پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام علی زینتی- جامعه المصطفی مشاور

حوزه/ نباید با موعظه مستقیم، تذکر پی در پی، انجام سرزنش، به خصوص سرزنش در جمع ، جوان را آزرده خاطر نمود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین علی زینتی، شب گذشته در دومین کارگاه آموزشی «مشاوره و اخلاق» که به همت معاونت آموزش و معاونت فرهنگی بنیاد علمی- فرهنگی هاد و با حضور استادان و مشاوران این بنیاد در سالن اجتماعات این بنیاد برگزار گردید، با اشاره به اهمیت فعالیت های مقدماتی در مشاوره، اظهار کرد: تا وقتی اصول مقدماتی مشاوره یعنی سلام، احوال پرسی، برقراری ارتباط، کسب اعتماد و اعلام آمادگی جهت هرگونه خدمت انجام نگردد، نمی توان ورود مناسب و موفقی به بدنه و محتوای مشاوره داشت.

وی صمیمیت، اعتماد و همدلی را از شروط یک مشاوره موفق ارزیابی کرد و افزود: تنها اگر مراجعه کننده احساس احترام و صمیمیت متقابل مشاور را داشته باشد، می تواند به راحتی و بدون دغدغه مسائل خود را با او بازگو کند.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی گره گشای اصلی در چالش های مراجعه کننده را خواست و اراده قلبی او در تبیین مشکلات و چاره جویی از مشاور بیان و اضافه نمود: حتی اگر مراجعه کننده یقین به کارگشا بودن جلسه بین او و مشاور داشته باشد، ولی احساس به خطر افتادن احترام خود از جانب مشاور را داشته باشد، به یقین به این مشاوره راضی نخواهد شد.

حجت­ الاسلام والمسلمین زینتی اصل اولیه در ارائه مشکلات و اسرار مراجعه کننده را صدق مراجعه کننده در تبیین آنها دانست و بیان کرد: چون خود او اقدام به بازگشایی اسرار درونی خود برای مشاور بر اساس صداقت ایجاد شده نمود، در نتیجه باید گفتار او را تصدیق و همنوایی نمود.

وی، با اشاره به اهمیت ارائه مشاوره به جوانان با رویکرد اسلامی، ادامه داد: در صورت اصلاح فکر و بینش جوان، می توان رویکرد و عمل او را تغییر داد که این مهم تنها با تأیید و همراهی او و در ادامه با ایجاد تردید  در باورهای اشتباه او امکان پذیر است.

این کارشناس روان شناسی، با اشاره به شرایط حساس جوانی و غرور نهفته در آنها، پی بردن به فاصله بین خودِ واقعی و خودِ ایده آل و پذیرش خودِ واقعی و بهره وری از آن برای رسیدن به خودِ ایده آل را از جمله مؤلفه های غرور دانست و خاطرنشان نمود: مؤلفه های خودِ ایده آل را باید به شکل غیرمستقیم برای جوان تبیین نمود تا راه رسیدن به خودِ ایده آل را بشناسد و با خودِ واقعی خود روبه رو گردد.

حجت­ الاسلام والمسلمین زینتی با بیان این که مال، وقت، آبرو، حیثیت و جان از عناصر مهم در ایجاد صمیمیت با مراجعه کننده است، ابراز نمود: پاسخ صمیمانه مخاطب را باید با صمیمیت پاسخ داد تا او در روند مشاوره نیز اعتماد ایجاد شده را محسوس بداند.

وی، در پایان، تأکید نمود: از آن جایی که ویژگی جوانان، زودرنجی و دلخوری زودرس است، نباید با موعظه مستقیم، تذکر پی در پی، انجام سرزنش، به خصوص سرزنش در جمع او را آزرده خاطر نمود. جذب جوان، با استفاده از افعال معکوس و بهره گیری از اصل تغافل امکان پذیر است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha