شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
بهمن نامور مطلق- میراث فرهنگی

حوزه/ معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گفت: صنایع دستی کشور برای گفتمان سازی، تغییر الگوی مصرف و آگاه نمودن مردم از نقش مهم اقتصادی و هویتی این صنعت، نیازمند همکاری حوزه علمیه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، بهمن نامور مطلق، در دیدار آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه، ضمن ارائه گزارشی از وضعیت صنایع دستی کشور، اظهار داشت: خوشبختانه صنایع دستی کشور، پس از تجربه پشت سر گذاشتن یک دوره رکود در زمینه های اشتغال، فروش و کیفیت که حتی امکان رقابت با محصولات چینی، هندی و... در بازار داخلی را نیز از دست داده بود، در دو سه سال اخیر، با رشد 10 الی 15 درصدی در اشتغال، 20 تا 35 درصدی در صادرات و پنجاه درصدی در فروش داخلی، جان تازه ای گرفته است.

وی، استفاده از طراحی های جدید متناسب با سلیقه جهانی، مبارزه با قاچاق و حمایت از تولید و فروش صنایع دستی کشور را موجب ورود مجدد این صنعت در بازارهای بین المللی خواند و گفت: برگزاری شورای جهانی صنایع دستی در ایران برای نخستین بار، نشانه ای از پررنگ شدن جایگاه صنایع دستی ایران در  عرصه بین المللی است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، با اشاره به وجود انواع رشته های صنایع دستی در ایران به دلیل تنوع قومی و اقلیمی، خاطرنشان ساخت: حدود چهارصد رشته صنایع دستی در جهان وجود دارد که بیش از سیصد رشته آن در ایران رایج است. خوشبختانه در سال های اخیر نیز، افزایش صنایع دستی بیش از ریزش آن  بوده است و آمار و ارقام نشان از احیای مجدد این صنعت راهبردی در کشور دارد.

نامور مطلق، ترویج استفاده از صنایع دستی را یکی از بهترین راه ها برای عمق بخشیدن به گفتمان ایرانی – اسلامی در مردم و به ویژه نسل جوان دانست و تاکید کرد:صنایع دستی کشور برای گفتمان سازی، تغییر الگوی مصرف و آگاه نمودن مردم از نقش مهم اقتصادی و هویتی این صنعت، نیازمند همکاری همه نهادها و به ویژه، حوزه های علمیه است.

وی با اشاره به ظرفیت بین المللی قم و حضور طلاب غیرایرانی المصطفی از ده ها ملیت مختلف در این شهر، اظهار داشت:راه اندازی دهکده صنایع دستی اسلامی در شهر قم و فعالیت غرفه های صنایع دستی کشورهای مختلف در این شهر، می تواند علاوه بر تبادلات فرهنگی، زمینه ساز ترویج و تبلیغ صنایع دستی ایران در کشورهای مختلف جهان گردد.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، با اعلام آمادگی این سازمان برای انجام طرح های مشترک با جامعه المصطفی و حوزه علمیه در زمینه برگزاری دوره های آموزش صنایع دستی و خلق آثار هنری برای خانواده های طلاب ایرانی و غیرایرانی، خواستار استفاده از معماری ایرانی- اسلامی در پروژه های داخل و خارج از کشور این دو نهاد شد.

نامور مطلق، در پایان با تشکر از عنایت و پی گیری های آیت الله اعرافی در زمینه تقویت و گسترش صنایع دستی کشور و به ویژه تلاش های وی در زمینه احیای صنعت زیلوبافی در شهرستان میبد، از آمادگی سازمان میراث فرهنگی برای همکاری همه جانبه در این زمینه خبر داد.

گفتنی است: در این جلسه، مسئولان قم و میبد، ضمن ارائه گزارشی از وضعیت صنایع دستی در این دو شهر، بخشی از درخواست های خود را جهت رشد و ارتقای صنایع دستی در قم و میبد مطرح نمودند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha