پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
شیخ اسماعیل سیس

مقبره شیخ اسماعیل سیس، یکی از عارفان و شاعران و علمای برجسته شهر سیس، در سایه غفلت مسئولان گمنام، مانده و در فضای غریبانه ای قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از تبریز، عالمان و شاعران و بزرگان بسیاری از گذشته تاریخ این میهن، در این خاک پرافتخار می زیسته اند که امروزه با گذشت صدها و هزاران سال، نامی ماندگار از آن ها به یادگار مانده است که برماست امروز با نکوداشت و بزرگداشت یاد و نام آن ها و با احیای آثار باقی مانده از ایشان، نام این بزرگان را در تاریخ تکرار کنیم.

شیخ اسماعیل سیس یا شیخ مجدالدین سیس معروف به «مفخرالاولیا والعارفین»، یکی از این بزرگانی است که حدود 770 سال پیش در شهر سیس یکی از شهرهای شهرستان شبستر استان آذربایجان شرقی می زیسته است.

وی در سال 667هجری قمری در دوران سلطنت آباقاخان در قریه سیس چشم به جهان گشود و بعد از گذراندن دوران طفولیت و جوانی در این مکان به عتبات و عالیات رفت.

وی حدود 10 سال در مکه و مدینه به کسب فیض مشغول بود تا اینکه در زمان خود کعبه طالبان و قبله راغبان گردید و از اطراف و جاهای دیگر جهت کسب و علم به سوی ایشان می آمدند.

محمد مغربی، سید قاسم انوار تبریزی، پیرمحمد گیلانی، پیرحاج حسن زهتاب و مولانا محمد غزنوی ازجمله شاگردان و مشایخی بودند که خدمت ایشان رسیده اند.

بعضی از تذکره نویسان نوشته اند که شیخ اسماعیل شاعری ماهر و زبر دست بوده اما اثری از شعرهای وی باقی نمانده است. شیخ اسماعیل پس از 118 سال عمر گرانمایه در زمان سلطنت ایلکانی دار فانی را وداع گفت و پیکرش را در سیس به خاک سپردند.

در سال 1384 دکتر الهی قمشه ای به همراه پروفسور لوئیسون و دیگر هیئت همراه برای بازدید از مقبره شیخ اسماعیل به این شهر سفر کردند.

حفر شهر زیرزمینی به دستور شیخ اسماعیل

محمدولی نصیبی سیس، مولف کتاب«گذری بر تاریخ و جغرافیای شهر سیس» به خبرنگار خبرگزاری حوزه در تبریز گفت: شیخ اسماعیل یکی از عارفان و شاعران بود که در سال 667هجری قمری در دوران سلطنت آباقاخان در قریه سیس چشم به جهان گشود.

وی با بیان اینکه اشعاری از ایشان در موزه انگلیس نگهداری می شود، افزود: باباشیرین از شاگردان ایشان، از کراماتش نیز نقل کرده است، گفته می شود زمانی اهل شبستر، به بلا و مرضی دچار می شدند و به خدمت ایشان می‌رسیدند و با دعای او بلا برطرف می‌شد.

نصیبی با اشاره به شاگردان شیخ اسماعیل اظهار داشت: از جمله شاگردان ایشان می توان به سیدقاسم انواری تبریزی، مولانا محمود خطیب تبریزی، مولاناکریم الدین میانه ای، پیرمحمد گیلانی و ... اشاره کرد.

وی گفت: شاگردان ایشان در چله خانه شهر سیس از محضرشان تلمذ می کردند.

این محقق با اشاره به وجود شهر زیرزمینی در شهر سیس ابراز داشت: یک شهر زیرزمینی هم اکنون زیر مقبره ایشان وجود دارد که در زمان حمله مغول به شهر سیس به دستور شیخ اسماعیل حفر شده است.

نصیبی همچنین عنوان کرد: کتاب «روضه الاطهار» به زبان عربی در مشهد نگهداری می شود که از شیخ اسماعیل نیز نام برده و همچنین در کتاب «دانشمندان آذربایجان» نیز از ایشان نام برده شده است.

وی در پایان گفت: یکی از شاگردانش در شعری درباره شیخ اسماعیل نوشته است: هفت مرآن شهر چو خلد برین/ خلد برین است به روی زمین.

صدای بی مهری مسئولان سیس در مقبره شیخ اسماعیل می پیچد

مقبره شیخ اسماعیل سیس یا شیخ مجدالدین سیس، یکی از آثار تاریخی و ماندگار شهر سیس است که متاسفانه مورد بی مهری مسئولان قرار گرفته است. وقتی وارد بقعه می شوی مات و مبهوت این بی توجهی قرار می گیری که چرا از این پتانسیل موجود در این شهر استفاده نشده است.

خاک و گرد و غبار روی فرش کنار قبر، ریخته شده به قدری که باید با کفش و در کمال بی احترامی قدم در داخل بگذاری و فاتحه ای را برای این عالم و شاعر نامی بفرستی. مهرهای نماز و شمع های سوخته و نیمه سوخته ای که در کنار این مرقد رها شده و فضای ناشایست و غمباری را رقم زده است.

حتی بر سر درب و یا روی قبر، نام این شاعر نامی نیز حک نشده تا برای مهیمانانی که قصد سفر به این شهر را دارند با این شاعر آشنا شوند.

اجرای طرح بهسازی مقبره شیخ اسماعیل

کریم ناصری، شهردار سیس، در گفتگو با خبرنگار اعزامی خبرگزاری حوزه به شهر سیس، از بهسازی مقبره شیخ اسماعیل خبر داد و اظهار داشت: مقبره شیخ اسماعیل به صورت یک ساختمان کلنگی رها شده بود که اداره میراث فرهنگی و گردشگری طرحی را برای بهسازی این مقبره ارائه داده است.

شهردار سیس افزود: شهرداری سیس نیز طبق سیاست های اداره میراث فرهنگی از این طرح حمایت می کند که این پروژه تا پایان امسال به بهره برداری می رسد.

وی با اشاره به اینکه این طرح نهایتا تا خردادماه سال آینده بهره برداری می رسد، تصریح کرد: براساس این طرح، پارکی در کنار مقبره شیخ اسماعیل احداث می شود و همایش شیخ اسماعیل نیز در کنار مرقد این عالم برگزار خواهد شد.

شهردار سیس ادامه داد: مبلغ 100 میلیون تومان برای اجرای این طرح اختصاص یافته است.

ناصری تاکید کرد: پارک شیخ اسماعیل یکی از اولویت های پروژه های عمرانی است که در تلاش هستیم به زودی مورد بهره برداری قرار بگیرد.

وی تاکید کرد: یادواره شهدا و همایش شیخ اسماعیل در طول امسال و سال آینده در شهر سیس برگزار می شود.

ناصری همچنین از رونمایی تندیس شیخ اسماعیل خبر داد و عنوان کرد: تندیس شیخ اسماعیل نیز به زودی اجرا و رونمایی می شود، هر چند برای یافتن عکس شیخ اسماعیل با مشکل مواجه شدیم که بعد از مطالعه و تحقیق بسیار، عکس ایشان را از موزه سوئیس پیدا کردیم.

گزارش: بیت اله احمدی

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha