جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام رفیعی

حوزه/ عضو هیأت علمی جامعة المصطفی با بیان این مطلب که گاهی ندامت به قصور بر می گردد، گفت: عبیدالله بن حر جعفی ناآگاه نبود؛ ولی پس از داستان کربلا، به این سرزمین آمد و به بدن های به خاک سپرده شد نگاه کرد و به خود گفت که تا زنده هستی باید غصه بخوری و پشیمان باشی.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی شب گذشته در بنیاد بین المللی نهج البلاغه در جمع طلاب و فضلا اظهار داشت: ندامت و پشیمانی حاضران در جنگ با أبی عبدالله(ع) و یاری نکردن این امام همام از سوی برخی از اشخاص، یکی از مهمترین مباحث پس از شهادت امام حسین(ع) بوده است.

وی افزود: کلمه ندامت، هفت مرتبه در قرآن آمده است که یکی از آنها در قیامت است که خداوند به ندامت افرادی که در قیامت حاضر می شوند، اشاره می کند که این اشخاص پشیمانی خود را کتمان می کنند که به دلیل ترس از شماتت است.

عضو هیأت علمی جامعة المصطفی ابراز داشت: از حضرت ایوب(ع) پرسیدند که در این همه مصائب، چه مساله ای شما را بیشتر آزار داده است که ایشان موضوع شماتت را مطرح کردند که سبب می شود حتی این افراد نیز در جهنم این ندامت را کتمان کنند.

وی خاطرنشان ساخت: ندامت در موارد گوناگونی بیان شده است که یکی از آنها در خصوص قتل حضرت هابیل می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان این مطلب که گاهی جهل سبب پشیمانی افراد می گردد، تصریح کرد: در ایام اسارت آل الله در شام، پیرمردی نزد امام سجاد(ع) آمد و گفت: خدا را شکر که شما را کشت و مردم را از دست شما راحت کرد که این مساله از جهل او ناشی می شد و امام (ع) نیز او را با کلام الهی چنان متحول کرد که به شدت پشیمان و نادم شد.

وی بیان داشت: حکم الجاهلیه، ظن الجاهلیه، تبرج الجاهلیه و حمیه الجاهلیه، 4 کلمه در قرآن است که به جاهلیت نسبت داده شده است که ناشی از تعصبات خشک روی قوم و طایفه و تفکرات جاهلی بوده است.

عضو هیأت علمی جامعة المصطفی با بیان این مطلب که گاهی ندامت به قصور بر می گردد، اظهار داشت: عبیدالله بن حر جعفی ناآگاه نبود؛ ولی پس از داستان کربلا، به این سرزمین آمد و به بدن های به خاک سپرده شد نگاه کرد و به خود گفت که تا زنده هستی باید غصه بخوری و پشیمان باشی.

وی گفت: عبدالله بن عمر نیز آگاه بود؛ ولی قصور کرد و حتی سینه امام حسین(ع) را هم بوسید؛ پس همیشه ندامت از روی ناآگاهی نیست.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی ابراز داشت: مردم شام به حدی جاهل بودند که حتی برخی از کسانی که در میان تماشاکنندگان کاروان بودند، نسبت پیامبر(ص) و امام علی(ع) را با حضرت زهرا(س) نمی دانستند.

وی افزود: البته باید توجه کنیم که اصل ندامت صفت بدی نیست و خوب است؛ زیرا این پشیمانی علامت مثبتی است که شخص روی کار خلاف خود اصرار نکند؛ ولی باید بدانیم که برخی از ندامت ها قابل جبران نیست.

عضو هیأت علمی جامعة المصطفی خاطرنشان ساخت: یکی از نتایج مهم کوتاهی کردن، پشیمانی است؛ برخی از یاران خدمت امام حسین(ع) رسیدند و گفتند که ما با شما هستیم؛ ولی به ما اجازه دهید که یک سری کارهای شخصی را انجام داده و سپس به شما می پیوندیم که امام نیز به آنان گفتند که سریع به جمع ما بپیوندید که آنها در این بازگشت به سرعت عمل نکرده و زمانی رسیدند که دیگر فایده ای نداشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha