جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کد خبر: 340323
۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۸
مسجد سیس

حوزه/ شهر "سیس" آذربایجان شرقی با دارا بودن 9 مسجد، تنها از حضور یک روحانی مستقر طرح هجرت بهره می برد!

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تبریز، شهر سیس، یکی از شهرهای شهرستان شبستر از توابع استان آذربایجان شرقی است که با دارا بودن 9 مسجد، تنها از حضور یک روحانی مستقر طرح هجرت بهره می برد!

این شهر یکی از شهرهایی است که مردم آن، همت مضاعفی در احداث مسجد و حسینیه دارند و احداث 9 مسجد و یک حسینیه در این شهر کوچک، تنها گوشه ای از خیرخواهی و نیکوکاری این مردم است، احداث پایگاه اورژانس و کانون فرهنگی هنری مساجد و ... از دیگر اقدامات خیرخواهانه مردم در این شهر است.

سیس از شهرهای عالم پرور استان آذربایجان شرقی است و وجود مقبره شیخ اسماعیل، پیر رجب و بابانورالدین، در این شهر، سند محکمی بر این مدعاست.

*فعالیت یک روحانی در مسجد جامع

مهدی نیازی، عضو شورای اسلامی شهر سیس با اشاره به کمبود روحانی در این شهر، به خبرنگار حوزه گفت: مسجد جامع شهر سیس، تنها و قدیمی ترین مسجد شهر سیس است که از روحانی طرح هجرت بهره می برد که تمام وعده های نماز جماعت به امامت ایشان برپا می شود.

*مساجد بدون امام جماعت!

وی خاطرنشان کرد: مسجد حضرت محمد(ص) معروف به مسجد چای محله، امام زمان(عج)، مسجد امام حسین(ع) معروف به مسجدآخوند، مسجد سیدالشهدا(ع)، مسجد امام حسن مجتبی(ع)، مسجد امام حسن عسکری(ع)، مسجد حضرت علی اکبر(ع) و مسجد داش قاپو معروف به مسجد بابانورالدین از دیگر مساجد شهر سیس هستند که هیچ کدام امام جماعت و روحانی ندارند.

*همت عالی مردم

نیازی با اشاره به حمایت مردمی در ساخت یکی از مساجد زیبای شهر سیس گفت: مسجد امام حسن مجتبی(ع) یکی از مساجد قدیمی در این منطقه، نوسازی و در هزار و 300 متر مربع احداث شد که احداث آن در اواخر سال 91 به اتمام رسید.

عضو شورای اسلامی شهر سیس افزود: این مسجد در سه طبقه احداث شد که طبقه زیرزمین به فعالیت های موسسه خیریه، طبقه همکف برای آقایان و شبستانی نیز برای حضور بانوان طراحی و احداث شده است.

نیازی با اشاره به اعتبارات هزینه شده در ساخت این مسجد عنوان کرد: بیش از 400 میلیون تومان برای عملیات عمرانی این مسجد در سال 92 هزینه شد که مبلغ یکصد میلیون تومان نیز توسط اهالی شهر سیس برای تجهیز و زیباسازی مسجد اختصاص پیدا کرد.

رئیس هیات امنای مسجد امام حسن مجتبی(ع) شهر سیس تاکید کرد: سالیانه 30 میلیون تومان کمک های مردمی جهت فعالیت های مختلف در این مسجد جمع آوری می شود.

*سرویس دهی به مردم

وی همچنین با اشاره به نحوه فعالیت موسسه خیریه این مسجد اظهار داشت: طبقه زیرزمین این مسجد، 450 نفر ظرفیت دارد که از 2 سال پیش فعالیت خود را آغاز کرده و مردم شهر سیس می توانند با پرداخت 100 هزار تومان، مراسم مختلف خود را در این سالن برگزار کنند.

نیازی با اشاره به اینکه مراسم مختلفی در مناسبت های ملی مذهبی در این مسجد برگزار می شود، گفت: به علت کمبود روحانی طرح هجرت در شهر سیس، هنوز امام جماعتی در این مسجد مستقر نشده که تلاش می کنیم این مشکل نیز هر چه زودتر انجام شود.

*معماری مسجد

عضو شورای اسلامی شهر سیس همچنین تصریح کرد: برای طراحی معماری این مسجد، 30 درصد از مساجد شهر تبریز مطالعه شد و سعی شد بهترین معماری اسلامی در این مسجد طراحی و استفاده شود.

*پیگیری های بی نتیجه!

فریدون نشری، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر سیس نیز در این رابطه گفت: احداث 9 مسجد در شهر سیس، به لطف مردم خیر و نیکوکار این شهر می باشد، اما متاسفانه در هیچ یک از این مساجد به جز مسجد جامع، روحانی و امام جماعت فعالیت نمی کند.

وی افزود: پیگیری های متعددی نیز صورت گرفت تا حداقل یک یا دو روحانی طرح هجرت دیگر به این شهر افزوده شود تا مردم از وجود روحانی و مبلغین و مساجد بهره بهتر و بیشتری ببرند که متاسفانه تاکنون پاسخ مثبت از سوی مسئولین مربوطه داده نشده است.

گزارش و عکس: بیت اله احمدی

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سیس IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۰
    0 0
    تازه اگر بررسی کنند می فهمند این روحانی هم ضد تبلیغ برای روحانیت است وبا دوره گردی در بنگاههای ماشین واملاک وطرز برخورد آبروی روحانیت رابرده است
  • فانوس سیس IR ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۰
    0 0
    در زمانه ای که باید در همه مساجد شهرهای ایران نماز های جماعت برگزار شوند و مردم با شرکت در نمازهای جماعت و بقیه برنامه های مذهبی به خودسازی و معرفت الهی دست پیدا کنند، نبود روحانی هم مشکلی شده برای این مسائل.انشاالله شهر سیس هم که از این بابت دچار کمبود هست ،رفع مشکل بشه و شاهد برگزاری نماز جماعت در مساجد شهرمون باشیم.