جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ جشن بزرگ میلاد امام حسن عسکری(ع) با حضور مراجع و علما

حوزه/ اینکه در هر ساعت ۱۸ طلاق صورت می گیرد، نشان گر این مسئله است که هنوز با آنچه که ائمه(ع) از ما خواسته اند فاصله بسیاری داریم؛ ریشه همه این مسائل و مشکلات در دروغ و عدم امانت داری است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین رفیعی امشب در مراسم شب میلاد امام حسن عسکری(ع) که  در مسجد این امام همام  در قم و با حضور مراجع عظام تقلید، آیات صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی و نوری همدانی برگزار شد گفت: امام حسن عسکری(ع) کوتاه ترین مدت امامت را در میان ائمه اطهار(ع) داشتند که مدت 6 سال زمامدار امور شیعیان بودند که در همین مدت نیز با سه خلیفه خونخوار عباسی هم عصر شدند.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی بیان کرد: امام حسن عسکری(ع) موضوع مهدویت را اثبات کردند و در هر لحظه نسبت به این امر مردم را آگاه می کردند؛ مهدویت یک قضیه گره خورده با جریان نبوت است حتی ابن تیمیه که مظهر خباثت و دشمنی با اهل بیت(ع) است نیز به جریان مهدویت اشاره می کند و آن را از مسلمات دین می داند.

وی گفت: آیت الله العظمی صافی گلپایگانی در اثر فاخر منتخب الاثر به آثار متعدد اهل سنت پیش از تولد امام زمان(عج) اشاره کردند که آنها نیز موضوع مهدویت را تصدیق نموده اند.

حجت الاسلام والمسلمین  رفیعی خاطرنشان کرد: امام حسن عسکری(ع) سعی داشتند که به هر طریقی شرایط را برای فهم مردم در خصوص مهدویت فراهم کنند؛ یکی از شباهت های امام زمان(عج) با پیامبران الهی، شباهت ایشان با حضرت عیسی(ع) است در زمانی که بسیاری ایشان را انکار می کردند و در این شرایط امام حسن عسکری(ع) سعی بسیاری در زمینه شک زدایی از شیعیان و بزرگان شیعه داشتند.

وی گفت: ایشان در یک محفل 40نفره از علما و بزرگان شیعه امام زمان(عج) را برای اولین و آخرین بار به آنها معرفی کردند و ایشان را امام بعد از خود معرفی نموده  و از غیبت ایشان خبردادند.

عضو هیئت علمی المصطفی  اظهارکرد: احمد بن اسحاق اشعری قمی که بانی مسجد امام حسن عسکری(ع) است و با دستور مستقیم ایشان این مسجد را بنا کردند، روایات متعددی از ایشان نقل کردند؛ این مسجد نیز سالهای سال مرکز پرورش طلاب و علمای بزرگ و محل درس و بحث های مهمی در تاریخ حوزه بودند و نقش خاصی نیز در دوران پیروزی انقلاب داشت؛ وی روایتی از حضرت نقل می کند که غیبت حضرت مهدی(عج) به حدی طولانی است که بسیاری از مردم در ایمان خود سست می شوند.

وی با بیان این که ورع و ثبات قدم مهمترین مسایلی هستند که در دوران غیبت باعث حفظ دین مردم می شود گفت:  مساله سست شدن اعتقادات مردم مطلب بسیار سنگینی بوده که ائمه اطهار(عج) با بیان این مسئله گریسته اند؛

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی بیان کرد: در روایات بیان شده است که شیعیان و پیروان پیامبر و ائمه(ع) از کسانی که ایشان را درک کرده اند نیز جایگاه بالاتری دارند، زیرا این مردم به از حضور پیامبر و ائمه بی بهره بودند، ولی به دین پیامبر پایبند هستند؛ به همین خاطر است که پیامبر (ص)از لفظ اِخوان خود برای مردم دوران غیبتی که پایبند به شریعت نبوی هستند یاد می کند.

وی گفت: امام حسن عسکری(ع) تلاش کردند که شیعیان را در دوران غیبت برای اعتقاد به مهدویت آماده کنند؛ مساله عمر امام زمان(عج) یک مساله خاص است؛ ولی قطعا پاسخ کسانی که این طول عمر را غیر ممکن می دانند باید طول عمر حضراتی چون نوح و خضر و حکمت الهی را یادآوری کرد.

وی اظهارکرد: از دیگر آثار خاص امام حسن عسکری(ع) می توان به حفاظت و حراست از شیعیان نام برد؛ ایشان نقش بسیاری در حفظ و حراست و کنترل شیعیان داشتند؛ در آن زمان شیعیان در شهرهای قم، ری، نیشابور و اهواز و... حضورپررنگی داشتند.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی افزود: کسانی که از لفظ شیعه صفوی یاد می کنند و صفویه را بانی شیعه در ایران می داند بهتر است مطالعه بیشتری در تاریخ داشته باشند که شیعه در آن زمان در ایران حضور گسترده ای داشت، ولی صفویه شیعه را در ایران رسمی اعلام کرد و قطعا یک حکومت نقش بسیاری در گسترش مذاهب دارد که در ایران نیز به همچنین بود؛ بیش از نقش شاهان صفوی در آن زمان، نقش بزرگانی چون شیخ بهایی و علامه مجلسی و محقق کرکی و... در گسترش تشیع مهم و تاثیر گذار بود.

وی بیان کرد: یکی از مهمترین سفارشات و تاکیدات امام حسن عسکری(ع) بیان ویژگی های شیعیان در عصر غیبت است؛ ایشان فرمودند، تفاوت میان شیعه و محب اهل بیت(ع) در این است که یک شیعه همیشه از ما پیروی کرده و از اوامر و نواهی اهل بیت(ع) تبعیت می کند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی گفت: اینکه در کشور هر ساعت 18 طلاق صورت می گیرد، نشان گر این مسئله است که هنوز با آنچه که ائمه(ع) از ما خواسته اند فاصله بسیاری داریم؛ ریشه همه این مسائل  و مشکلات در دروغ و عدم امانت داری است.

وی اظهارکرد: با توجه به جمیع روایاتی که از حضرات معصومین(ع) بیان شده است می توان به این نکته رسید که مهمترین خصلت شیعیان، امانت و صداقت است و هر کسی که این دو خصلت را ندارد، قطعا با عبادات فراوان نیز نمی تواند خود را در میان شیعیان بداند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • کمالی IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹
    0 0
    کتاب منتخب الاثر نوشته آیت الله العظمی صافی گلپایگانی نیست نوشته مرحوم ایت الله العظمی بروجردی بود ایشان چاپ کردند به اسم خودشان