جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام ناصر رفیعی

حوزه/ عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه گفت: متأسفانه امروزه برخی نهادها، روش گزینششان بر اساس روش قرآنی نیست. قرآن می گوید که حسنات جای سیئات را می گیرد؛ مبادا اگر کسی در گذشته انحراف اجتماعی، اخلاقی، سیاسی و... داشته هر چند هم هدایت شود، پرونده گذشته او را رو کرده و او را سرزنش کنیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین رفیعی در سومین روز از ماه مبارک رمضان در شبستان امام خمینی (ره)  درباره آیه 46 سوره مبارکه نور گفت: در این آیه خداوند می فرماید که ما برای شما آیاتی آشکار کننده فرستادیم، خدا هر که را که بخواهد به راه مستقیم هدایت می کند.
وی با بیان این که قرار دادن آیات و نشانه های الهی در سوره های مختلف آورده شده است، گفت: در قرآن می خوانیم که برخی آیات جزو محکمات و برخی جزو متشابهات است، ولی همه این آیات، آیات روشن و آشکار کننده است.
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی گفت: در جای جای قرآن کریم درباره هدایت بندگان فراوان سخن گفته شده است. بر اساس قرآن، هر که هدایت شود، به سود خودش است، همانطور که ضرر گمراهی انسان نیز  برای خودش است.
وی هدایت انسان ها را منوط به اراده الهی دانست و گفت: معنای هدایت را مردم در روز قیامت مشاهده می کنند که هدایت شدگان به بهشت رفته و گمراهان به جهنم می روند. در این روز افراد هدایت شده خدا را شاکرند که هدایت شدند و مورد رحمت الهی قرار گرفته اند.
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی افزود: در ادامه آیه 46 سوره مبارکه نور درباره این که خداوند می فرماید هر که را بخواهد در راه مستقیم قرار می دهد؛ البته نه به این معنا که خداوند از روی جبر عده ای را هدایت کرده و عده ای را رها کند، بلکه منظور این است که هدایت از سوی خداست.
وی درباره شرایط هدایت بر اساس تعالیم اسلامی گفت: نخستین شرط هدایت ظرفیت و آمادگی افراد است. کسی که دل او آماده هدایت باشد، با شنیدن کلام حق، در مسیر هدایت و صراط مستقیم قرار گرفته است.
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی دومین شرط هدایت را تلاش برای هدایت دانست و گفت: کسی که می خواهد به هدایت برسید، باید تلاش کند و در این مسیر حرکتی نماید. برخی افراد و حتی والدین نه تنها در مسیر هدایت تلاشی نمی کنند، بلکه موجب هدایت دیگران و فرزندان خود می شوند.
وی افزود: شرط دیگر رسیدن به هدایت، این است که اگر هدایت شد، هدایت و ایمانی که به آن دست یافته را با ظلم آمیخته نکند. بر اساس روایات، ظلم در این جا به معنای ظلم به ولایت است، مانند کسانی که در زمان پیامبر(ص) اسلام آورده و در راه خدا جهاد کردند، ولی در برابر حضرت علی علیه السلام ایستادند.
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی در ادامه با بیان این که هدایت دارای اقسامی است، گفت: هدایت دارای اقسامی مختلفی چون هدایت اعتقادی، اخلاقی، اجتماعی، سیاسی است. کسی که می خواهد از نظر اعتقادی هدایت شود، باید به سراغ کسانی برود که هدایت شده اند تا از اعتقادات انحرافی خود نجات یابد.
وی افزود: کسی که بتواند انسانی را از نظر اعتقادی هدایت کند، مانند کسی است که دنیایی را هدایت کرده است. امروزه که جوانان دچار انحرافات اعتقادی و شبهات دینی هستند، باید افرادی که می توانند، به اندازه توانشان آنها را از گمراهی نجات دهد.
سخنران مراسم  خاطرنشان کرد: خداوند عوامل مختلفی را برای هدایت انسان قرار می دهد، همانطور که عوامل زیادی برای انحراف هستند، انسان باید مراقب باشد که عوامل هدایت را از دست نداده و گرفتار انحراف نشود.
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی در ادامه با بیان این که سنت خدا بر این است که اگر کسی در گذشته گمراه بوده و امروزه هدایت شده، گذشته او را به رخش نمی آورد، گفت: کسی ممکن است در گذشته انحراف سیاسی داشته یا از نظر اخلاقی دچار انحراف باشد، ولی امروز هدایت شده است، این شخص را نباید به خاطر گذشته اش سرزنش کرد.
وی افزود: متأسفانه امروزه برخی نهادها، روش گزینششان بر اساس روش قرآنی نیست. قرآن می گوید که حسنات جای سیئات را می گیرد؛ مبادا اگر کسی در گذشته انحراف اجتماعی، اخلاقی، سیاسی و... داشته هر چند هم هدایت شود، پرونده گذشته او را رو کرده و او را سرزنش کنیم.

انتهای پیام// ۱۵/ ۳۱۳

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha