جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام ناصر رفیعی

حوزه/ عضو هئیت علمی جامعه المصطفی(ص) گفت: انکار خدا و انکار معاد، با توجه به پیشرفت های علمی و آگاهی به شگفتی های آفرینش، دیگر جایگاهی ندارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی امروز در سلسله مباحث خود که در حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد، با اشاره به آیه 45 سوره مبارکه نور، گفت: در این آیه از قرآن کریم درباره منشأ حیات بر روی کره زمین بحث شده  و بیان می دارد که حیات همه جنبندگان از آب است.
وی یکی از مباحث پیچیده علمی را آغاز و نحوه تشکیل حیات بر روی کره زمین عنوان کرد و گفت: درباره خلقت انسان و پیدایش حیات بر روی زمین سخن بسیار گفته اند، ولی آچه قرآن کریم به آن پرداخته، به صورت کلی است، چراکه قرآن کتابی است که تنها به یک موضوع اختصاص ندارد.
عضو هئیت علمی جامعه المصطفی(ص) افزود: در ادامه این آیه خداوند بیان می دارد که برخی از این موجودات بر روی شکم راه می روند، برخی بر روی دو پا و برخی هم بر روی چهار پا. در پایان این آیه بیان شده که خداوند بر هر چیزی تواناست.
وی درباره دلیل تأکید بر توانا و قادر بودن خداوند بر تمامی امور در این آیه گفت: از دلایل این، توحید  و خداشناسی است. یکی از مهم ترین راه های خداشناسی نگاه به آثار موجودات است. زمانی که انسانی مخلوقی از مخلوقات الهی را مشاهده می کند، باید به توانایی خالق آنها پی ببرد.
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به برخی نظریات درباره انکار خدا گفت:  انکار خدا و انکار معاد با توجه به پیشرفت های علمی و آگاهی به شگفتی های آفرینش دیگر جایگاهی ندارد.
وی با بیان این که خداوند در این آیه، انسان را در کنار سایر موجودات قرار داده است، گفت: انسان از نظر جنبده بودن و راه رفتن و حواس خود، مانند سایر موجودات و حیوانات است؛ حتی برخی حیوانات هستند که از این جنبه ها، خیلی بالاتر از انسان هستند.
عضو هئیت علمی جامعه المصطفی(ص) عقل، حیا و دین را وجه تمایز انسان با سایر مخلوقات عنوان کرد و گفت: انسانی که این سه وجه تمایز را در خود نادیده بگیرد، نه تنها تفاوتی با حیوانات ندارد، بلکه چون داشته های خود را از دست داده است، پست تر از آنها است.
وی افزود: خداوند انسان را تکریم کرده است، فرشتگان را ملزم به سجده کردن به او نمود، انسان حامل امانت الهی است، خدا انسان را جانشین خود بر روز زمین قرار داده و تمام موجودات آسمان و زمین را مسخر او قرار داده است؛ انسان با عقل و حیا و دین به این مقام دست یافته است.

انتهای پیام// ۱۵/ ۳۱۳

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha