جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله قاضی

حوزه/ پیر مجاهد مرحوم آیت الله قاضی(ره) همچون کوهی در دزفول ایستاده بود و نماز جمعه را با صلابت هرچه تمام تر اقامه می کرد و پس از بمباران مصلی شهر، با سرعت مکان دیگری را انتخاب کرد و اجازه تعطیلی حتی یک نماز جمعه را هم نداد.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی قاضی دزفولی، از شاگردان مرحوم مرحوم آیت الله سید مجدالدین قاضی(ره)، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، با اشاره به موقعیت استراتژيک دزفول در دوران هشت سال جنگ تحمیلی، اظهار داشت: دزفول به دلیل اینکه شمالی ترین شهر خوزستان و از نظر استراتژیک دارای مراکز متعدد نظامی و پایگاه هوایی بود، به عنوان گلوگاه خوزستان شناخته می شد.

*دفاع جانانه زیر موشک باران شدید

وی به موشک باران گسترده دزفول توسط رژیم بعث اشاره کرد و گفت: در جریان حمله مستقیم عراق به خوزستان، اگر دشمن موفق به عبور از رود کرخه می شد و دزفول را به تصرف خویش در می آورد، ایران در وضعیت بدی قرار می گرفت؛ اما مردم با آگاهی و بصیرت، علی رغم اینکه مورد غضب شدید دشمن واقع شده بودند و دیوانه وار به سوی آنها موشک و بمب پرتاب می شد، در شهر مانده و جانانه دفاع کردند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی دزفول، با بیان این که نبض حیات و مقاومت خوزستان، دزفول است، تصریح کرد: در آن بهبوهه جنگ، روزانه ده ها و بلکه صدها گلوله توپ و موشک روانه دزفول می شد، اما هیچ گاه نبض حیات و مقاومت در این شهر از کار نیافتاد و همین مسأله سبب ارتقاء دوچندان روحیه رزمندگان در جبهه جنوب غربی شد.

امام جمعه دزفول، با بیان این که تصرف دزفول به معنای تصرف کل خوزستان است، افزود: دشمن اگر می توانست دزفول را تسخیر و به تصرف خود در آورد، بدون تردید خط آهن، جاده سراسری و بسیاری از مراکز نظامی از جمله پایگاه شکاری را تصرف می کرد و به نوعی ارتباط خوزستان را کشور قطع می کرد؛ اما با یاری خداوند متعال و پایداری مردم نه تنها دزفول محفوظ ماند، بلکه همین مسأله سبب بازپس گیری بخشهای اشغالی خوزستان از چنگان بعثیان شد.

*آیت الله قاضی؛ نماد مقاومت

وی مرحوم آیت الله قاضی را نماد مقاومت را دانسته و بیان داشت: پیر مجاهد مرحوم آیت الله قاضی(ره) همچون کوهی در دزفول ایستاده بود و نماز جمعه را با صلابت هرچه تمام تر اقامه می کرد و حتی پس از بمباران مصلی شهر، با سرعت مکان دیگری را انتخاب کرده و اجازه تعطیل شدن حتی یک نماز جمعه را نداد.

وی با بیان این که بیشترین اعزام به جبهه از دزفول «شهر مقاومت و پایداری» بود، تصریح کرد: دزفول در دوران جنگ به تنهایی یک تیپ نظامی قدرتمند را تشکیل داده و این تیپ بعدها به لشکر و سپس به سپاه حضرت ولی عصر(عج) تبدیل شد.

*بازسازی فوری خانه های ویران به دستور آیت الله قاضی

شاگرد آیت الله قاضی، به اقدامات این عالم مجاهد اشاره کرد و گفت: آیت الله قاضی دستور داده بود در هرنقطه ای از شهر که مورد اصابت موشک و بمب قرار گیرد، دولت بلافاصله آنجا را بازسازی کند، بدین صورت شهر هیچ گاه خالی از سنکه نشد و نکته قابل توجه در این بود که برخی خانه ها تا سه بار هم مورد اصابت موشک قرار گرفتند، اما پس از هر انفجار با سرعت بازسازی و تجدید بنا شدند.

*مردم خط خود را از روحانیت می گیرند

امام جمعه دزفول، با تأکید بر این که مردم خط خود را از روحانیت آگاه و بیدار می گیرند، گفت: مردمان دزفولی به سبب اینکه مشاهده می کردند، عالم شهرشان در خیابان ها حضور یافته و به مردم و رزمندگان روحیه می دهد و خود پا به پای آنان در برابر دشمن می جنگد، در شهر ماندگار شده و به نوعی حالت تبعیت و پیروی پیدا کردند، که این مهم نشان از آن داشت که مردم به خوبی خط مقاومت و ایستادگی را روحانیت آموخته و به آن جامه عمل می پوشانند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی دزفول، با اشاره به آمار شهدای روحانی شهرستان دزفول در کشور، اظهار داشت: دزفول به عنوان دومین شهر پس از قم است که بیشترین آمار شهدای روحانی را به خود اختصاص داده است

*روحانیت؛ پیش قراول نبرد با دشمن

حجت الاسلام قاضی دزفولی، در پایان با بیان این که روحانیت باید همچون گذشته، نقشی محوری در جامعه داشته باشد، گفت: امروز نیز جنگ دیگری برقرار بوده و روحانیت نیز همچون گذشته می تواند نقش محوریِ خود را تقویت کند به طوری که از طلاب به عنوان پیش قراولان در نبرد با دشمن حاضر شوند، مردم به خودیِ خود پشت سر آنها حرکت کرده  و سرباز جبهه نرم فرهنگی می شوند.

انتهای پیام

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha