پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
کد خبر: 341438
۴ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۰
دارالحدیث

حوزه/ موسسه دارالحدیث، از طریق تدوین حکمت نامه معصومین (ع) روایاتی را که مستقیما از لسان آن حضرات (ع) بیان شده و یا آنها از پیامبر (ص) و دیگر ائمه (ع) بیان کرده اند را در قالب مجموعه های منسجم و با محور سوالات و نیازهای جامعه آماده و عرضه کرده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، همسو با این رویکرد حکمت نامه پیامبر (ص) در سال پیامبر اعظم (ص)، حکمت نامه حضرت زهرا (س)، حکمت نامه امام حسن (ع) و حکمت نامه امام رضا (ع) و از میان شخصیت ها نیز حکمت نامه جناب لقمان تدوین شده است.

"حکمت نامه رضوی" مشتمل بر مجموعه روایاتی است که یا مستقیما از لسان امام رضا (ع) بیان شده یا ایشان از پیامبر (ص) و دیگر ائمه معصوم (ع) برای اصحاب خود نقل کرده اند که این مجموعه در هشت بخش عبادی، اجتماعی، سیاسی، اعتقادی، اخلاقی و پزشکی (امام رضا (ع) در این باره روایت زیاد دارند) دسته بندی و تقسیم بندی شده است.

مجموعه این روایت که برخی با تحلیل و تبیین نیز همراه است در چهار جلد تدوین شده که جلد نخست آن از دست چاپ خارج شده و سه جلد دیگر به زودی رونمایی می شود.

بخش عظیمی از این حکمت نامه را مناظرات و پرسش و پاسخ های رضوی در مرو به خود اختصاص می دهد و بسیاری از حکمت های اعتقادی را شامل می شود و سوالات و شبهات آن زمان درباره توحید، امامت و ... دیگر چالش های فکری را نشان می دهد.

جامعیت روایات رضوی در قالب یک مجموعه و تنظیم و ترتیب منطقی این روایات اهداف اصلی تدوین این حکمت نامه بوده است، شاید روایات رضوی در دیگر منابع هم یافت شود، اما بدون تنظیم و ترتیب منطقی یا اینکه روایات ایشان در کنار روایات سایر ائمه (ع) آمده است، از این رو تدوین مجموعه روایات رضوی در قالب مدون و تعیین میراث حدیثی شیعه از امام رضا (ع) به تدوین و نشر "حکمت نامه رضوی" ضرورت بخشید.

کتاب حکمت نامه رضوی، در چهار جلد، به زبان عربی و فارسی تالیف حضرت آیت الله محمدی ری شهری از سوی پژوهشکدۀ علوم و معارف حدیث  منتشر می شود.

سالنامه «حدیثی نور» منتشر شد

سالنامه حدیثی نور، مزین به كلام اهل بیت علیهم السلام، ویژه سال ۱۳۹۴ توسط معاونت فرهنگی و ارتباطلات مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث تدوین و از سوی انتشارات مؤسسه منتشر شد.

در این سالنامه، برای هر روز، حدیثی متناسب نقل شده است؛ از ویژگی های دیگر این مجموعه می توان به ارائه این اطلاعات اشاره كرد:كامل ترین اوقات شرعی تهران در ذیل صفحات هر روز، پیش بینی روئیت هلال ماه و ... . از آن جمله است.

یادآوری می شود، سالنامه حدیثی نور ویژه سال ۱۳۹۴ توسط معاونت فرهنگی و ارتباطلات مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث تدوین و در قطع وزیری از سوی انتشارات مؤسسه منتشر شد.

علاقه مندان برای تهیه این سالنامه حدیثی می توانند به انتشارات دارالحدیث، واقع در قم چهارراه شهدا، خیابان معلم، پلاك ۱۲۵ مراجعه كنند و یا با شماره تلفن ۰۲۵۳۷۷۴۰۵۲۳ تماس بگیرند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha