پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام رفیعی

حوزه/ بسیاری از تجمل گرایی ها، ریشه در چشم و هم چشمی دارد و افراد بدون توجه به درآمد خود، از هر طریق ممکن سعی در فراهم کردن امکانات رفاهی در زندگی خود دارند.

 به گزارش خبرنگار خبرگزرای«حوزه» از مشهد مقدس و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در سلسله جلسات بیان معارف اهل بیت(ع) که با حضور جمعی از زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی، در رواق بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد، به تبیین اصل ساده زیستی در سبک زندگی فاطمی پرداخت.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه  عنوان کرد: پیغمبر اكرم (ص)، اهل بیت(ع) را به عنوان الگو به امت اسلامی معرفی کرده است تا از این طریق نظام خانواده در جامعه اسلامی با پیروی از سبک زندگی آن‌ها مستحکم شود.

این کارشناس دینی بیان داشت: در این خانواده که مصداق «حدیث کسا» و سوره مبارکه «هل اتی» است، ساده زیستی به عنوان اصل مهم و اساسی مورد توج بوده و آن را رعایت می کردند.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از مشکلات خانوادگی در اثر تجمل گرایی به وجود می آید، اظهار داشت: ساده زیستی و پرهیز از چشم و هم چشمی باعث شیرینی و همچنین کاهش هزینه های زندگی می شود.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی خاطرنشان کرد: البته اسلام با داشتن زندگی راحت و مرفه مخالف نیست بلکه می خواهد افراد جامعه اسلامی با مدیریت درست و بدون اسراف  زندگی سالم و به دور از تنشی برای خود فراهم کنند.

خطیب حرم مطهر رضوی ادامه داد: بسیاری از تجمل گرایی ها، ریشه در چشم و هم چشمی دارد و افراد بدون توجه به درآمد خود، از هر طریق ممکن سعی در فراهم کردن امکانات رفاهی در زندگی خود دارند.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه با بیان اینکه این روش در طولانی مدت، باعث بروز بسیاری از مشکلات در زندگی می شود، عنوان کرد: اگر یاد بگیریم که در زندگی به آنچه که داریم، قانع باشیم دیگر اهل اسرف نخواهیم بود و زیاده از نیاز خود تلاش نخواهیم کرد. حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به داستان قارون که فردی ثروتمند و متمکن بود، ابراز داشت: خدا می فرماید« اطرافیان، قارون را نصیحت می کردند و به او می گفتند که با استفاده از این ثروت کاری برای عالم آخرت خود انجام بده. اطرافیان به قارون می گفتند همان گونه که خداوند به تو احسان کرده و ثروت فراوانی را در اختیار تو گذاشته است تو نیز احسان کن و بخشی از درآمد خود را در راه خدا به مردم انفاق کن».

وی یادآور شد: اسلام را نباید به صورت ناقص به مردم معرفی کرد و باید به این نکته توجه داشته باشیم که خداوند کسی را به سختی تکلیف نکرده  و اگر در این دین به ساده زیستی توصیه می شود به خاطر این است که گرفتار اسراف نشویم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha