پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
18

حوزه/ اسقف اعظم جاثلیق آرام اول گفت: عدالت و صلح دو نعمت ارزشمند الهی به انسان هستند که زمام زندگی انسان را به دست دارند و ازاین رو حذف این ارزش ها از زندگی انسان ها گناه بزرگی محسوب می شود.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، صبح امروز، ششمین کنفرانس گفتگوی میان کلیسای ارامنه لبنان و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایران کلیسای با عنوان "همکاری مسیحی اسلامی" و با هدف برقراری صلح عادلانه در خاور میانه آغاز به کار کرد.

اسقف اعظم جاثلیق آرام اول ریاست این نشست را بر عهده داشت و محمد فتحعلی سفیر ایران در لبنان و همچنین دکتر ابوذر ابراهیمی رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و حسن صحت رایزن فرهنگی ایران در بیروت و نمایندگان کلیسای کاتولیک و جمهوری اسلامی ایران در این نشست حضور داشتند.

سخنان آرام اول

جاثلیق آرام اول در سخنان خود در آغاز این نشست ضمن خوشامدگویی به حاضران و میهمانان نشست، گفت: اسلام و مسیحیت به عنوان دو دین آسمانی ریشه های مشترکی دارند، گرچه برخی مبانی آنها با هم متفاوت است، اما در زمینه ارزش های اخلاقی اشتراکات زیادی دارند و همین باعث می شود این دو دین در تمام بحران ها و مشکلات اجتماعی همزیستی مسالمت آمیز داشته باشند.

وی افزود: اسلام و مسیحیت در طول تاریخ پیوسته همزیستی داشته اند و البته در برخی دوره های کوتاه به خاطر اسباب و دلایل سیاسی این همزیستی دچار خلا شده و از این رو ما وظیفه داریم همزیستی اسلامی مسیحی را با همکاری میان خود در تمام جهان و به ویژه در خاور میانه منتشر سازیم.

آرام اول گفت: افراط و خشونت با تعالیم و آموزه های اسلام و مسیحیت سازگاری ندارد و از طرفی زمینه های همکاری زیادی میان دو دین وجود دارد.

وی در زمینه عنوان این کنفرانس نیز (صلح عادلانه) تاکید کرد که امکان ندارد صلح را جدای از عدالت تصور کنیم، زیرا این دو با هم ارتباط محکمی دارند. وی افزود: هنگامی که عدالت نباشد صلح نیز نخواهد بود. عدالت و صلح دو نعمت ارزشمند الهی به انسان هستند که زمام زندگی انسان را به دست دارند و ازاین رو حذف این ارزش ها از زندگی انسان ها گناه بزرگی محسوب می شود.

آرام اول افزود: تاریخ خاور میانه با وجود دستاوردهای بزرگی که داشته سرشار از جنگ و بحران است و تاریخ گواه است هنگامی که عدالت از این منطقه رخت بربسته زندگی نیز با بحران روبرو شده و ما با  نگاه کوتاهی به اطراف خود می توانیم به این واقعیت برسیم.

وی افزود: ظلم و ستم همچنان بر زندگی مردم فلسطین خیمه زده؛ چرا که این حق آنها است کشوری مستقل و آزاد داشته باشند و از طرفی شاهد این هستیم که به ارامنه نیز ظلم می شود؛ چرا که ترکیه همچنان نسل کشی ارامنه توسط عثمانی ها در سال 1915 را انکار می کند.

وی در پایان سخنان خود گفت: اسلام و مسیحیت نمی توانند در برابر ظلم سکوت کنند و از این رو باید همکاری میان خود را در این زمینه افزایش دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha