جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
سینمای کودک

سینمای کودک محل خوبی برای پرداخت‌های دینی در سینماست، به جرات می‌توان گفت سینمای کودک در کشور ما آخرین روزهای حیات خود را پشت سر می‌گذراد.

نادر مقدس، کارگردان و تهیه‌کننده سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری «حوزه»، درباره جایگاه سینمای دینی در کشور، اظهار کرد: درباره موضوعات دینی در سینما اظهار نظرهایی متفاوتی مطرح شده است، همانگونه که برای این عنوان تعاریف مختلفی تا به امروز صورت گرفته، اما هیچ‌یک از این تعاریف قادر نبوده تا گستردگی معنای سینمای دینی ر ا برایمان تشریح کند به عبارت دیگر معمولا در تعاریفی که از سینمای دینی ارائه می‌شود تنها شکلی از کار مورد توجه قرار می‌گیرد، درصورتیکه سینمای دینی بسیار گسترده‌تر از آن چیزی است که تصور می‌کنیم.

*یک نگاه رایج اشتباه در سینمای دینی 

وی افزود: یکی از نگاه‌های رایج، اما غلط که درباره سینمای دینی صورت می‌گیرد این است که ما این شکل از فیلمسازی را تنها در کارهای تاریخی تصور کنیم. برای مثال فیلم‌هایی چون «ملک سلیمان» یا «رستاخیز» الگوهای از این گونه تولیدات می باشند. لذا نگاه مذکور کاملا اشتباه است، چون سینمای تاریخی خود یک ژانر مستقل است که می‌تواند در برخی مواقع معنای دینی را هم در برگیرد، اما برعکس این حالت نیز ممکن است رخ دهد، یعنی فیلمی ساخته شود که در ظاهر قصه‌ای تاریخی در زمان پیامبران را روایت کند، اما آموزه شاخصی را در آن نتوان یافت.

 این فیلمساز ادامه داد: نگاه اشتباه دیگر این است که تصور کنیم فیلم‌هایی که تنها به صورت مستقیم موضوعات دینی و قرآنی را مد نظر قرار داده‌اند، فیلم‌های دینی هستند. این نوع نگاه باعث شده تا بسیاری از تولیدات ما که در این ژانر تولید می‌شود در دام تکرار و شعار گرفتار آیند. از این دست آسیب‌ها برای سینمای دینی باز هم می‌توان نام برد، اما باید در نظر داشت که ممکن است فیلم‌هایی تولید شوند که به صورت مستقیم به موضوعات دینی نپرداخته باشند، اما در باطن به مضامین قرآنی پرداخته باشند.

*بچه های آسمان خوش درخشید

وی مثال زد: فیلم سینمایی «بچه‌های آسمان» گواه بسیار خوبی برای این موضوع است که در ظاهر فیلم در ژانر سینمای کودک است، اما به عقیده من به زیبایی هر چه تمام تر توانسته بسیار ی از توصیه‌های قرآنی را مد نظر قرار دهد. در ضمن این فیلم قادر بوده که مخاطب را تحت تاثیر قرار دهد. این امتیاز برای «بچه‌های آسمان» تنها به داخل کشور خلاصه نشد، بلکه دیدیم که در خارج از کشور این رویداد تاثیرات بسیار مثبتی به همراه داشته است.

 *سینما محل خوبی برای پرداخت دینینادر مقدس کارگردان

وی با بیان این‌که سینمای کودک محل خوبی برای پرداخت‌های دینی در سینماست، گفت: به جرات می‌توان گفت سینمای کودک در کشور ما آخرین روزهای حیات خود را پشت سر می‌گذراد، درصورتیکه این گونه باید یکی از بهترین و موثرترین گونه‌های سینمای برای رونق سینمای کشورمان باشد، همانگونه که در سینمای جهان چنین اتفاقی رخ می‌دهد و معمولا فیلم‌های کودکان بخشی از تولیدات پر فروش سینماها بوده و به نوعی باعث رونق سالن‌های سینما می‌شوند، اما در کشور ما این وضعیت به هیچ وجه وجود ندارد.

 *یک هشدار جدی

کارگردان «شور عشق» ادامه داد: البته در کشور ما نیز سینمای کودک در دهه 60یکی از بخش های پر مخاطب سینما بود، اما طی دو دهه اخیر این امتیازات از سینمای ما رنگ باخت. درباره دلایل این اتفاق نیز می‌توان بحث‌های متعددی را مطرح کرد. از آن جمله این‌که امروز دیگر تنها سینماها نیستند که می‌توانند اوقات فراغت کودکان و نوجوانان را پر کنند، بلکه شبکه‌های نمایش خانگی و بازی‌های رایانه‌ای هم باعث شده‌ تا سینمای کودک آن رونق گذشته را نداشته باشد، اما مهمترین دلیل برای افول سینمای کودک این نیست، بلکه بی‌توجهی مسئولان نسبت به آن می باشد، چون اگر از فیلمسازان کودک به درستی حمایت شود کارگردان ما قادرند تا کارهایی تولید کنند که هم در بعد فنی و هم در بعد معنا تماشاگران زیادی را به سمت خود جذب کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: سینمای دینی اگر بتواند تمرکز خود را به سمت سینمای کودک معطوف کند، ضرر نخواهد کرد، چون با این کار تماشاگرانی را پرورش داده که در بزرگسالی مخاطب این گونه تولیدات هستند، هرچند اگر کارهای تولیدی بی کیفیت باشند این خطر را هم دارد که در آینده دیگر مخاطبی به سمت این تولیدات گرایش پیدا نکنند.

*تلویزیون یاری رسان سینما باشد

مقدس در پاسخ به این سوال که تلویزیون چگونه می‌تواند یاری رسان سینما برای رونق موضوعات دینی در کارهای نمایشی باشد، گفت: در تلویزیون پرداختن به موضوعات دینی بیشتر از سینما به چشم می‌خورد ، چون سرمایه گذار آن صدا و سیماست، این مطلب هم سبب شده تا کیفیت در این تولیدات معمولا مورد توجه قرار نگیرد. برای همین فیلم‌ها و سریال‌هایی در این حوزه ساخته می‌شود که سطح سلیقه مخاطبان را کاهش می‌دهد. این اتفاق تاثیر مستقیمی نسبت به سینما دارد. برای همین باید زمینه‌ای فراهم آورد تا تلویزیون نیز این حوزه را بسیار جدی‌تر مورد توجه قرار دهد.

وی در پایان با بیان اینکه سینمای دینی با حمایت حوزه‌های علمیه بیشتر نمودار می‌شود، گفت: در انتهای کلام باید به نکته‌ای مهم اشاره کنم. آن نیز نقش و جایگاه حوزه‌های علمیه در رونق سینمای دینی است، چون اگر آنها از فیلم‌های خوبی که در این حوزه ساخته می‌شوند، حمایت کنند، سینماگران در ادامه با انگیزه بیشتری تولید کارهای دینی مورد نظر را ادامه می دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha