شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
قرآن

حوزه/ همان طور که از روایات استفاده می شود، اهل بیت عصمت و طهارت ثقل اصغر و عِدل قرآن هستند و بدون مراجعه به کلام اهل بیت(ع) تفسیر قرآن ناقص است.

خبرگزاری «حوزه»/ اشاره؛ چهارشنبه و پنج شنبه هفته گذشته به همت مجمع عالی تفسیر قرآن حوزه و دارالقرآن علامه طباطبایی ، همایشی در این مکان برگزار شد که در آن دو تن از مراجع عظام تقلید و نیز رئیس مجلس خبرگان رهبری بر لزوم توجه هر چه بیشتر به درس تفسیر در حوزه تاکید کردند.

در حاشیه واپسین روز این همایش دو روزه، با تنی چند از اساتید سطوح عالی حوزه علمیه قم در خصوص بایسته های این مطالبه گپ و گفتی انجام داده ایم که در ادامه ماحصل این تلاش رسانه ای را مشاهده می کنید؛

مطالبه علما و مراجع را عملیاتی کنیم

حجت الاسلام و المسلمین اسدالله کریمیان ، استاد سطوح عالی حوزه با اشاره به این که دغدغه مراجع بزرگواری چون آیات عظام مکارم، سبحانی و جوادی آملی باید در زمینه نهادینه کردن درس تفسیر در حوزه، مورد توجه جدی قرار گیرد، اظهار داشت: اساتید بزرگوار و دلسوز حوزه همچنان که به فقه و اصول اهمیت می دهند و این امر البته بسیار هم لازم و بجاست ،می بایست به بحث تفسیر قرآن نیز اهمیت ویژه ای قائل شوند و تفاسیر مختلف را ببینند و بکوشند که به سهم خود درس تفسیر به خوبی در حوزه جا بیافتد.

وی همچنین افزود: شکی وجود ندارد که ما هر چه داریم از قرآن و اهل بیت(ع) است و لذا باید بیش از این ها به درس تفسیر قرآن در حوزه بها داده شود.

بزرگان حوزه ورود پیدا کنند

حجت الاسلام و المسلمین حسین قربانی، دیگر مدرس سطح عالی حوزه نیز این گونه به بیان دیدگاه و نظر خود در خصوص چگونگی نهادینه کردن و تقویت جایگاه درس تفسیر در میان دروس حوزوی پرداخت و گفت: به عقیده بنده، در وهله نخست باید بزرگان ما به ترویج جایگاه درس تفسیر و ضرورت پرداختن به آن ورود پیدا کنند چه آن که اساساً بحث تفسیر از اصالت های حوزوی ما به شمار می رود که بزرگان در نهادینه کردن هرچه بهتر آن نقش موثر و کلیدی دارند.

وی اضافه کرد: به هر حال بسیار مهم است که برای طلاب و فضلای حوزه اهمیت و ضرورت بحث به خوبی مطرح شده و تبیین شود و در این خصوص به طور ویژه مرکز مدیریت حوزه های علمیه نیز باید وارد شده و بحث تفسیر را در عرض سایر دروس ببیند .

دروس تفسیری به صورت جذاب بیان شود

این استاد تفسیر حوزه یادآور شد: یکی از نکات مهم این است که درس های تفسیری به صورت جذاب برای عموم طلاب و فضلای حوزه به خصوص جوانان مطرح و تبیین شود و این امر در دو ساحت تفسیر ترتیبی و تفسیر موضوعی صورت گیرد و اساتید به هر بخش که گرایش دارند متولی آن قسمت شوند.

تفسیر قرآن بدون کلام ائمه (ع) ناقص است

حجت الاسلام والمسلمین مغیثی ، استاد و پژوهشگر قرآنی حوزه علمیه قم نیز خاطرنشان کرد: همان طور که از روایات استفاده می شود، اهل بیت عصمت و طهارت ثقل اصغر و عِدل قرآن هستند و بدون مراجعه به کلام اهل بیت(ع) تفسیر قرآن ناقص است.

نیاز جدی مفسر قرآن به طهارت باطنی

وی افزود: مفسر واقعی قرآن اهل بیت(ع) هستند و مفسرین باید تفسیر قرآن را مورد توجه جدی قرار داده و البته پیش از هر چیز لازم است که مفسر طهارت قلبی و اخلاقی داشته باشد. اساساً در آیات و روایات الهاماتی به واسطه این طهارت باطنی دریافت می شود که به واسطه آن ها می توان ظرایف قرآن را درک کرده و آن را به اذهان و استعدادهای آماده منتقل کرد.

اقدامات خوبی شروع شده اما...

حجت الاسلام والمسلمین اکبری، استاد سطوح عالی حوزه با اشاره به فعالیت های ارزشمند صورت گرفته در حوزه درباره دروس تفسیر قرآن کریم ابراز داشت: به لطف الهی در حوزه کارهای زیادی انجام شده در خصوص تفسیر، اما باز هم بیشتر نیاز است و به نظر بنده، خود طلاب باید مثل سابق همان طور که به فقه و اصول اهتمام داشته و دارند به درس تفسیر نیز همین اهتمام را داشته باشند.

وی افزود: البته این که طلاب به مراکز تخصصی حوزه می روند و مشغول هستند خیلی خوب است؛ اما ما باید کاری کنیم که کل حوزه مطالعات تفسیری و کرسی های درس تفسیر داشته باشند تا بتوانیم به جای مناسب برسیم.

از گنجینه عظیم حوزه غافل نشویم

حجت الاسلام والمسلمین دری اصفهانی مدرس کفایه با تاکید بر ضرورت تقویت جایگاه تفسیر در حوزه بیان داشت: باید اساتید متخصص که دوره های ویژه ای در این رابطه دیده و عمری را در این راستا گذاشته اند ، وارد شده و به ارایه درس های تفسیر روایی مثل نورالثقلین و تفسیر غیرروایی مثل المیزان علامه بپردازند و با بیان جذاب و رسا این ها را به نسل جوان حوزه منتقل کنند تا این علوم و معارف در حوزه مهجور نماند.

وی تاکید کرد: گذشتگان ما آن قدر مطالب ارزشمند از خود برای ما به یادگار گذاشته اند که با توجه به آن ها ما از توجه به دیگر مطالب مستغنی هستیم و مهم آن است که این گنجینه عظیم را به خوبی مورد بهره برداری قرار دهیم.

گفتگو: سید محمد مهدی موسوی

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha