شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام ناصر رفیعی

عضو هئیت علمی جامعه المصطفی(ص) با اشاره به اینکه عبدالله بن زبیر موجب شد زبیر در جنگ جمل مقابل امیرالمومنین(ع) قرارگیرد، گفت: اولاد نباید سبب گمراهی افراد شوند؛ این که فرزندی کاری کند، اما براساس نگاه پدری سکوت شود، صحیح نیست، بلکه براساس بیان قرآن باید از عملکرد فرزند دوری کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»  حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی ظهر یکشنبه در جمع زائران و نمازگزاران حرم حضرت معصومه(س) در ادامه تفسیر آیات سوره مبارکه نور، اظهار داشت: آیات 47 تا 50 خطاب به منافقین است؛ اختلافی بر سر زمینی میان امیرالمومنین(ع) و یکی از اصحاب پیش آمد که حضرت فرمود نزد رسول خدا(ص) برویم و ایشان هر قضاوتی کرد بنده می پذیرم که در این هنگام یک منافق سر رسید و گفت پیش رسول خدا(ص) نروید، چرا که ممکن است به سود پسرعموی خود قضاوت کند.

وی تصریح کرد: منافقین حکم رسول خدا(ص) را مورد تردید قرار دادند و آیات 47 تا 50 به مذمت این مسئله می پردازد.

*منافق در صف نماز و جهاد می آید

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان این که نفاق خطر بسیار بزرگی است، ابراز داشت: منافق در صف نماز و جهاد می آید و ظاهر اسلامی دارد، اما در دل او ایمان،  باور و اعتقاد وجود ندارد.

*سه مشکل اساسی منافقین از دیدگاه قرآن

این استاد حوزه علمیه با اشاره به بیان سه مشکل اساسی منافقین در آیه 50 سوره نور، گفت: منافق نسبت به حکم پیامبر تردید دارد و جبهه گیری می کند.

*منافق به دیگران برچسب می زند

وی با بیان اینکه براساس آیه 50 سوره نور قلب منافق مریض است، ابراز داشت: کسی که قلبش مریض باشد نمی تواند با قرآن، دعا و نماز ارتباط پیدا کند و براین اساس قضاوت های بیمارگونه دارد و نسبت به دیگران بدگمان است و به آنها برچسب می زند.

این عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) با بیان این که در روز قیامت هیچ چیز جز قلب سلیم به درد انسان نمی خورد، تصریح کرد: بیماری های قلب گاهی غضب، حرص حسد، شهوت رانی و بدگمانی است و امام سجاد 44 بیماری روح را در صحیفه سجادیه بیان کرده است. 

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی در بیان سومین مشکل منافقین از دیدگاه آیه 50 سوره نور، گفت: منافق نسبت به حکم رسول خدا نگرانی دارد در حالی که کسی که معتقد است خداوند حکیم و قادر است نباید به حکمت خدا معترض باشد.  

وی تصریح کرد: قرآن می فرماید «تفاوت ها وجود دارد و نباید حکمت خدا را زیر سوال برد و تردید در عدالت خداوند نمود».

خطیب حرم مطهر حضرت معصومه(س) افزود: قرآن در جمع بندی صفات منافقین می فرماید «آنها ستمگر هستند».

*چهار صفت مومن از دیدگاه قرآن

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی در ادامه به آیات 51 و 52 سوره نور که به تبیین چهار صفت مومن می پردازد اشاره داشت و گفت: برخلاف منافق وقتی به مومن می گویند پیامبر در مسئله ای نظر دهد و سخن رسول خدا را حاکم قرار دهیم، ابتدا گوش می دهد و سپس اطاعت می کند.

وی افزود: گوش دادن به حرف حق، اطاعت کردن از خدا و پیامبر(ص)، خداترسی و تقوا چهار صفت مومن است که سبب فلاح و رستگاری وی می شود.

*اولین هنر مومن گوش کردن است

این عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) با بیان این که اولین هنر مومن گوش کردن است، تصریح کرد: امام حسین(ع) روز عاشورا خطبه می خواند اما لشکر کفر سروصدا می کرد؛ متاسفانه برخی طاقت شنیدن حرف حق را ندارند و اجازه دفاع کردن به افراد را نمی دهند. 

این استاد حوزه علمیه تصریح کرد: میثم تمار فضایل حضرت علی(ع) را می گفت که ابن زیاد طاقت شنیدن حرف حق نداشت و دستور داد زبان این صحابی پیامبر و امیرالمومنین(ع) را ببرند.

*اطاعت از خدا بر هر مسئله ای اولویت دارد

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان اینکه اطاعت از خدا و پیامبر سبب رستگاری می شود، ابراز داشت: یکی از نکات مهم مورد تاکید قرآن این است که اطاعت از خدا و پیامبر بر همه تبعیت ها اولویت دارد؛ مومن را باید میان دوراهی ها شناخت که بین اطاعت خدا با خانواده، اموال و مسکن قرار می گیرد.

وی تصریح کرد: ترجیح دادن پدر، اولاد، برادر، همسر، فامیل، ثروت، کاسبی و مسکن بر خدا مانع دینداری افراد است.

*نباید براساس نگاه پدرانه نسبت به عملکرد فرزند سکوت کرد  

خطیب حرم مطهر حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه عبدالله بن زبیر موجب شد زبیر در جنگ جمل مقابل امیرالمومنین(ع) قرار بگیرد، گفت: اولاد نباید سبب گمراهی افراد شود؛ این که فرزندی کاری کند، اما براساس نگاه پدری سکوت شود، صحیح نیست، بلکه براساس بیان قرآن باید از عملکرد فرزند دوری کرد.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی افزود: در طول انقلاب اسلامی افرادی را داشتیم که فرزند آنها منافق بودند و پدر، فرزند منافقش را معرفی کرد و از وی تبری جست؛ گاهی نیز پدر منافق بود و پسر به جبهه رفت و شهید شد.  

وی با بیان اینکه مومن از حرف حق نباید بترسد، گفت: مومن باید در قبال دین از خود حساسیت نشان دهد و بی اعتنا نباشد. 

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی در ادامه با بیان اینکه نزول قرآن برای ایجاد تقوا است، ابراز داشت: تفوا شاخه های متفاوتی دارد؛ بعضی فکر می کنند تقوا به معنای خداترسی فقط در زمینه خاصی است، در حالی که هر تقوایی، اثری دارد و در هرکاری به یک گونه تقوا داریم.

*تشریح ابعاد شاخه های تقوا   

وی با اشاره به تقوای اقتصادی از منظر قرآن، ابراز داشت: مومنی که تقوای اقتصادی داشته باشد سر مردم کلاه نمی گذارد و از ربا و کم فروشی پرهیز می کند.

خطیب حرم مطهر حضرت معصومه(س) همچنین به تقوای بیانی اشاره داشت و گفت: در صورتی که انسان تقوای بیانی داشته باشد، سخن محکم و مستدل بیان می کند و برای مردم حرف درنمی آورد و سخن چینی نمی کند.

*مسئولان در بیان سخنان خود تقوای سیاسی داشته باشند

حجت الاسلام والمسلمین در تشریح تقوای سیاسی نیز اظهار داشت: یک مسئول سیاسی در اظهار نظرها و موضع گیری های خود باید تقوای سیاسی داشته باشد.

وی به ضرورت های تقوای خانوادگی نیز اشاره داشت و افزود: اگر مرد خانواده تقوا داشته باشد، از فحاشی و دست بلند کردن بر روی همسر خودداری می کند و خدمات گذشته خانواده را نادیده نمی گیرد.

این عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) در تشریح تقوای اخلاقی نیز گفت: قرآن در باب تقوای اخلاقی می فرماید که نسبت به یکدیگر عفو و عدالت داشته باشید که به تقوا نزدیک تر است.

این استاد حوزه علمیه همچنین به تقوای در مدیریت جامعه اشاره داشت و تصریح کرد: قرآن می فرماید کاری که به شما واگذار می شود را با قوت، دقت و صحت انجام دهید.

*گسترش تقوا زمینه ساز قرآنی شدن جامعه است

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی در پایان با بیان اینکه تقوا سبب می شود که انسان در مسیر صحیح و اعتدال قرار گیرد، خاطرنشان کرد: اگر تقوا به عنوان روح پرهیز از گناه در زندگی ما گسترش داشته باشد، بر نفس خود بیشتر مدیریت می کنیم و جامعه به سمت قرآنی شدن پیش خواهد رفت.

انتهای پیام/313/33

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha