چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
کد خبر: 337091
۳۰ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۵
23

نویسنده کتاب «انسان در تراز قرآن» با اشاره به مهمترین خصیصه بشر گفت: این کتاب بر اساس نیازی که امروز در مفهوم شناسی انسانیت در حوزه پژوهش های دینی و سوالات روز است نوشته شده است.

*انسان در تراز قرآن

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجتالاسلام والمسلمین علی راد در مراسم رونمایی از سه اثر قرآنی دارالحدیث افزود: در این کتاب که با محوریت شناخت انسان از منظر دین و به خصوص قرآن نگاشته شده است، پژوهش های بسیاری در عرصه انسان شناسی صورت گرفته شده است؛ ولی این پژوهش صرفا با نگاه قرآنی نگاشته شده است.

وی  با بیان این که این کتاب بر اساس نیازی که امروز در مفهوم شناسی انسانیت در حوزه پژوهش های دینی و سوالات روز است نوشته شده است گفت: نگاهی که در این کتاب به احادیث شده است صرفا با رویکرد تبیینی و استشهادی است و در این اثر صرفا به مقولات قرآنی نگاه شده است و با نگاه انسان شناسی صورت گرفته است.

معاون پژوهشگاه قرآن و حدیث با ذکر این مطلب که بررسی مبحث هدفمند بودن خلقت از جمله مباحث مطروحه در فصل سه این کتاب است، گفت: در فصل چهارم به مبحث راه و توشه انسان در مسیر زندگی اشاره شده است.

وی خاطرنشان کرد: در فصل پنجم این کتاب این مبحث طرح شده است که آیا انسان به کمک عقل خود میتواند مسیر درست را پیدا کند؟در اینجا مبحث ضرورت نبوت و امامت مورد تاکید قرار گرفته است.

این نویسنده حوزوی بیان کرد: در فصل ششم این کتاب به شاخص‌های انسان قرآنی اشاره شده است؛ بزرگترین خصلت و ویژگی بشر، بندگی است؛ شاید دیگر موجودات نیز از این نظر با انسان مشابه باشند، ولی بندگی انسان با اراده و با فهم خاصی است که در یک مسیر طولانی کفر و ایمان و تقابل با شیطان و ایمان خودنمایی می کند.

*قرآن کتاب اخلاق

بر پایه این گزارش نویسنده کتاب «قرآن کتاب اخلاق»  گفت: مباحث اخلاقی مرتبط با قرآن و کاووش هایی در حوزه رهیافت های جدید از مقولات اخلاقی در قرآن، تدوین می شود.

حجتالاسلام والمسلمین سبحانی نیا امروز در مراسم رونمایی از سه اثر قرآنی  موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث گفت: کتاب « قرآن، کتاب اخلاق» به شکلی نوشته شده است که جلدهای بعدی آن نیز متناسب با بخش های مرتبط تنظیم شود.

وی افزود:در جلدهای بعدی این کتاب برش های دیگری از مباحث اخلاقی مرتبط با قرآن و کاووش هایی در حوزه رهیافت های جدید از مقولات اخلاقی در قرآن بیان می شود.

معاون دارالحدیث گفت: آیات بسیاری در قرآن کریم در خصوص مساله اخلاق و اخلاقیات بیان شده است که احصا و تفسیر آن آیات، نیازمند مجموعه ای عظیم از کتب می شد.

وی خاطرنشان کرد: اگر قرار بود تمام  فضایل اخلاقی و رذایل، مورد بررسی قرار می‏گرفت قطعا نمی‏توانستیم این کتاب را در همین یک جلد به اتمام برسانیم و به همین جهت تصمیم گرفتیم پرکاربردترین آنها را در این پژوهش مدنظر قراردهیم.

معاون دارالحدیث خاطرنشان کرد: در این کتاب به یکسری از فضایل چون توکل، اخلاص، خوش خلقی و... اشاره شده است و بینات قرآن و نگاه قرآنی را به آنها بیان کرده‏ایم.

وی افزود: از دیگر بخش هایی که در این کتاب به آن اشاره شده است، مبحث فضایلی چون تواضع است که ارتباط آن با مباحثی که در قرآن مصداق دارد و مباحث دیگر، مورد بررسی قرار گرفته است.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha