پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام صادقی واعظ

حوزه/ این خطیب حوزوی گفت: چطور می شود کسی «علی علی»، «حسین حسین» و یا «یا صاحب الزمان» بگوید؛ ولی این کلمات فقط از سر زبانش باشد نه از ته دلش؛ این کار خسران عمر بندگان است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین علیرضا صادقی واعظ در مراسم سالروز شهادت رئیس مکتب جعفری امام جعفرصادق علیه الاسلام که در آستان مقدس حضرت علی بن جعفرالصادق علیه السلام برگزار شد، اظهار داشت: امروز همه معتقدیم که شیعه ولایت و مکتب امیرالمومنین علیه الاسلام هستیم؛ ولی آیا به معنای واقعی شعیه این مکتب هستیم؟

وی با اشاره به حدیثی از امام صادق علیه الاسلام افزود:«لَيسَ مِن شِيعَتِنا مَن قالَ بِلِسانِهِ و خالَفَنا في أعمالِنا و آثارِنا/ شيعه ما نيست، آنكه به زبان دم [از تشيع] زند امّا در عمل برخلاف اعمال و كردار ما رفتار كند».

حجت الاسلام والمسلمین صادقی واعظ با بیان اینکه حضرت در این حدیث مرز بین محب و شیعه به معنای پیرو را مشخص کرده است، ادامه داد: شیعه در لغت به معنای پیرو یعنی کسی که پا جای پای امام معصوم علیه الاسلام می گذارد و محب به کسی می گویند که دوستدار امام معصوم علیه السلام است؛ به طوریکه محب هم اجر و ثوابی می برد؛ ولی نه به اندازه شیعه و پیرو که جایگاه عظیمی در درگاه حق تعالی دارد.

وی که در جمع عاشقان و دلدادگان ائمه اطهار علیه السلام سخن می گفت، بیان داشت: شایسته است انسان برای بهترین بودن، تمام سعی و تلاش خود را داشته باشد؛ ما باید تلاش کنیم بهترین نماز، بهترین سجده، بهترین انفاق، بهترین دستگیری از مستمندان و به بهترین درجه اعلی شیعه بودن دست پیدا کنیم.

این محقق و پژوهشگر حوزه علمیه قم ادامه داد: چطور می شود کسی «علی علی»، «حسین حسین» و یا «یا صاحب الزمان» بگوید؛ ولی این کلمات فقط از سر زبانش باشد نه از ته دلش، این  کار خسران عمر بندگان است.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی واعظ از هشام بن حکم به عنوان یکی از شاگردان امام صادق علیه الاسلام نام برد و گفت: حضرت در وصف ایشان سه کلمه بیان فرموده اند که این کلمات به ارکان تشیع مبّدل شده اند.

وی افزود: هشام در ترویج و پیشرفت مذهب جعفری خدمات زیادی ارائه کرده و از شاگردان تراز اول و بزرگ امام صادق و امام کاظم علیهما السلام بوده است؛ بطوریکه از امام صادق و امام کاظم علیهما السلام  مدایح و فضائلی برای او نقل شده، و از جمله کسانی است که ترویج امامت را آغاز کرد و با کلام بُرنّده و محکم خود در بحث ها و مناظرات مخالفین را منکوب می‌کرد.

این خطیب حوزوی اظهار داشت: هشام مقیم کوفه بود و یک بار در منی بر امام علیه السلام وارد شد؛ در حالیکه در کنار امام علیه السلام شیوخ شیعه مثل حمران ‌بن اعین، قیس‌الماصر، یونس بن یعقوب، ابی‌جعفر الأحول و دیگران حضور داشتند و وی جوان بود،  امام علیه‌السلام او را چنان احترام کرد و بالای دست خویش نشاند که احساس کرد تجلیل از او برای بزرگسالان محفل گران آمد و فرمودند: «هذا ناصرنا بقلبه و لسانه و یده/ این شخص با قلب و زبان و دستش یاور ماست».

حجت الاسلام و المسلمین صادقی واعظ تصریح کرد: شعیه واقعی کسی است که در قلب، زبان و عمل پیرو واقعی مکتب اهل بیت علیه السلام باشد و اگر در محفلی قرار گرفت با خود نگوید «خواهی رسوا نشوی همرنگ جماعت شو».

وی در بخش دیگری از سخنانش به روایت دیگری از امام صادق علیه السلام اشاره کرد و گفت: امام صادق علیه السلام فرمودند: «مَعاشِرَ الشیعةِ! کُونوا لَنا زَیْنا وَلا تَکونوا عَلَیْنا شَیْنا، قولوا لِلنّاسِ حُسْنا، واحْفَظوا ألْسِنَتَکُمْ وَکُفُّوها عَنِ الفُضولِ وقَبیحِ القَوْلِ/ ای گروه شیعه! زینت ما باشید نه باعث ملامت و سرزنش ما، با مردم نیکو سخن بگویید، و زبانتان را حفظ کنید و آن را از زیاده روی و زشت گویی بازدارید.»

این محقق و پژوهشگر حوزه علمیه قم افزود: شیعیان زینت ائمه اطهار علیه السلام هستند؛ پس نباید خود را به دام شیطان و حربه های آن بیندازند و از درگاه حق تعالی فاصله پیدا کنند.

انتهای پیام   313/17

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha