جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
مدرسه علمیه فیلسوف‌الدوله

حوزه/ بنای مدرسه علمیه فیلسوف‌الدوله متعلق به دوران قاجار است كه توسط یكی از درباریان قاجار به نام میرزا كاظم فیلسوف‏الدوله (متوفی ۱۳۲۳ ه.ق) پزشك مشهور دوره ناصری ساخته شده و قدمتی بیش از ۱۱۰ سال دارد.

خبرگزاری«حوزه»/ محله مولوی یکی ازقدیمی ترین محلات تهران به شمارمی رود که همه روزه حتی تا ساعات پایانی شب نیز رفت و آمد درآن زیاد است. بنای مدرسه فیلسوف‌الدوله که در این محل قراردارد، متعلق به دوران قاجار است كه توسط میرزا كاظم فیلسوف‏الدوله (متوفی ۱۳۲۳ ه.ق) پزشك مشهور دوره ناصری ساخته شده است و به لحاظ تاریخی قدمتی بیش از 110 سال دارد. این بنا در جوار مرقد مطهرامام زاده اسماعیل(ع) قرار داشته و ازآنجایی که وجود بقاع متبرکه همواره منشأ خیر و برکت بوده، احداث این حوزه نیز از جمله برکات پرثمر وجود این سید بزرگوار در این محل محسوب می گردد.

مدرسه علمیه فیلسوف‌الدوله همزمان با احداث مدرسه امین‌الدوله توسط آیت‌الله عبدالکریم حق‌شناس(ره) در سال 1368 در تهران، تأسیس شد و تولیت آن برعهده حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمیرهاشم حسینی بوده و زیر نظر مدیریت حوزه علمیه تهران فعالیت می‌كند.

*حوزه ای با 130 طلبه

حجت الاسلام والمسلمین قاسمی، مدیر مدرسه علمیه آیت الله حق شناس(ره) یا همان مدرسه فیلسوف الدوله گفت: این مدرسه 130 طلبه دارد که 80 نفر ازآن ها شبانه روزی درحوزه مستقرمی باشند. همچنین مدرسه داری 8 معاونت شامل معاونت های آموزش، پژوهش، فرهنگی، نظارت، امورداخلی، اداری مالی، کانون علمی و معاونت بسیج است و 6 مسئول پایه دارد، یعنی هرپایه تحصیلی دارای یک مسئول پایه و2 دستیار به عنوان مشاور دارد.

*گزینش متفاوت مدرسه علمیه فیلسوف‌الدوله

وی نحوه پذیرش طلبه در این حوزه را متفاوت از سایر مدارس عنوان کرد و افزود: شش مرحله کاملاً تخصصی برای جذب طلاب داریم که سخت گیری های خاصی درآن اعمال می شود، چون معتقدیم سخت گیری برای ورودی منجر به خروجی های مهذّب و فرهیخته می گردد.

وی ادامه داد: درمراحل پذیرش و گزینش 5 استاد خبره و مجرب حضورداشته و برمراحل گزینش نظارت ویژه دارند. ضمن فراخوان طلاب، به مدت دوهفته نظارت دقیق شبانه روزی روی طلبه ها اعمال می شود و درانتها برای طلاب پایه اول امتحان خاصی برگزارمی گردد و پس ازآن نیز به مدت یک سال تحصیلی به صورت موقت پذیرش می شوند تا درطول این یک سال، توانمندی ها و ظرفیت های آنان مورد ارزیابی دقیق و کارشناسی واقع گردد.

*کارنامه 100 نمره ای طلاب

مدیرمدرسه فیلسوف الدوله با اشاره به این که ارزیابی تمامی اعمال و رفتارطلاب مد نظر ارزیابان حوزه است، تصریح کرد: در ارزیابی جامع یک طلبه، تنها نمره برای ما ملاک نیست، ولذا معیارهای یک طلبه موفق ازحضورمنظم گرفته تا مباحثات مستمرو پیش مطالعات کامل مختلف است.

وی افزود: رضایت استاد ازطلبه دردرس و بحث، اخذ نمره مطلوب درامتحانات مستمرهفتگی، خلاصه نویسی و تهیه جزوه مناسب ازدرس ازجمله ملاک های ما برای شناخت طلبه موفق است.

حجت الاسلام والمسلمین قاسمی ادامه داد: مراحل ارزیابی و تکمیل کارنامه 100 نمره ای تا سال گذشته به صورت دستی انجام می شد اما از امسال با راه اندازی سایت مدرسه تمامی مراحل به صورت الکترونیکی و نرم افزاری صورت می گیرد.

وی با اشاره به لزوم حفظ و آمادگی درسی وعلمی طلاب درطول زمان تحصیل، گفت: پایان هرهفته طلاب باید درحداقل دو درس امتحان داده و نمره مطلوب را اخذ نمایند و البته این امتحانات مستمرهفتگی به غیر ازامتحانی است که درانتهای هرترم ازطلاب گرفته می شود.

*90 درصد اساتید از طلاب مدرسه هستند

مدیر مدرسه آیت الله حق شناس درخصوص اساتید مدرسه نیز گفت: ازآن جایی که طلاب درس خوانده این مدرسه نهایت بهره را ازاساتید برده و به خوبی با تربیت اسلامی و نحوه تدریس ومقررات این مدرسه آشنا هستند، لذا استفاده ازطلاب فارغ التحصیل همین حوزه درامر آموزش و تدریس برای ما بسیار مهم و دراولویت است و دراین راستا 90 درصد اساتید ما را طلاب فرهیخته و آموزش دیده خودمان تشکیل می دهند.

وی خاطرنشان کرد: اساتید این مدرسه، طلاب مجرب و نخبه ای هستند که دوره های خاص آموزشی را سپری کرده اند واساتیدی با انگیزه، مهذب و با اخلاق می باشند البته بهترین اساتید بیرونی را نیزبرای طلاب مان می آوریم تا رقابت نیزایجاد گردد.

*تشکیل کلاس ها و اساتید هم عرض برای ایجاد رقابت

مدیرمدرسه علمیه آیت الله حق شناس با اشاره به تشکیل کلاس های هم عرض در مدرسه، ابراز داشت:: درتشکیل کلاس های هم عرض برای هرکلاس درس چند استاد انتخاب می شود و پس ازآن طلبه با حضور در کلاس هر کدام ازاین اساتید با توجه به نحوه تدریس و خصوصیات اخلاقی و رفتاری اساتید یاد شده، استاد باب میل خود را انتخاب می کند.

وی افزود: با تدبیر معاون آموزش مدرسه، درتمام پایه ها، اساتید هم عرض حضوردارند تا استاد مورد علاقه توسط طلبه انتخاب شود وشاگردان با رغبت وعلاقه بهتر و بیشتری روند تحصیلی خود را ادامه دهند.

*تثبیت و تکمیل دروس در تابستان

حجت الاسلام والمسلمین قاسمی با بیان این که معاونت آموزش مدرسه براین نظراست که طلاب درایام تابستان به دنبال تثبیت، تمهید و تکمیل دروس خود باشند، اظهارداشت: به طورمثال طلاب برای ورود به دروس فقه و اصول و لمعه و سایردرس ها باید درتابستان آماده شوند تا درطول سال تحصیلی بهتر بتوانند درس مورد نظررا فرابگیرند.

وی گفت: درتابستان امسال درکلاس پایه اول کلاس صرف کاربردی، تاریخ اسلام، تجزیه وترکیب ومنطق کاربردی درکارگاه های مربوطه برگزارگردید تا طلبه ها کاربرد این دروس و مفاهیم مرتبط با آن ها را بهتر و بیشتر فرا بگیرند البته این روند درپایه های دیگرهم به همین منوال درکارگاه های تخصصی انجام می شود.

*حضورفعال در جشنواره های پژوهشیمدرسه علمیه فیلسوف‌الدوله

مدیر مدرسع علمیه فیلسوف الدوله درتشریح فعالیت های معاونت پژوهش این مدرسه، گفت: این معاونت چندین کار را پیگیری می کند که اولین کارآن اهتمام جدی به بحث تحقیق و پژوهش و آموزش پژوهش محوردرمدرسه است که این امرمنجربه حضورفعال ومستمرو موفق طلاب ما درجشنواره های بزرگی مثل جشنواره علامه حلی گردیده است.

وی با اشاره به این که با موافقت مسئولان امر، جشنواره علامه حلی درتهران مستقل برگزارمی گردد، ادامه داد: مقالات و پژوهش های ارائه شده دراین جشنواره با استانداردهای ملی علمی بررسی می شود.

حجت الاسلام والمسلمین قاسمی با بیان این که معاونت پژوهش مدرسه اهتمام بسیاری می ورزد تا طلاب با نحوه صحیح و علمی تحقیق و پژوهش آشنا شوند، گفت: بعد از ارائه آموزش های لازم، اساتید مشاور موضوعات مختلف پژوهشی را مطرح می کنند تا پیاده سازی آموخته ها برای طلاب تسهیل گردد.

*اخذ رتبه دوم جشنواره علامه حلی

مدیر مدرسه علمیه آیت الله حق شناس اضافه کرد: سال گذشته معاونت پژوهش این مدرسه دربین مدارس تهران رتبه دوم را کسب کرد که البته سیاست امسال مدیریت حوزه استان بر تعداد طلاب شرکت کننده ازهرمدرسه بود و اگرکیفیت پژوهش ها مطرح بود ما رتبه اول را کسب می نمودیم.

وی خاطرنشان کرد: درکتابخانه این مدرسه کتب ارزنده و غنی ازمنابع متعدد و متنوعی وجود دارد که تحت نظارت معاونت پژوهش اداره می شود. دراین بخش با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری، کتب شهید مطهری به طورویژه مورد مطالعه طلاب این مدرسه قرارمی گیرد.

*برنامه های متنوع معاونت فرهنگی

حجت الاسلام والمسلمین قاسمی با اشاره به برنامه های متنوع و جامع معاونت فرهنگی مدرسه، گفت: درایام مختلف سال ازجمله دهه محرم، صفر، ایام فاطمیه وهمه شب های ماه مبارک رمضان و ایام ولادت وشهادت ائمه اطهارسلام الله علیهم اجمعین برنامه های مختلف فرهنگی و مذهبی در مدرسه برگزارمی شود.

مدیر مدرسه فیلسوف الدوله ادامه داد: خانواده های طلاب مدرسه به همراه اهالی محل و هیأت های مذهبی هرهفته درشب های جمعه یا مناسبت های دیگر، درمحل مسجد امین الدوله متعلق به این مدرسه، تجمعات فرهنگی ومذهبی داشته و برنامه های مختلفی برای آنان اجرا می گردد.

وی، برگزاری اردوهای متعدد فرهنگی زیارتی را از دیگر فعالیت های معاونت فرهنگی مدرسه توصیف کرد و افزود: سالی دو مرتبه اردوی مشهد مقدس داریم، درکنارآن نیزاردوهای زیارتی قم، راهیان نور و سایراردوهای تفریحی- فرهنگی را برای طلاب مدرسه برگزارمی کنیم.

نکته قابل توجهی که حجت الاسلام والمسلمین قاسمی به آن اشاره کرد واگذاری برخی برنامه ها و طرح ها به طلاب پایه اولی مدرسه است که ازجمله این برنامه ها برپایی برنامه تجلیل ازاساتید مدرسه در روز معلم بوده که هم تجربه خوبی برای طلاب بوده و هم انسجام ودلگرمی درپی داشته است.

*همه طلاب مدرسه عضو بسیج هستند

این استاد حوزه درخصوص برنامه های معاونت بسیج مدرسه فیلسوف الدوله نیز گفت: همه طلاب مدرسه، عضو فعال بسیج بوده و دربرنامه های اجرایی و فرهنگی بسیج درهمه مقاطع حضوری جدی و فعال داشته و دارند.

وی اضافه کرد: برگزاری یادواره شهدا،اردوهای راهیان نور،حضوردررزمایش ها، اردوهای آموزشی- فرهنگی بسیج وسایر برنامه های ابلاغ شده به خصوص ازسوی بسیج طلاب نیز ازبرنامه هایی است که معاونت بسیج مدرسه به جد دنبال می کند.

*بررسی زی طلبگی در معاونت امور داخلی 

حجت الاسلام والمسلمین قاسمی درتشریح برنامه ها و وظائف معاونت امورداخلی مدرسه آیت الله حق شناس، یادآورشد: درحوزه علمیه آیت الله حق شناس دومجموعه فیلسوف الدوله وامین الدوله قراردارند که هماهنگی فعالیت ها و برنامه های این دو مجموعه با معاونت امورداخلی است. این مسئولیت درفیلسوف الدوله با حجت الاسلام سلمان حسینی و درامین الدوله با حجت الاسلام فاضل ابریشم باف است.مدرسه علمیه فیلسوف‌الدوله

وی تصریح کرد: کاراساسی درحوزه فعالیت این معاونت، بررسی آداب حجره داری وآداب زندگی جمعی همراه با رعایت زی طلبگی ومشارکت جمعی در اداره امورمدرسه است به نحوی که عمده امورداخلی مدرسه درعرصه های مختلف به عهده طلبه هاست.

حجت الاسلام والمسلمین قاسمی با بیان این که آموزش ایثارو همکاری جمعی ومسئولیت پذیری طلاب نیزبا معاونت امورداخلی مدرسه است، خاطرنشان کرد: خدمات امورحجره داری، تقسیم وظیفه ها وواگذاری اموربه خود طلاب درحیطه مسئولیت معاون امورداخلی است به نحوی که هرطلبه حداقل نیم ساعت در روز وقت خود را به انجام کارهای حوزه اختصاص می دهد.

*تشکیل کانون نخبگان حوزه

مدیرمدرسه علمیه آیت الله حق شناس با تشریح اهداف تشکیل کانون نخبگان علمی این مدرسه گفت: با توجه به تأکیدات فراوان مقام معظم رهبری درخصوص نخبگان علمی کشورو ازآنجایی که درحوزه های علمیه افراد بسیاری هستند که درزمینه های متعدد نخبه می باشند، حوزه علمیه آیت الله حق شناس ازسال 90 مبادرت به تشکیل این کانون درمحل حوزه نمود.

وی با اشاره به این که این کانون متشکل ازطلاب برتردرهرپایه است، افزود: کسب نمرات برتر کارنامه  100 نمره ای، نظرمساعد اساتید و موفقیت درامتحان جامع تحلیلی از جمله شرایط ورود به کانون نخبگان مدرسه هستند.

حجت الاسلام والمسلمین قاسمی درتبیین اهداف تشکیل این کانون نیزگفت: افزایش آگاهی های علمی، شناسایی وشکوفایی استعدادها، پشتیبانی مادی و معنوی ازنخبگان حوزه، کسب رتبه های برتردرالمپیاد ها وحمایت ازانجام فعالیت های تحقیقی- پژوهشی ازاهداف برجسته تشکیل کانون نخبگان حوزه در مدرسه فیلسوف الدوله است.

*برنامه ریزی ونظارت برحُسن اجرا

وی در خصوص نحوه نظارت برحسن انجام وظایف یاد شده دربرنامه طلاب، اظهار داشت: نظارت بر حسن انجام امور محوله و مسئولیت های تعریف شده برعهده معاونت نظارت و پیگیری مدرسه است. این معاونت نظارت برکار معاونت ها، ارزیابی و نظرسنجی از طلاب و اساتید درخصوص برنامه ها و شناخت آسیب ها، معایب و یا محاسن کار را بر عهده دادرد و مسئولیت آن با حجت الاسلام سیدمهدی چاوشی می باشد.

*برگزاری جلسات منظم اساتید وتولیت حوزه

حجت الاسلام والمسلمین قاسمی با اشاره به جدیت تولیت مدرسه در برپایی جلسات منظم هفتگی و ماهانه مدیر و معاونان در خصوص امور مدرسه، خاطرنشان کرد: حجت الاسلام والمسلمین میرهاشم حسینی همواره تأکید فراوانی بربرگزاری جلسات منظم و پیگیری امورمربوط به طلاب و بررسی مشکلات آن ها داشته و هرپنج شنبه به طورمداوم ازصبح تا شب آماده رسیدگی به مشکلات و بررسی امور مربوط به طلبه ها و اساتید مدرسه است.

وی اضافه کرد: ازحضور2 استاد برجسته حوزه به نام های استاد قیصری و استاد گرامی که مدرس سطوح عالی حوزه هستند برای برپایی کلاس های اخلاق و مشاوره های خانوادگی، تحصیلی، ازدواج و سایر امورمورد احتیاج طلبه های مان بهره می بریم.

مدیر مدرسه علمیه آیت الله حق شناس در پایان با اشاره به آثارمثبت برپایی جلسات تولیت مدرسه با طلاب حوزه گفت: برپایی مستمراین جلسات نقشی اثربخش و بسیارمؤثر درارتقای اعتقادات وعلایق طلبگی بین بچه ها داشته و باعث تقویت انگیزه طلبگی به خصوص برای پایه اولی ها می شود.

گزارش: حسین شاملو

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha