دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام امیرحسین رفیعی

حوزه/ معاون پژوهش مدرسه علمیه امیرالمؤمنین(ع) تهران گفت: اگر طلبه ای روحیه پژوهشگری را در خود ایجاد نکند، تدریجاً در جامعه منزوی خواهد شد.

حجت الاسلام امیرحسن رفیعی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با اشاره به اهمیت پژوهش در جامعه و باتاکید براین که پژوهش همان وجود روحیه جستجوگری در اهل علم است، اظهارداشت: اگر فردی می خواهد در باب علم قدمی بردارد، یکی از روحیات و خصوصیاتی که برای طالب علم لازم و ضروری است، روحیه جستجوگری و دغدغه داشتن برای یافتن پاسخ سوالات می باشد. بنابراین اگر طلبه ای در طول تحصیلش نتواند یافته های خود را مدیریت کرده و از مباحث پژوهشی غفلت کند، رشد و تعالی علمی برای این طلبه اتفاق نخواهد افتاد.

معاون پژوهش مدرسه علمیه امیرالمؤمنین(ع) تهران، با مدنظر قرار دادن نظام آموزشی حوزه علمیه اظهار داشت: اگر طلاب صرفا به حفظ محور متون درسی اکتفا کند و خارج از مباحث درسی مطالعه ای نداشته باشد، در واقع فقط یافته های علمی دیگران را رصد و مرور می کند و خود فاقد دانش علمی می باشد و اگر طلبه ای روحیه پژوهشگری را در خود ایجاد نکند، تدریجاً در جامعه منزوی خواهد شد و لذا راز ماندگاری علمای اسلام همین روحیه پژوهشگری و آثار و تألیفات علمی می باشد که نشان از قدرت علمی آنان دارد.

استادحوزه علمیه با تاکید براینکه امروز باید طلاب به پژوهش اهتمام داشته و  این امر هم وارد متن حوزه گردد، تصریح کرد: مسئولین حوزه علمیه باید تلاش کند تا نظام آموزشی کنونی حوزه را به نظام آموزشی متعالی بر مبنای پژوهش و روحیه جستجوگری ارتقاء دهند و این امر با اهتمام به پژوهش میسر می گردد.

وی با تاکید بر اینکه اولین تغییرات در پژوهش محوری نظام آموزشی باید از اساتید حوزه شروع گردد، اظهار داشت: باید اساتیدی به عنوان مدرس پذیرفته شوند که خود اهل علم و پژوهش کردن باشند و اگر اساتید اهل تحقیق و پژوهش نباشد، و رویکرد پژوهش محوری در ورود به درس نداشته باشند، در طلاب انگیزه ای برای انجام فعالیت های پژوهشی بوجود نخواهد آمد.

حجت الاسلام رفیعی گفت: طلبه ها باید به عنوان سربازان امام زمان(عج)، خود به دنبال مهارت های نویسندگی و مقاله نویسی بوده و ضمن آشنایی با روش های مطالعه صحیح، در عرصه پژوهش می توانند فعالیت مثبت داشته باشند و حداقل هفته ای چند ساعت به این امر اختصاص دهند و در برنامه های پژوهشی مدارس مثل جشنواره های علمی حضور فعال داشته باشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود  با بیان اینکه مدرسه جامعه علمیه امیرالمؤمنین(ع) اقدامات اثرگزاری را جهت توسعه فعالیت های پژوهشی طلاب انجام داده، اذعان داشت: امسال نیز مثل سال های گذشته با تشکیل کلاس های روش تحقیق برای اساتید سعی کردیم آگاهی های طلاب را در زمینه تحقیق و پژوهش بیش از پیش ارتقاء داده و زمینه حضور بیشتر در جشنواره علامه حلی را فراهم نماییم .

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha