پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
هشدار یونسکو درباره تخریب میراث فرهنگی یمن

حوزه/ از آغاز تجاوز نظامی عربستان سعودی به یمن و درگیری‌ها در این کشور، میراث تاریخی متعددی در یمن آسیب دیده یا نابود شده‌اند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، خانم «ایرینا بوکووا» مدیرکل یونسکو، تخریب مسجد تاریخی متعلق به قرن نهم واقع در بنی مطر، استان صنعا در یمن را محکوم کرد. براساس گزارش های رسیده از سازمان کل آثار باستانی و موزه ها  و سازمان عمومی حفاظت از شهرهای تاریخی در یمن،  این مسجد تاریخی روز پنج شنبه 25 آگوست امسال در حمله هوایی رژیم آل سعود به یمن تخریب شد.

ایرینا بوکووا در این خصوص گفت: من عمیقا نگران ادامه تخریب آثار بی‌نظیر باستانی و فرهنگی در یمن هستم. این جنگ حمله مستقیمی علیه اماکن تاریخی کشور یمن، و تاریخ و هویت مردم این کشور است و در طولانی مدت می‌تواند تاثیراتی بسیار منفی بر مردم این کشور بگذارد و این خشونت بی‌معنی باید فورا متوقف شود.

بوکووا در ادامه افزود: من باردیگر با صراحت از تمامی احزاب درگیر خواستار رعایت حقوق بشردوستانه بین‌المللی و احترام به اماکن فرهنگی و مذهبی هستم که نشان دهنده روح و هویت مردم یمن و منبع حیاتی انعطاف پذیری و امید می‌باشند.

میرات تاریخی یمن؛ قربانی تجاوزگری سعودی ها

از آغاز تجاوز نظامی عربستان سعودی به یمن و درگیری‌ها در این کشور،  میراث تاریخی متعددی در یمن آسیب دیده یا نابود شده‌اند که از جمله آن‌‌ها تخریب ماه گذشته مسجد شیخ عبدالهادی در تعز  می‌باشد.

املاک میراث جهانی شهر قدیمی صنعا نیز که مورد اصابت بمباران هوایی قرار گرفته در فهرست میراث جهانی در خطر در سال 2015 گنجانده شده است.

مسجد حضرت شعیب، متعلق به قرن نهم، بر روی کوه حضرت شعیب واقع شده بود. این کوه با ارتفاع 3 هزار و 600 متر، مرتفع‌ترین و بلندترین کوه در شبه جزیره عرب بوده و تنها 17 کیلومتر از صنعا، پایتخت یمن فاصله دارد. این مسجد مکان مقدسی برای زائران محسوب می‌شد که به بازدید از بقعه حضرت شعیب در همان نزدیکی اقدام می‌کردند. این مسجد همچنین به خاطر عناصر و اشکال معماری قابل توجه آن به خصوص کنده‌کاری‌های چوبی در سقف قابل توجه بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha