سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
ماه رمضان

حوزه/ قدردان لحظات و روزهای پایانی این ماه مبارک باشیم و از آن بهره کافی بریم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام سید مصطفی حسینی، در مراسم سخنرانی ماه مبارک رمضان بنیاد علمی- فرهنگی هاد که در سالن نمازخانه این بنیاد برگزار شد، با اشاره به ویژگی ذاتی ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: با توجه به این فرمایش نبوی(ص) "هو شهر دعیتم فیه الی ضیافه الله"، معتقدیم که این ماه، سفره مهمانی خداوند متعال بر میان بندگان گسترده شده است و باید به وسع خود از آن بهره جست.

وی افزود: عامل، عمل، زمان و مکان، چهار رکن وجودی در سیر الی الحق سالک به شمار می آید که عنصر زمان از میان آنها را می توان به عیان در ماه مبارک رمضان مشاهده کرد.

این خطیب حوزوی اضافه نمود: زمان، فرصتی است که زندگان نسبت به مردگان، توان بهره وری از آن را دارند و چه شایسته است که والاترین بهره ها از آن برده گردد.

حجت­ الاسلام حسینی بیان کرد: برخی از متوهمان معتقد به غیرواقعی و موهومی بودن زمان هستند، ولی نص صریح قسم خداوند به شب و روز در آیه های"واللیل اذا یغشی" و "والنهار اذا تجلی"، این توهم را باطل می کند. 

وی با بیان این که از نظر فلسفه، زمان به واسطه حرکت که از عوارض جسم است، پدید می آید، عنوان نمود: این همان فرمایش امام باقر(ع) است که «لکل شیء ربیع و ربیع القرآن شهر رمضان»"برای هر چیزی بهاری است و بهار قرآن، ماه مبارک رمضان است".

این کارشناس حوزوی اضافه نمود: یکی از ویژگی زمان آن است که نحوه شکوفایی و به اوج رسیدن اشیاء را در دل خود معرفی می کند، همچنان که بهار را در طول سال به عنوان سنبل شکوفایی می شناساند. در فرمایش امام محمد باقر(ع) نیز شکوفایی اعمال و فرصت بهره وری افزون از اعمال مذهبی به خصوص قرائت قرآن و دقت در مفاهیم آن، در ماه مبارک رمضان دانسته شده است.

حجت­ الاسلام حسینی زمان را به دو نوع مادی و معنوی تقسیم نمود و تأکید کرد: به گواه آیه شریفه «و من نعمره ننکسه فی الخلق»"و هرکس را که عمر طولانی دهیم، خلقتش را وارونه می سازیم"، زمان، تأثیرگذار مادی و طبیعی بر انسان است و خلقت بشر را در روزگار پیری تغییر می دهد. بر خلاف حرکت معنوی در این آیه «من عمل صالحا من ذکر او انثی و هو مؤمن فلنحیینه حیاه طیبه»"هر کس از مرد یا زن، عمل نیک انجام دهد در حالی که ایمان داشته باشد پس او را بی تردید(در دنیا) به زندگی پاکیزه ای زنده خواهیم داشت" که انسان در سیر این نوع از زمان، تندرست و با نشاط تر می گردد.

وی، در پایان، تأکید کرد: قدردان لحظات و روزهای پایانی این ماه مبارک باشیم و از آن بهره کافی بریم تا حرکتی معنوی در این ماه پرخیر و برکت صورت گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha