یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام ناصر رفیعی

حوزه/ عضو هئیت علمی جامعة المصطفی گفت: تکیه به استعدادهای درونی کشور و جوانان، راز بزرگی است که باید از قرآن و قیام عاشورا گرفت؛ امام حسین(ع) ثابت کردند که یک جمعیت اندک با حداقل سرمایه انسانی عددی و امکاناتی این چنین عالم را تحت تاثیر قرار دادند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی، شب گذشته در مراسم عزاداری هیئت فرهنگی مذهبی فداییان ولایت، در مدرسه امام خمینی(ره) گفت: ماه صفر ماهی است که عزای اهل بیت(ع) به واسطه حضور در شام تازه می شود.

وی افزود: شام در آن زمان گرفتار جهلی بود که به واسطه تبلیغات وسیع بنی امیه، ایجاد شده بود؛ به حدی که وقتی مردی در آستانه شهر دمشق به امام سجاد(ع) اهانت کرد و گفت که خدا را شکر که خداوند شما را کشت، و سپس توضیحات قرآنی امام را شنید به گریه افتاد و توبه کرد؛ این افراد در جهل نگاه داشته شده بودند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی گفت: قرآن از ویژگی های یاران انبیای الهی یاد می کند که مصداق کامل آنها، اصحاب امام حسین(ع) هستند؛ خداوند بیان می دارد که ای پیامبر(ص) انبیایی در گذشته بودند که یاران شجاعی داشتند که دارای پنج ویژگی بودند.

وی افزود: ویژگی اول آنها، رِبی بودن بود؛ ملی بودن خوب است ولی اگر صرفا ملی باشیم شعار نادرست نه غزه نه لبنان، نتیجه آن خواهد شد.

استاد  جامعة المصطفی بیان کرد: ویژگی دیگر آنها قوی دلی و عدم ضعف در درون بود؛ زهیر در شب عاشورا بیان کرد که اگر دنیا تا قیامت ادامه داشت و عمر ما نیز جاودان بود، بازهم ما در راه خدا و در راه ولایت ولی خدا شهید می شدیم.

وی خاطرنشان کرد: ویژگی سوم این بود که آنها ضعف هم نداشتند؛ آنها در مقابل دشمن کوتاه نیامدند و در مقابل دشمن به ذلت نیافتادند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی گفت: ویژگی پنجم این یاران نیز صبر بود؛ رمز ماندگاری یک جامعه دینی نیز این ویژگی ها است؛ رهبری نیز همه این موارد را بیان کردند که باید به این اصول توسل جست تا به پیروزی برسیم.

وی افزود: تکیه به استعدادهای درونی کشور و جوانان، راز بزرگی است که باید از قرآن و قیام عاشورا گرفت؛ امام حسین(ع) ثابت کردند که یک جمعیت اندک با حداقل سرمایه انسانی عددی و امکاناتی این چنین عالم را تحت تاثیر قرار دادند.

عضو هئیت علمی جامعة المصطفی بیان کرد: دعای رزمندگان در سوره آل عمران بیان شده است که در این آیه رزمندگان راه خدا از خدا می خواهند که در راه حق ثابت قدم باشند؛ شهدای ما در جبهه ها این معارف را در عصر حاضر به ظهور رساندند؛ مثلا متن یادداشت شهید علم الهدی که ایشان برای خود یک برنامه عبادی تدوین می کند و خودش نیز برنامه تنبیه برای خود تشریح کرده است که برای همه ما یک درس است.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه تعریف گناه امروز نسبت به جوانان ما در جبهه ها بسیار متفاوت شده است؛ رزمنده ای در جبهه سلام کردن فرمانده به خود و تند خواندن نماز شب را گناه دانسته و در درگاه الهی توبه کرد، ولی امروزه وقتی پای سخنان برخی می نشینیم می بینیم که چقدر گناهان در این سالها متحول شده است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی گفت: یکی از مهمترین ابزارهای رستگاری مومنان، استقامت در راه حق است؛ زیرا بسیاری از مردم، «ربنا الله» را می گویند ولی «ثم استقاموا» را فراموش می کنند؛ مرحوم طبرسی بیان می کند که اگر کسی در راه خدا استقامت داشته باشد فرشتگان بر آنها وارد شده و پیام های بشارت آمیز به آنها می گویند.

وی افزود: وقتی تمام یاران امام حسین(ع) شهید شدند و خود حضرت با بدن پر از خون، در میان اهل و عیال خود حاضر شدند و فرمودند که برای سختی آماده باشید ولی بدانید که خدا حافظ و حامی شماست و شما را از شر دشمن نجات می دهد و بدانید که آخر امر شما به خیر است؛ در ادامه امام(ع) فرمود که هیچ گاه از این همه بلایا شکایت نکنید؟ امام در آخرالامر فرمودند، چیزی نگویید که شأن خود را پایین بیاورید.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی گفت: حضرت زینب(س) با دو کلام در پاسخ به ملعونینی  که ایشان را سرزنش کردند، کربلا را تعظیم و دشمن را تحقیر کردند؛ ایشان در ابتدا بحث «ما رایت الا جمیلا » را بیان کرد و در مرحله بعد به یزید فرمود که تو در حدی نیستی که بخواهی ما را تحقیر کنی و آزار دهی.

استاد  جامعه المصطفی بیان کرد: شهید بهشتی در زمانی که آماج تهمت ها بود به همین کلام وحی متوسل شد که هر کسی که ایمان آورد، خداوند نیز او را حفظ می کند؛ بندگی خدا شروطی دارد که مهمترین آنها توکل به خداست.

وی افزود: دشمنان سعی کردند با تبعید امام را در تاریخ گم کنند؛ آنها حتی از رساله عملیه امام نیز می ترسیدند و حتی مردم عکس های ایشان را در پستوی خانه ها نگاه می داشتند، ولی امروز در همان نجف، شارع بزرگی به نام امام خمینی(ره)نامگذاری شده است و جایی در عالم نیست که این انقلاب را با نام امام خمینی(ره) نشناسد؛ دشمنان ایشان به خفت افتادند ولی نام امام(ره) این چنین در جهان پرآوازده شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha