یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
علی سرلک - دانشگاه هنر

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر با تاکید بر لزوم تبلیغ سبک زندگی فاطمی(س) از دریچه هنر و رسانه متعهد تصریح کرد: سینمای ایران باید هر چه بیشتر و بهتر به سیره و سبک زندگی فاطمی(س) نزدیک شده و در تبیین و ترسیم آن بکوشد.

حجت الاسلام علی سرلک در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، ضمن تبریک ایام ولادت باسعادت بی بی دوعالم حضرت فاطمه زهرا(س)، اظهار داشت: در دنیای کنونی ما بیش از هر زمان دیگری نیازمند آن هستیم که از ابزار هنر و رسانه در جهت تبیین و ترویج معارف الهی  استفاده نموده و در این میان نشان دادن سیره و سبک زندگی حضرات معصومین(ع) به ویژه حضرت زهرا(س) به عنوان شخصیتی که الگو و اسوه ای برای همگان حتی ائمه اطهار(ع) می باشد، از اهمیت بسزایی برخوردار است.

والاترین تجلی زیبایی در خاندان عصمت و طهارت

وی با اشاره به این که هنر به معنای کشف و بیان زیبایی، هم می تواند خالق و هم راوی زیبایی باشد، گفت: هنر وقتی ریشه در حقایق الهی دارد و از طریق وحی ترسیم می شود، منشأ عمیق تر و دلپذیرتری دارد، خاصه آن که خاندان رسالت، خود والاترین تجلیگاه زیبایی در عالم خلقت به شمار می روند.

دبیر جشنواره روحانی و سینما همچنین با اشاره به این که زندگانی کوتاه اما سرتاسر پربرکت حضرت صدیقه کبری(س) مملو از درس ها و وجوه کاربردی و ارزشمند برای زندگی امروز ماست، خاطرنشان کرد: توجه به این مقوله حاوی سوژه های بسیار ناب و زیبایی است در عرصه هنر و دارای حرف های گفتنی است که باید با زیباترین شکل آن را به بیان کرد و به مخاطب نشان داد.

حضرت زهرا(س)؛ کامل ترین الگوی عفاف و حجاب

وی در ادامه با بیان این که بشر امروز بیش از هر زمان دیگری تشنه دریافت و درک معارف الهی و اسلامی است، گفت: به عنوان مثال در مقوله حجاب نگاه و کلام حضرت زهرا(س) این بوده که زن اگر در جایگاه و کارکرد صحیح خود قرار گیرد و در مناسبات اجتماعی به اقتضای وظیفه اش حضور یابد، نه به اقتضای انتظار یا هوس مردان، در این صورت حضور او در اجتماع یک حضور برخاسته از وظیفه و به نوعی انجام نقش انسانی و الهی است.

این مدرس حوزه و دانشگاه اضافه کرد: ما باید عمق مساله عفاف و حجاب را با توجه به سیره فاطمی بفهمیم که چطور حضرت حتی از نابینا هم حجاب می گرفتند و حقیقتاً هنر در نشان دادن این لطافت ها باید کوشا باشد تا بتواند شخصیت زن را به عنوان گوهر الهی و قدسی به خوبی ترسیم کرده و نشان دهد.

هنر ابزار تبیین سبک زندگی فاطمی(س) باشد

وی گفت: از نگاه آموزه های دینی ما و با الگوگیری از سیره حضرت فاطمه(س)، زن در انجام وظایف اجتماعی و غیر اجتماعی خود باید به گونه ای عمل کند که به محوریت او در خانواده خدشه ای وارد نشود و اگر در عرصه تعهدات اجتماعی نیز ورود پیدا می کند این مساله باید در نسبت با دیگران، حدود و ثغور مشخصی داشته باشد و هنر ابزار نشان دادن این سبک زندگی متعالی است.

حجت الاسلام سرلک همچنین ابراز داشت: یکی دیگر از ابعاد و وجوه زندگی حضرت زهرا(س)، عاشقی و دلدادگی بی نظیر ایشان نسبت به پدر، همسر و دیگر اعضای خانواده است و این شدت محبت و علاقه تا بدانجاست که رسول الله(ص) در وصف ایشان می فرمایند: " ام ابیها"

سینمای ما باید به سیره فاطمی(س) نزدیک شود

وی با اشاره به این که این الگو دستمایه بیان زیبا و جذاب هنری است، افزود: در سینمای ما متاسفانه گویا تاکید صرفاً بر نشان دادن برخی رابطه های احساسی قبل از ازدواج یا عشق های مثلثی و مربعی بعد از ازدواج است و لذا در نشان دادن عشق های واقعی کوتاهی شده و ما باید به تاسی از سیره فاطمی(س) در این باره بیش از پیش بکوشیم.

وی ادامه داد: هر چند اگر همه حکما و فقها و بزرگان هر چه تلاش کنند باز هم به عمق و کُنه معرفت حضرت مرضیه(س) نمی رسند؛ اما با این حال توجه به سیره و سبک زندگی ایشان و الگوگیری از آن وظیفه و رسالت همه ماست که به قدر وُسع خود باید در این باره بکوشیم.

راز موفقیت بازیگران سینما در ترویج سبک زندگی فاطمی(س)

این صاحب نظر و کارشناس مسایل فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به این سوال که "بازیگران و هنرمندان ما چگونه می توانند در انجام فعالیت هنری خود ، در تبیین و ترویج معارف الهی و به خصوص در رابطه با حضرت زهرا(س) موفق باشند،" اظهار داشت: یک هنرمند و هنرپیشه اگر می خواهد یک نقش دینی و تاریخی را ایفا کند ، باید قبل از هر چیز به حقیقت آن نقش نزدیک شود و این محقق نمی شود، مگر آن که به عنوان مثال ، یک هنرمند زن اولاً مادر و همسر خوبی در زندگی خود باشد، چه آن که به درستی گفته اند ذات نایافته از هستی بخش، کی تواند که شود هستی بخش؟!

وی افزود: در واقع می بایست خود را در قامت این هویت ها بیابد و بعد از درک لذت مادری و همسری آن وقت در دنیای بازیگری به ایفای نقش بپردازد و از آن سو اگر نقشی در فیلمی به او داده می شود که تبلیغی علیه هویت های اصیل دینی است و احیاناً به خاطر جذابیت های مالی فریبنده است آن را قبول نکند

سینمای عاری از فساد و فحشا

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر تاکید کرد: به تعبیر حضرت امام(ره) ما موافق سینمایی هستیم که عاری از فساد و فحشا باشد و اساساً در نظام اسلامی باید به سمت سینمای درست و موافق با آموزه های اسلامی حرکت کنیم.

وی گفت: البته باید توجه داشت که فساد و فحشا صرفاً به روابط جنسی و مالی آلوده و نیز مناسبات نادرست اخلاقی منحصر نمی شود، بلکه اتفاقاً یکی از مصادیق آن، همین است که هنرمند توان خود را در مسیر اهداف غیر الهی صرف کند و نوع فعالیت هنری اش به گونه ای باشد که به نفع جریان حق نباشد.

لزوم خلق رمان و فیلم و اثر هنری ماندگار درباره حضرت زهرا(س)

حجت الاسلام  سرلک همچنین ابراز داشت: وجوه زندگی حضرت صدیقه کبری(س) اگر بر قلب هنرمندان ما تابیده شده و زنگاری در میان نباشد، در این صورت می توان به خلق اثر هنری در قالب نقاشی، داستان و فیلم ماندگار اُمید داشت، کما این که برخی از هنرمندان ما به لطف الهی در این مسیر توفیقاتی داشته اند؛ اما لازم است که بیش از پیش در این باره کار کرد و زمینه ها و بسترها را برای فعالیت هنرمندان متعهد و دغدغه مند فراهم نمود.

مکتب فاطمی در حال جهانی شدن است

وی گفت: با توجه به تحولات اخیر درجهان اسلام که همه آنها مستقیم یا غیرمستقیم متاثر از تعالیم اهل بیت و آموزه های فاطمی (س) هستند، بحثی که می توان به صورت خودآگاه آن را مورد توجه ویژه قرار داد، موضوع جنبه جهانی پیام حضرت زهرای مرضیه (س) است.

وی با اشاره به فرمایش معروف امام زمان (عج) مبنی بر این که حضرت زهرا(س)، الگو و اسوه من در زندگی ام است، افزود: شکوفایی جهانی معارف فاطمی (س) به برکت انقلاب اسلامی، هدایت های حضرت امام و خون شهدا ، در عالم به صورت خود آگاه و ناخودآگاه در حال جلوه گرشدن است.

دبیر جشنواره روحانی و سینما در خاتمه سخنان خود بیان داشت: پیام مکتب فاطمی به فضل  الهی در حال جهانی و عالم گیر شدن است و همه این رویدادها نوید بخش از راه رسیدن فرزند برومند آن حضرت یعنی حضرت صاحب الزمان (عج) می باشد؛ ما دراین بهار، به انتظار بهار اصلی عالم هستیم که در آن استعدادها شکوفا شده و زمین همه ذخایر خود را آشکار می کند. روزی که عالم هستی شاهد جشنی بی سابقه خواهد بود و انسان می تواند با ظرفیت های بی نهایت خود زندگی کند.

گفتگو از : سید محمد مهدی موسوی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha