جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
آیت الله العظمی سبحانی

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی، امام علی(ع) را سرچشمه و سرمنشا علوم اسلامی و علوم دیگر دانستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت‎الله‎ سبحانی ظهر امروز در درس تفسیر ماه مبارک رمضان در مدرسه علمیه حجتیه (مجتمع عالی فقه)  با اشاره به فضایل بی همتای امام علی(ع) گفتند: امام علی(ع) فاضلترین و پاکدامن ترین بشر پس از پیامبر است و از چندین منظر نیز به حضرت مسیح شبیه هستند.

ایشان افزودند: اولین شباهت، در محل تولد ایشان است که حضرت مسیح در بیت لحم متولد شدند و امام علی(ع) نیز در کعبه متولد شدند.

این مرجع تقلید بیان کردند: شباهت دوم، در خصوص مخالفت های افراطی و محبت های افراطی است؛ عده ای مثل یهود که به حضرت مسیح نسبت هایی می دهند که می گویند که ما او را کشتیم ولی عده‎‏ای دیگر هستند که میگویند مسیح خدا است و در شب کریسمس جشن تولد خدا را برپا می‎کنند.

معظم له یادآورشدند: در خصوص امام علی(ع) نیزهمین دو گروه وجود دارد؛ نواصب و گروه تفکیری بدتر از نواصب در مقابل امام علی(ع) هستند و گروه دیگری نیز علی اللهی هستند که هر دو گروه گمراه هستند.

حضرت آیت الله سبحانی بیان کردند: این نکته مورد قبول تمام طوائف اسلامی است که بسیاری از علوم اسلامی از امام علی(ع) ریشه گرفته است؛ ایشان بودند که علم صرف و نحو را با دستوری که به ابوالاسود دوئلی دادند ایجاد کردند و همچنین علم کلام اسلامی و اخلاق نیز از ایشان سرچشمه گرفته است.

معظم له بیان کردند: دامنه کرامات امام به حدی بود که این جمله لولاعلی لهلک عثمان و عمر بارها و بارها از سوی دیگران شنیده شد؛ علم تفسیر بیشترین علمی است که از امام سرچشمه گرفته است ابن عباس تمام دانستههای تفسیری خود را از امام علی(ع) گرفته است.

ایشان گفتند: جلد اول شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید باید توسط طلاب مطالعه شود؛ وی بیان می کند که علامه اخلاق، اخلاق اسلامی را از امام علی(ع) گرفته اند؛ خطبه حمام سراپا اخلاق است؛ علم کلام ازامام علی(ع) گرفته شده است.

این مرجع تقلید با ذکر این مطلب که امام علی(ع) مجمع الفضایل است، تصریح کردند: چقدر مردم زمان صدر اسلام خسارت دیدند که چنین بزرگی را از دست دادند ولی این مردم چندان که باید و شاید قدر ندانستند.

معظم له در ادامه تفسیر سوره الصف یادآورشدند: جهاد یکی از احکام روشن اسلام است و تفاوتی با نماز و روزه که از احکام ضروری اسلام هستند ندارد و کسی که اصل جهاد را انکار کند گویی به نماز اعتقادی ندارد.

ایشان با ذکر این مطلب که سقراط یکی از مصلحان بشری است ودر زندگی او نقاط قوت فراوان است، تصریح کردند: با این وجود وی پیامبر الهی نیست ولی برنامه خود را نوشته و در اختیار مردم قرارداده است؛ وی مردم را به جهاد فرانمی خواند چون ماموریتی از سوی خدا نداشته است.

ایشان یادآورشدند: افلاطون یک مصلح بشری بوده است و زمینه الهی نبوده است به همین خاطر مدینه فاضله را برای مردم نوشت و رفت ولی انبیای الهی مامور به اجرای برنامه الهی هستند و باید بشریت را از بت پرستی نجات دهند.

حضرت آیت الله سبحانی عنوان کردند: برای اجرای ماموریت الهی نیز نیازمند قوه مجریه هستیم و اگر قوه مجریه نباشد این امور احیا نخواهد شد؛ تاریخ نشان داده است که کار بشر با نصحیت انجام نشده است بلکه باید قوانین اجرایی نیز ایجاد شود.

معظم له گفتند: اینکه بیان می‎کنند که پیامبر باید مثل افلاطون باید قرآن خود را بخواند و کاری به مسایل دیگر نداشته باشد به این خاطر است که آنها تفاوتی بین برنامه آسمانی و زمینی قائل نیستند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه شبهات دیگری در خصوص ارتباط لااکراه فی الدین و آیات مرتبط به جهاد بیان کردند: کسانی که معنی این آیه را نفهمیده‎اند می گویند که آیه سیف این آیه را نسخ کرده است در حالی که این مساله کاملا اشتباه است زیرا نمی توان معلول را حذف کرد و علت را نگاه داشت.

ایشان با ذکر این مطلب که لااکراه فی الدین یک مساله تکوینی و تشریعی را بیان می‎کند، گفتند:  اگر بخواهیم اعتقاد را برای مردم اجرا کنیم باید از سه راه قرآنی وارد شویم که اولین آن دوری از القای دین با اکراه است؛ باید با بینیه و جدال احسن مردم را به دین ترغیب کنیم.

این مرجع بیان کردند: کسانی که یک ظرف خاصی به یک شریعت خاصی معتقد هستند حق نداریم که آنها را با زور به اسلام مجبور کنیم ولی آنها باید در کنار ما زندگی کنند و جزیه دهند ولی موعظه حسنه و بینیه و جدال احسن می تواند آنها را به دین اسلام ترغیب کند.

ایشان گفتند: برخی از فرزندان انصار یهودی شده بودند و به همراه یهودیان به شام رفت؛ هنگامی که پیامبر به مدینه آمدند و پدران آنها به پیامبر گفتند که ما اجازه نمی دهیم که فرزندان ما به تدین یهودی ادامه دهند که این آیه به این خاطر بیان شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha