شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام علي جلائیان اكبرنيا

حوزه/ معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان یکی از وظایف حوزه های علمیه را نظریه پردازی علوم قرآنی دانست و يادآور شد: لازمه پیشرفت در علوم انسانی، تحقیق و نوآوری است.

به گزارش خبرگزاري «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام علي جلائیان اكبرنيا در نشست پژوهشگران خواهر حوزه علمیه خراسان، یکی از وظایف حوزه های علمیه را نظریه پردازی علوم قرآنی دانست و گفت: قرآن کتاب نظریه پردازی و تمدن ساز است که چشم اندازها را ترسیم می کند.

وی ادامه داد: نظریه پردازی علوم قرآنی به طور خاص از مطالبات رهبر معظم انقلاب است که یکی از وظایف پژوهشگران حوزه های علمیه محسوب می شود.

معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه ما در زمینه علوم انسانی احتیاج به تحقیق و نوآوری داریم، افزود: مرجعیت علمی قرآن در حوزه علوم انسانی و جهت دهی به روش ها از مباحثی است که باید بیشتر به آنها پرداخته شود.

وی، نظریه را مجموعه اي از بیانیه هایی که بر مبناي قواعد منطقی ارائه شده و دست کم مبـین بخشی از واقعیت هاست، تعريف و ابراز كرد: با توجه به اینکه قرآن حقایق را در حوزه عقایـد، اخـلاق، احکام یا علوم بشري بیان می کند «نظریه پردازي» در مورد مطالب قرآن کریم بـا نـوعی تسامح قابل پذیرش است.

حجت الاسلام جلائیان اكبرنيا در ادامه با اشاره به آیات علمی قرآن، بیان کرد: رازگویی هاي علمی قرآن و نظریه پردازي هاي علمی قرآنی در غیر علوم انسانی و در حوزه علوم انسانی از مباحثي است که اين كتاب الهي به آنها اشاره کرده است.

وی با توجه به آموزه های علمی که هنوز دانش بشری به آنها دست نیافته است، اما دلیلی نیز بر نفی آن وجود ندارد، اظهار داشت: از آنجا که وحی نوعی دانش قطعی محسوب مي شود، در صحت آن شکی نیست و ممکن است در آینده این آموزه ها همانند زوجیت عام موجـودات نيز اثبات شوند.

قرآن، پایه علوم انسانی است

حجت الاسلام جلائیان اكبرنيا با اشاره به علوم انسانی غرب، گفت: روانشناسی غرب بر نگاه مادی استوار است که مبنای غلطی بوده و به صورت ترجمه ای و بدون هیچ فکر تحقیقی و اسلامی در دانشگاه ها و در بخش های مختلف تدوین می کنیم، در حالی که ریشه، پایه و اساس علوم انسانی را باید در قرآن پیدا کرد.

وی با تاکید بر اینکه مبنا باید مبنای قرآنی باشد ادامه داد: پژوهش های قرآنی در زمینه های مختلف کار اساسی و مهمی است و صاحبنظران در علوم  مختلف می توانند بناهای عظیمی را با مراجعه به آموزه های قرآن بنا کنند.

معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه چیستی نظریه ها در علوم انسانی باید نظریه های قرآنی باشد، گفت: اگر بخواهیم علوم قرآنی داشته باشیم باید نظریه پردازی های علمی قرآن در حوزه علوم انسانی را مورد بررسی قرار دهیم.

 وي، پژوهش با روحیه تفکر و مسئله محوری را لازمه پژوهش دانست و تفکر نقاد را بیشترین نوع خدمت به پژوهش عنوان كرد.

گفتنی است، امتیاز بندی پژوهش مدارس، انجمن علمی با گروه های تخصصی پژوهشی، جلوگیری از موازی کاری پژوهش، تقویت اساتید در بعد پژوهشی، بیان خلاء های پژوهشی برای پژوهش های جدید و ایجاد انگیزه برای پژوهشگران، ارتقای مهارت های پژوهشی، حمایت استفاده از کتابخانه های کشور و سایت های پژوهشی، ایجاد دغدغه پژوهشی، مشارکت حوزه در توزیع کتاب و تالیفات طلاب، ایجاد تیم حوزوی برای انتشارات و تاسیس انتشارات حوزه، نیازسنجی و ایجاد بانک پژوهشی برای انتخاب موضوع پژوهش، تولید مقاله های فرهنگی و ایده های فرهنگی با پشت زمینه های مطالعاتی، ایجاد جاذبه برای ورود به حوزه، برگزاری نشست های هم اندیشی و ارزیابی فعالیت ها، از موضوعات قابل پیشنهاد در این نشست با معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha