سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۸ شوال ۱۴۴۵ | May 7, 2024
هوشنگ مرادی کرمانی نویسنده معاصر کشور

حوزه/ عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی از صداقت و اخلاص به عنوان دو عامل تاثیرگذار در نویسندگی یاد کرد و گفت: بسیاری از آثاری که دارای این دو شاخصه هستند، در لایه های مختلف اجتماعی مشاهده و تاثیرگذار می شوند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، هوشنگ مرادی کرمانی نویسنده معاصر کشور، خالق اثر قصه های مجید و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی عصر دوشنبه به دعوت گروه داستان مدرسه اسلامی هنر برای حضور در نخستین کارگاه «چای و داستان» به قم سفر کرد و در تالار آیه  پاسخگوی پرسش های طلاب نویسنده و اهالی قلم شد.

در این نشست که با استقبال  اهالی قلم و نویسندگان قم همراه بود، مرادی کرمانی در ابتدای صحبت های خود گفت: بنده در گذشته هم یک بار در حوزه علمیه قم حضور پیدا کردم و یکی از بهترین نقدها به کتاب "قصه های مجید" را یکی از طلاب نویسنده حوزه نوشت.

وی در ادامه با بیان اینکه انسان را می توان در تمام ادیان و مکاتب عالم در هر کجای دنیا یافت، تصریح کرد: خداوند برای انسان ها وظایفی قرار داده و این وظایف از سوی انبیاء و پیامبران الهی نشر و تبیین شده است.

این نویسنده معاصر کشورمان با اشاره به اینکه همه انسان ها روزی سوار قطار زندگی شده و روزی هم از این قطار پیاده می شوند، گفت: برخی از انسان ها در هر لباس و کسوتی، هنگام پیاده شدن از قطار زندگی، آثاری را به عنوان یادگاری در دوران زندگی خود به جای می گذارند.          

مرادی کرمانی با بیان اینکه هر اثر ادبی و هنری در چارچوب زمان و مکان بوجود می آید، ابراز داشت: اگر حافظ و خیام در قرن دیگری به دنیا می آمدند، حتما چیز دیگری می سرودند؛ نوشتن و خلق یک اثر تحت تاثیر زمان و مکان است.

وی با بیان اینکه امروز بسیاری از آثار کم جان و عمق هستند، گفت: بنده در بیش از 50 سال نویسندگی، فقط 17 اثر نوشتم.

این عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی با اشاره به اشاره به ارتباط آثارش با نسل های مختلف، گفت: بنده برای نسل های مختلف نوشتم و بسیار خوشحال هستم از اینکه برخی افراد با خواندن کتاب های من، نویسنده شدند.

مرادی کرمانی با بیان اینکه به نظر بنده هیچ هنرمند و نویسنده ای شبیه هنرمند دیگری نمی شود، تصریح کرد: هر هنر ماندگاری که توسط یک هنرمند با هر منش و تفکری بوجود می آید، فقط یک بار از نظر ساختمان و محتوا تولید می شود.

وی همچنین بر لزوم دقت کردن و خوب نگریستن به زندگی تاکید کرد و گفت: وقتی هنرمندانه نگاه کنید، مسائل بسیاری کشف می شود؛ هر هنر صحیحی، دارای دو وجه زمینی و آسمانی است.

نویسنده اثر قصه های مجید در ادامه با بیان اینکه هرگز هنگام نوشتن یک کتاب به میزان خوانده شدن، تعداد چاپ و برگزیدگی آن اثر در جشنواره ها فکر نمی کنم، تصریح کرد: در لحظه نوشتن، فقط احساس می کنم موقعیتی در ذهن من است که باید در کاغذ پیاده شود.

مرادی کرمانی همچنین از صداقت و اخلاص به عنوان دو عامل تاثیرگذار در نویسندگی یاد کرد و گفت: بسیاری از آثار که دارای این دو شاخصه هستند، در لایه های مختلف اجتماعی مشاهده و تاثیرگذار می شوند.

وی با بیان اینکه کتاب هایش بیش از 30 هزار خواننده دارد و به زبان های مختلف ترجمه شده است، افزود: بنده از هرشخصی یک مطلبی را آموخته ام و سرمایه من برای همه است اما تکیه به نویسنده ای یا اثر اقتباس شده از کسی ندارم.

عضو هیئت امنای بنیاد سینمایی فارابی با اشاره به اینکه هنوز هم کتاب می خوانم و فیلم مشاهده می کنم، گفت: امروز باید از سینما یاد بگیریم؛ سینما شخصیت خاصی پیدا کرده و در میان همه هنرها حرف اول را می زند؛ مسئله ایجاز را باید از سینما آموخت.

مرادی کرمانی با بیان اینکه واژه آموزی در عرصه نویسندگی بسیار مهم است، تصریح کرد: بعضی از نویسندگان امروزی واژه ندارند؛ نسل ترجمه هایی که وارد زبان فارسی شده، برای مواقع مختلف از یک واژه عام استفاده می کند.

وی با اشاره به اینکه بوستان و گلستان سعدی از نظر "واژه" شاهکار است، افزود: آثار ادبیان کهن را باید مطالعه کرد  زیرا از نظر واژه پردازی بسیار قوی هستند.

این نویسنده کشورمان در پایان با بیان اینکه نویسندگان باید به زبان فارسی مسلط باشند، گفت: "واژه" مصالح کار هر واعظ، نویسنده و هنرمندی است که به کمک او می آید.

انتهای پیام/313/33

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha