شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
آیت الله استادی در مراسم  سالگرد ارتحال امام خمینی(ره)  در حرم حضرت معصومه(س)

حوزه/ دبیر شورای عالی حوزه های علمیه ،عمل به منویات امام و رهبری را لازمه سعادت و اصلاح جامعه دانست و گفت: محبت و ابراز علاقه می تواند برای روحیه انسان و ثواب و بعد از مرگ مؤثر باشد، ولی به تنهایی نمی تواند جامعه را اصلاح کند. برای اصلاح جامعه باید در کنار محبت، عمل هم باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله رضا استادی در مراسم  بزرگداشت سالروز ارتحال امام خمینی(ره) که از سوی دفتر مقام معظم رهبری  و با حضور مراجع تقلید در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد، یکی از بزرگترین خدمت های امام خمینی(ره) را استقلال کشور برشمرد و گفت: از دیگر خدمات امام(ره)، جهانی شدن مکتب تشیع است. قبل از پیروزی انقلاب، شیعه و مکتب اهل بیت(ع) وجود داشت، ولی منزوی بود؛ با پیروزی انقلاب اسلامی، هرجا سخنی از انقلاب اسلامی و اسلام گفته می شود، نام شیعه نیز در کنار آن برده می شود.
وی با اشاره به ضرورت توجه به خواسته های امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری از جامعه گفت: امام خمینی(ره) فرموده، دو رکن اساسی، عامل پیروزی انقلاب اسلامی بود؛ رکن اول، قیام الی الله و دیگری وحدت کلمه است؛ بر اساس سخن امام خمینی(ره) این انقلاب برای این که همچنان پابرجا باشد و مسیر خود را ادامه دهد، نیازمند این دو رکن است.
وی وحدت را توصیه همیشگی بنیان گذار انقلاب عنوان کرد و افزود: امام خمینی(ره) در کلمات خود با تأکید بر ضرورت وحدت اسلامی و وحدت گروه ها، از اختلاف شیعه و سنی، اختلاف دانشگاهی و روحانیت و ما را برحذر داشته است. ما وظیفه داریم از هر رفتار و سخنی که موجب اختلاف می شود، دوری کنیم، باید زبان خود را حفظ کنیم و هر جمله ای که از بوق های خارجی زده می شود، بازگو نکنیم، چراکه اینها موجب ایجاد اختلاف می شود.
دبیر شورای عالی حوزه در ادامه با بیان این که امام خمینی(ره) در کنار توصیه های عمومی خود، توصیه هایی را نیز برای گروه های مختلف جامعه اختصاصی داشتند؛ امام از روحانیت خواسته که دنیایی و مادی نباشد و زندگی ساده ای انتخاب کنند، از دیدگاه امام، روحانی باید مردم را به دین گرایش دهد، راهنمای دینی مردم باشد. امام خمینی(ره) از این گروه خواسته که مهذب و باسواد باشد.
وی خاطرنشان کرد: امام از دولتی ها، مسئولان و نهادها و هر گروهی که سمت و مسئولیتی دارند، خواسته است که خادم باشند و خدمت کنند و سمتی که به دست آورده اند را عرصه ای برای خدمت قرار دهند، نه این که به فکر خود و جمع کردن مال و ریاست باشند. اگر مسئولان ما بنا را بگذارند که خادم باشند و برای خدا، به مردم خدمت کنند، روز به روز علاقه مردم به انقلاب بیشتر می شود.
این استاد حوزه با بیان این که امام به حزب الهی ها نیز توصیه های داشته اند، گفت: این گروه که انقلابی و بسیجی و حزب اللهی هستند اگر گامی اشتباه بردارند، ممکن است خسارت های جبران ناپذیری را متحمل شویم. یک حزب اللهی و بسیجی باید بیش از  دیگران مراقب گفته ها و رفتار و مواضع خود باشد.
آیت الله استادی خاطرنشان کرد: امام به دانشگاهیان نیز توصیه های زیادی داشته اند، امام خمینی(ره) درباره این که دانشگاه ها باید چطور باشد سخنان زیادی بیان کرده اند؛ متأسفانه امروزه دانشگها ها تنها مقداری به دیدگاه امام و رهبری نزدیک است. امام و رهبری از دانشگاه انتظار دارند که این ها در تمامی علوم پیشرفت کنند و در دنیا سربلند باشند. اگر در دانشگاه بدحجابی و فساد بروز یابد، مسیر را اشتباه رفته ایم.
وی با اشاره به توصیه امام خمینی(ره) به صدا و سیما گفت: امام به صدا و سیما به عنوان یک دانشگاه نگاه می کردند. بر اساس دیدگاه ایشان، صدا و سیما باید به سمتی برود که دینداری مردم بیشتر شود و کمک کند تا مردم بتوانند دشمن را به خوبی بشناسند. مکرر گفته می شود که برنامه های شما بینندگان چند ساعته و چند میلیونی دارد، در این شرایط صدا و سیما می تواند برای این ها ارتباط برقرار کند، نه این که به سرگرم کردن مردم اکتفا نماید.
دبیر شورای عالی حوزه های علمیه  خاطرنشان کرد: صدا و سیما باید از حیث دین و سواد و بصیرت و شناخت دشمن و شناخت جهان مردم را کمک کند. صدا و سیمای ما باید با صدا و سیمای دیگر کشورها تفاوت داشته باشد.
وی ادامه داد: البته صدا و سیما امروز هم تفاوت های زیادی با دیگر صدا و سیما ها دارد ولی انتظار امام(ره)و  رهبری و اسلام بیش از این است.
استاد حوزه با بیان این که یکی از خواسته های مهم امام و رهبری این است که به احکام اسلام احترام بگذاریم و حلال خدا را حلال و حرام خدا را حرام بدانیم، افزود: مردم خود باید خوب باشند و تقصیر را به گردن این و آن نیندازند. اگر برخی مراجع می گویند برخی کارهای بانک ها ربا است، شما باید توجه کنید، هرچند آنها توجهی نکنند.
وی افزود: رهبری چندی پیش درباره سبک زندگی سخن گفتند، ولی چند نفر به آن عمل کردند؟ هر کسی باید به سهم خود در تحقق منویات امام و رهبری عمل نماید.
آیت الله استادی با بیان این که خواسته های از اقشار و گروه های مختلف خیلی روشن است که باید به آن توجه کنیم، گفت: محبت و ابراز علاقه می تواند برای روحیه انسان و ثواب و بعد از مرگ مؤثر باشد، ولی به تنهایی نمی تواند جامعه را اصلاح کند. برای اصلاح جامعه باید در کنار محبت، عمل هم شود.

انتهای پیام// ۱۵/ ۳۱۳

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha