بیانیۀ پایانی این اجلاس که تحت عنوان « نقش عالمان دینی اسلام در تبیین اعتدال و عقلانیت اسلامی » برگزار شد اعلام می گردد :

1/ اتحادیۀ اروپایی اسلامی علمای شیعه اعلام می دارد که هر گونه افراطی گری ، خشونت و ارهاب با ذات اسلام بیگانه است و چنین تند روی ها و خشونت ورزی ها فاقد وجاهت و مشروعیت دینی و اسلامی است .

از این رو این اتحادیه وظیفۀ خود می داند که نسبت به راهکارهای عملی در حوزۀ نفی افراطی گری با تمام عالمان دینی سایر مذاهب و ادیان گفتگو و تبادل نظر نماید و لذا از هر گونه تشریک مساعی در این زمینه با سایر مذاهب اسلامی و نیز سایر ادیان استقبال می کند .

2/ علماء و روحانیون شیعه در این اتحادیه اروپایی ، ضمن اعلام تشکر و تقدیر از دولتها و جوامع متبوعۀ خود در اروپا که زمینه و بستر مناسبی برای حضور و فعالیتهای دینی آنان فراهم آورده اند، بر این نکته تأکید دارند که مسلمانان عضوی از این جامعۀ اروپایی هستند و به عنوان یک شهروند خود را در مسایل و سرنوشت این جامعه سهیم می دانند .

3/ این اتحادیه تأکید دارد که برای نفی افراطی گری از یک سو و بسط عقلانیت و اعتدال از سوی دیگر ، آمادگی همکاری با سایر ادیان را در این مسیر دارد تا با بهره مندی از ظرفیتهای رسانه ای موجود در جامعۀ اروپا ، ندای عقلانیت و اعتدال و نفی خشونت و ارهاب و افراطی گری را به گوش جامعۀ جهانی رسانده تا سکوت در این مساله ، سوء استفادۀ ستیزه جویان و ارهابیون را موجب نگردد .

4/ اتحادیۀ اروپایی اسلامی علمای شیعه با تاکید بر این که اسلام که از ادیان بزرگ آسمانی و ابراهیمی است ، دین رحمت است و شعارش شعار سِلم و سلام است و پیامبرش رحمتی برای همۀ عالمیان است ( وما أرسلناک الّا رحمة ً للعالمین – قرآن کریم) از تمام عالمان دینی ، نخبگان ، روشنفکران و آنان که در جستجوی صلح و امنیت جهانی هستند می خواهد که در این هنگامۀ آشوبهای افراط و ارهاب ، که متاسفانه هر روز در جلوه های نامیمون در گوشه و کنار دنیا رخ می نمایاند ، به وظیفۀ تاریخی خود برای برای جلوگیری از تهدید صلح و دوستی جهانی آگاه باشند . روحانیون و مبلغین این اتحادیه امیدوارند با معرفی « الهیات صلح » بتوانند سهم و نقشِ خود را در تثبیت و توسعۀ « وحدت جوامع انسانی » و جایگزینی « گفتگو » و « تفاهم » به جای « خشونت » ایفاء نمایند .

5/ اعضای اتحادیه با ابراز نگرانی از روند رو به گسترش افراطی گری و خشونت در عراق ، سوریه ، برمه ، پاکستان ، آفریقای مرکزی و اخیراً در اندونزی ضمن محکوم کردن این گونه اعمال تکفیری و ارهابی و تقبیح ستیزه جویی های خشونت بار مذهبی و دینی ، امیدوار است با تدبیر خردمندان و خیر خواهان در این کشورها و نیز ، جامعۀ جهانی و مجامع حق.ق بشری ، مردم مظلوم این کشورها هر چه زودتر به آرامش و صلحی پایدار دست یابند .

6/ در پایان اعضای این اتحادیه لازم می دانند که مراتب تشکر خود را از مرکز اسلامی هامبورگ و کلیۀ همکاران خدوم این مرکز بویژه مدیریت ارجمند آن جناب آیة الله رمضانی که با در اختیار گذاردن مکان و امکانات و بر عهده گرفتن مسؤولیت اجرایی این سمینار ، در هر چه بهتر برگزار شدن این اجلاس تلاش جدی نمودند ابراز نماید . بی تردید در آینده نیز همکاری اتحادیه با تمام مراکز اسلامی خصوصاً این مرکز اسلامی به عنوان مرکز بزرگ اسلامی شیعیان در اروپا می تواند آثار مطلوب و خیر و برکت را به دنبال داشته باشد .

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha