سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
یی

در میان عناوین مقالات این شماره می توان به نمونه هایی همچون تأملي در روايات اسرار غيبت، تحليل و بررسي روايات سنّ حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف، سير تاريخي استفاده از عنوان «مهدي» در نگاه اسلام‌شناسان غربي، بررسي شاخصه‌هاي جامعه زمينه ساز ظهور و... اشاره نمود.

خبرگزاری حوزه/ سی و نهمین شماره فصلنامه علمی- ترویجی انتظار موعود منتشر شد.

این مجله توسط بنياد فرهنگي حضرت مهدي موعود عجل الله تعالي فرجه الشريف و به مديرمسئولی حجت الاسلام و المسلمين قرائتي و سردبيری حجت الاسلام والمسلمين شاکري زواردهي انتشار یافته است.

در میان عناوین مقالات این شماره می توان به نمونه هایی همچون تأملي در روايات اسرار غيبت، تحليل و بررسي روايات سنّ حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف (با تأکيد بر نقد ادّعاي بهائيت)، سير تاريخي استفاده از عنوان «مهدي» در نگاه اسلام‌شناسان غربي، بررسي شاخصه‌هاي جامعه زمينه ساز ظهور با تأکيد بر روايات نصرت، مهدويت؛ فرجام تنازع حق و باطل، نقد و بررسي بهره‌گيري از استخاره، معجزه و خواب در ادله مدعي يماني بصري، بازکاوي ضرورت‌هاي فرهنگي و ادبي انتظار و ارزيابي ميزان آشنايي جوانان با مباني مهدوي و معيارهاي مربوطه اشاره نمود.

ترجمه خلاصه مقالات به زبان عربي و انگليسي نیز در پایان مجله آمده است.

در مقاله تأملي در روايات اسرار غيبت به علتهای غيبت، به عنوان یکی از مباحث مهم، در مورد ويژگي هاي امام عصر عجل الله تعالي فرجه الشريف  توجه شده که ذهن تمام دوستداران آن حضرت را به خود مشغول کرده است. از سوي ديگر، يکي از مباحث مهمي که مورد غفلت واقع شده و از اطراف متن نصوص وارد شده،  فراتر نرفته؛ بحث علل غيبت است. اهل بيت عليهم السلام در مقابل ذهن پرسش‌گر صدها ميليون شيعه در طول تاريخ قرار دارند که در اعصار مختلف با تکنولوژي هاي پيشرفته هر عصر به دنبال گمشده خود مي گردند. بنابراين، بديهي است که آن بزرگواران از زواياي گوناگوني به اين پرسش، پاسخ گويند و علت حقيقي را رازي غير قابل فاش بدانند و علت هاي ظاهري را تبيين بفرمايند. بنابراين، به نظر مناسب نمي آيد براي پاسخگويي به ذهن‌هاي پرسشگر تنها به يک جواب بسنده شود. از طرفي هم چنان که مضمون روايات بازگو مي‌کند برخي از اين احاديث در جو تقيه صادر شده است و همه اين موارد، گوياي تنوع پاسخ‌ها در بيان علت غيبت است. در اين مقاله از دو منظر اسرار غيبت و علل غيبت به موضوع غیبت و تحلیل ویژگی های معرفتی آن توجه شده است.

در مقاله تحليل و بررسي روايات سنّ حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف (با تأکيد بر نقد ادّعاي بهائيت) با توجه به بسياري از روايات منابع دست اول شيعه و برخي روايات اهل سنت، که به سنّ ظاهري حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف هنگام ظهور، اشاره كرده و حضرت را در 30، 32، 40 و کم‌تر از 40 سال دانسته؛ يا در مورد آن حضرت، تعابير متفاوتي همچون غلام (کودک)، شابّ (جوان)، شابّ حدث (جوان در ابتداي جواني)، شابّ موفق (جوان کامل)، فتي (مرد کامل) وارد شده است، این مووضع را با رویکردی پژوهشی مورد توجه قرارداده است.

هرچند به ظاهر، اين روايات داراي تعابير متفاوتي است که دستاويز بهائيت، خصوصاً ابوالفضل گلپايگاني در کتاب «فرائد» قرار گرفته است؛ با دقت در مدلول اين روايات و تحليل و بررسي آن‌ها و آن تعابير در لغت و استعمال اين تعابير در زبان عربي، به ضميمه روايات طول عمر حضرت عجل الله تعالي فرجه الشريف؛ عدم تعارض و اتحاد مضمون همه روايات روشن و تبيين ميشود که همه روايات حاکي از اين است که طول عمر آن حضرت عجل الله تعالي فرجه الشريف، بر ظاهر ايشان تاثيري نداشته و ايشان در سن جواني ظهور خواهند کرد. 

در مقاله سير تاريخي استفاده از عنوان «مهدي» در نگاه اسلام‌شناسان غربي به این مسئله تاریخی توجه شده است که از آن­جا که اعتقاد به مهدي موعود، همزاد اسلام بوده و بارزترين تجلّي را در بشارت­هاي پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم داشته است؛ فرقههاي اسلامي در پذيرش آن اتفاق نظر دارند. بديهي است سوء استفاده برخي از مدعيان که نوعا براي کسب قدرت و مشروعيت، به اين آموزهدينيِ اصيل تمسّک جسته­اند، نبايد به عنوان دليلي بر نادرستي اصل مهدويت تلقي شود. متأسفانه بيش‌تر مستشرقين، توان تفکيک ميان حقيقت مهدويت و سوء­استفاده­هاي صورت گرفته از آن را نداشته و در پژوهش­هاي­ تاريخي خود، اين دو را به هم آميختهاند.البته اين موضوع تا حدّي طبيعي است؛ زيرا کم نبودهاند کساني که در طول تاريخ، سخن از مهدويت گفته و آن را در جهت مقاصد خود به کار بستهاند؛ به گونهاي که مستشرقين به اين ذهنيت رسيدهاند که اين بحث پيش از آن که يک واقعيت باشد، دسيسه و بهانهاي در دست معترضين و مخالفين سياسي بوده است. نویسنده در این مقاله با بررسي و نقد برخي اظهارات اسلام­شناسان غربي، که در دايرةالمعارف­هاي معتبر درج گرديده، در جهت رفع ابهامات و تصحيح نگرش­ آنان اقدام کرده است.

علاقمندان می توانند جهت تهیه این نشریه با شماره تلفن 02537841661 تماس حاصل نمایند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha