یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۶ شوال ۱۴۴۵ | May 5, 2024
کد خبر: 331976
۲۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۲
مسجد

خبرگزاری حوزه: مدرسه علمیه حضرت رسول اکرم(ص) واقع در شهرستان تکاب در جنوب شرقی استان آذربایجان غربی واقع شده است، این شهرستان دارای تاریخچه اصیل از فرهنگ ایرانی - اسلامی در طول تاریخ بوده، چنانکه تخت سلیمان از مهمترین جاذبه های ثبت شده در میراث جهانی یونسکو و صاحب بزرگترین معادن تولید طلا در خاورمیانه است!

ولی آیا بهره مندی از تاریخچه اصیل و منابع عظیم توانسته در حل آسیب‌ها و کاستی های فرهنگ و اقتصاد مردم این ناحیه نقش خود ایفا کند؟

مدیر مدرسه علمیه این شهرستان و امام جمعه تکاب در گفتگو با خبرگزاری حوزه بخشی از مشکلات فرهنگی و کمبودهای دینی در این منطقه را تشریح کرد.

حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا عبدی، با اشاره به آغاز فعالیت این مدرسه از سال 1375 اظهارداشت: در ابتدا این مدرسه تحصیل 15 طلبه آغاز به فعالیت آموزش علوم دینی کرد این تعداد پاسخ‌گوی ظرفیت مدرسه نیست.

وی به مشکل کمبود اساتید در این مدرسه اشاره کرد و افزود: تحصیل بیش از 60 طلبه در 6 پایه تحصیلی با حضور 2 استاد تمام وقت صورت می پذیرد که بدلیل مواجه با مشکل کمبود استاد از معاونان مدرسه در امر تدریس کمک گرفته می شود.

این استاد حوزه، ظرفیت برای جذب طلبه در سالجاری را 30 نفر عنوان کرد و گفت: در صورت پایان ساختمان نیمه کاره در بخش آموزشی و پشتیبانی های مالی و معنوی خواهیم توانست در بخش جذب و پذیرش طلبه فعال ظاهر شویم.

*40مسجد بدون روحانی

مدیر مدرسه حضرت رسول اکرم(ص) تکاب گفت: عدم حضور طلاب در منطقه از چالش‌های فرهنگی شهرستان است و بیش از 40 مسجد در تکاب خالی از روحانی است و تنها در 4 مسجد دارای امام جماعت ثابت است.

وی، به احداث سه واحد ساختمان و استادسرا در این شهرستان اشاره کرد و گفت: بیش از 60 درصد از روند اجرایی این پروژه ها در حال تکمیل است.

حجت‌الاسلام و المسلمین عبدی کمبود بودجه را از دیگر مشکلات نیمه این پروژه‌ها دانست و افزود: در حال حاضر اسکان طلاب در 14 حجره صورت می پذیرد که با تامین منابع مالی 10 واحد دیگر به این تعداد افزوده خواهد شد.

مدیر مدرسه علمیه تکاب در ادامه به دیگر برنامه های این مدرسه، اشاره کرد از مشارکت این مدرسه با برنامه های اداره آموزش و پرورش گفت: حضور طلاب در برنامه های دینی و مذهبی مدارس ابتدایی و راهنمایی برای آشنایی عمیق دانش آموزان با معارف اسلامی بازده های مطلوبی در پی داشته که در کنار آن می توان به حضور طلاب در حلقه های صالحین و پایگاه های بسیج اشاره کرد.

*قدمت تکاب شایسته محرومیت نیست

حجت الاسلام و المسلمین محمدی عدم توجه جدی مسئولان به نیازهای فرهنگی و دینی را از مشکلات رایج در این شهرستان عنوان کرد و افزود: محرومیت فرهنگی و اقتصادی در این منطقه با وجود معادن ارزشمند و قدمت تاریخی در شان مردم این دیار نیست.

وی نبود امکانات لازم و مسیرهای ناهموار را موجب محرومیت از اساتید حوزه دانست و افزود: امروز نیاز جدی حوزه علمیه تکاب، تامین استاد برای تدریس علوم و معارف اسلامی برای طلاب پایه ششم است.

امام جمعه تکاب همچنین خاطرنشان ساخت: وجود قومیت ها در این شهرستان نیاز به حضور روحانیت را ضروری کرده است که متاسفانه حتی مساجد برای حل آسیب های اجتماعی و پاسخگویی به شبهات دینی با کمبود جدی روحانی مواجه است.

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha