یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
آیت الله شبیری/ عمامه گذاری

حوزه / مراسم جشن تلبس طلاب مدرسه فقهی امام محمد باقر (ع) و تجلیل از فارغ التحصیلان طلاب دوره سوم و چهارم این مدرسه با حضور حضرت آیت الله شبیری زنجانی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» در این مراسم 5 نفر از طلاب این مدرسه ملبس به لباس روحانیت شدند و همچنین از 10 نفر از فارغ التحصیلان طلاب دوره سوم و چهارم مدرسه فقهی امام محمد باقر (ع) تجلیل شد.

لازم به ذکر است مدرسه فقهی امام محمد باقر(ع) از جمله مدارسی است که  زیرنظر حضرت آیت الله شبیری زنجانی  اداره می شود و به تربیت فقیهان شایسته،می پردازد.

 طلاب برای ورود در این مدرسه فقهی لازم است پایه 6 حوزه را به اتمام رسانده و در آزمون مصاحبه این مدرسه که زیر نظر چند نفر از اساتید برگزار می شود شرکت کنند.

*تاریخچه‌ مدرسه

 مدرسه فقهی امام محمد باقر(ع) در سال 1380 شمسی در کنار بارگاه ملکوتی حضرت معصومه (س) با هدف والا و مقدّس تقویت بنیاد اندیشه و مطالعات فقهی و نیز پرورش فقیهان قوی‌بنیه پایه‌گذاری شد.

در خصوص علت های گزینش طلاب از پایه هفتم می‌توان موارد زیر از نام برد.

 اول : دورانِ گذار از پایه‌ی ششم به پایه‌ی هفتم برای طلاب حوزه، سخت آسیب‌پذیر است؛ زیرا طلبه، ناگهان و بدون آمادگی کافی، از تحصیل تحت برنامه مدارس به حوزه‌ تحصیل کاملاً آزاد قدم می‌نهد.

 تجربه‌ سالیان دراز، نشان داده  تنها کسانی از مزایای این تحوّل سود می‌برند که زیر نظر مربّی آگاهی قرار دارند یا از ذکاوت و آینده‌نگری خاصی برخوردار باشند طبعاً بخش عظیمی از طلاب از این مزیت محرومند.

 این آسیب‌شناسی، یکی از انگیزه‌های گزینش طلاب در مدرسه فقهی امام محمد باقر (ع) برای پایه هفتم است.

 دیگر این‌که گزینش طلاب از پایه‌ هفتم، موجب هم‌افقی بهتر آنان به هنگام ورود به درس خارج می‌گردد که خود عامل مهمی برای مدیریت هم‌آهنگ فقهی و علمی طلاب در حوزه‌ درس خارج است.

نظام آموزشی مدرسه

 الف) دروس اصلی:

 نظام آموزشی مدرسه فقهی امام محمد باقر(عل) شامل پایهی هفتم تا پایان سطح و درس خارج تا پایان تقریبی یک دوره‌ی اصول (درس خارج) است که حدود دوازده سال به طول می‌انجامد. این مدت، به سه مقطع آموزشی تقسیم می‌گردد:

 نخست: آموزش ادامه‌ سطح متوسط و آموزش سطح عالی که بنا به مصوبه‌ جدید شورای آموزش مدرسه، این مقطع آموزشی پنج سال زمان خواهد برد.

 دوم: مقطع ورود به درس خارج و اشتغال به آن که برای آن، سه سال زمان در نظر گرفته شده است.

 سوم: ادامه‌  درس خارج در یک دوره‌ تقریباً پنج ساله.

 بهره‌مند شدن از این نظام آموزشی مستلزم شرکت در امتحانات ورودی و مصاحبه‌های علمی مدرسه و نیز به دست آوردن امتیازات لازم در این زمینه است.

ب) کلاس راهنما:

 در نظام آموزشی مدرسه‌ی فقهی، گذشته از ارائه معمول درس‌ها، برای هر درس، کلاس راهنما برگزار می‌شود.

 هدف کلی کلاس‌های راهنما، تبیین حاقّ درس‌ها و نقاط مبهم و نقد و بررسی موضوعاتِ نیازمند به بررسی است.

 در آخرین مصوبه‌ی شورای آموزش، در این باره، مقرّر گردید که موضوعاتِ نیازمند به بحث بیشتر در هر پایه‌ای از کتاب‌‌های فقهی و اصولی توسط برخی از استادان، استخراج و بر اساس یک نظام ویژه در اختیار استادان راهنما قرار گیرد، تا کلاس‌های راهنما، نظام یافته‌تر و پرثمرتر گردد.

 ج) تحصیلات تکمیلی:

 یکی از بخش‌های آموزشی پر اهمیت که در نظام آموزشی مدرسه پیش‌بینی شده، تحصیلات تکمیلی است.

 مراد از تحصیلات تکمیلی، دروس مورد نیاز، غیر از رشته‌ی تخصصی مدرسه است که به گونه‌ای یا در ارتباط تنگاتنگ با فقه و اصول است؛ مانند: آموزش رجال که هیچ فقیهی از پرداختن به آن بی‌نیاز نیست، و یا دانستن آن ـ گر چه نه به شکل تخصصی ـ برای فقیه از منظر یک عالم دینی بایسته است؛ مانند: آشنایی با تفسیر قرآن و عقائد و... است.

انتهای پیام:40 /313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha