شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
امام خمینی

حوزه/ حجت الاسلام نوائی تصریح کرد: امروز باید اندیشه های بنیانگذار جمهوری اسلامی را درک و حمایت کنیم، نه این که تنها درباره بزرگی و شخصیت ایشان شعار دهیم.

حجت الاسلام نوائی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در مشهد به بیان نکاتی از زندگی امام خمینی(ره) پرداخت و گفت: نقش امام راحل در دوران معاصر به عنوان یک پیشگام شناخته می شود که بعد از مدت ها رخوت و سستی در بدنه جوامع اسلامی ، این پیشگامی با دیدگاهی جامع، روان و آمیخته با درایت انجام شد.

وی با اشاره به فرمایش امام خمینی(ره) درباره حضور استعمار در کشور های اسلامی و تبلیغ اسلام سکولار و نداشتن نقشه سیاسی در میان آنان، یادآور شد: بنیانگذار جمهوری اسلامی بر همین اساس به ابهام زدایی اشاره کردند که می توان با این نگاه، در اندیشه های تابناک ایشان چندین مسئله را مورد توجه قرار داد.

این مدرس اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) با تاکید براینکه باید دیدگاه ها و اندیشه امام راحل را شناخته و در آن مسیر حرکت کرد، گفت: امروز باید اندیشه بنیانگذار جمهوری اسلامی را درک و حمایت کنیم، نه اینکه تنها درباره بزرگی و شخصیت ایشان شعار دهیم.

وی با بیان اینکه ایشان به ورود مباحث دینی در عرصه سیاست اشاره کرده اند، ابراز داشت: بحث ارتباط دین و سیاست و تشکیل حکومت اسلامی به عنوان ضمانت اجرای احکام و قوانین اسلامی یکی دیگر از نکته هایی بودکه در اندیشه ایشان دیده می شود.

حجت الاسلام نوائی به تاکید امام خمینی(ره) نسبت به پیشگامی حوزه های علمیه اشاره و خاطر نشان کرد: حوزویان می بایست روش فقاهت و اجتهاد حکومتی را در پیش بگیرند، زیرا فقه ما سیاسی ، حکومتی و اجتماعی است و با این امر روح اجتهاد بالنده می شود.

وی، برداشت دیگر خود از اندیشه های امام راحل را نسبت به شناخت سیاست شیطانی دشمن دانست و گفت: این امر امروز نیز در فرمایش ها و مطالبه های مقام معظم رهبری مشاهده می شود.

استاد دانشگاه علوم اسلامی رضوی، مسئله مطرح شدن آزادی فکر و اندیشه در چارچوب اسلام در اندیشه امام راحل را از دیگر برداشت هایی دانست که می توان نسبت به آن توجه کرد.

حجت الاسلام نوائی به بحث استقلال در اندیشه امام خمینی(ره) نیز اشاره و خاطر نشان کرد: براین اساس حوزه های علمیه و اندیشمندان در راستای علمی، اقتصادی و سیاسی باید حرکت کرد که با قدرت مند شدن محقق می شود و تمدن اسلامی نیز به معنای داشتن استقلال است.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha