سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
نشست علمی« روش شناسی تفسیر اجتماعی با تاکید برتفسیرالمیزان»

حوزه/ محقق وپژوهشگر حوزه گفت: تفسیر اجتماعی المیزان به این معنی است که علامه طباطبایی از جمله مفسرانی است که در حوزه اجتماعی نظرات زیادی دارند و می توان گفت که همین الان هم منسجم ترین تفسیر اجتماعی را ایشان نگاشته اند .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام  صادق گلستانی شامگاه یکشنبه در نشست علمی« روش شناسی تفسیر اجتماعی با تاکید برتفسیرالمیزان» که در سالن اجتماعات دبیرخانه انجمن های علمی حوزه برگزار شد، اظهارداشت: المیزان در مقایسه با دیگر تفسیرها در حوزه اجتماعی سرآمد است و هیچ تفسیری به قوت تفسیر علامه طباطبایی به این مساله نپرداخته است.

وی افزود: المیزان در حوزه دگرگونی اجتماعی، نابرابری اجتماعی، همبستگی اجتماعی، جامعه شناسی معرفت، زن، خانواده و جامعه شناسی دین نظریاتی ارائه داده است و اندیشه های بسیار نابی دارد و برخی از مفسران و کارشناسان نام این را تفسیر اجتماعی گذاشته اند.

کارشناس علوم دینی ادامه داد: روش شناسی تفسیر اجتماعی از مبانی صحبت نمی کند، بلکه مبتنی بر مبانی معرفتی در حوزه علوم اجتماعی نظریه می دهد؛ بنابراین اگر مبانی معرفتی تغییر کند، نتیجه هم تغییر خواهد کرد و نظریات متفاوت می شود.

حجت الاسلام گلستانی با بیان اینکه المیزان سرآمد تفسیر اجتماعی قرآن می باشد، اذعان داشت: نظریه اجتماعی المیزان با توجه به اختلاف در مبانی، متفاوت با رویکردهای مشهور در علوم اجتماعی است.

وی با بیان این که تفسیر اجتماعی با روش شناسی تفسیر اجتماعی متفاوت است، اظهار داشت: تفسیر اجتماعی المیزان به این معنی است که علامه طباطبایی از جمله مفسرانی است که در حوزه اجتماعی نظرات زیادی دارد و می توان گفت که همین الان هم منسجم ترین تفسیر اجتماعی را ایشان دارد.

این محقق با بیان این که روش شناسی بنیادی رابطه میان مبانی معرفتی و نتایج آن را بررسی می کند، خاطرنشان کرد: کسانی که جامعه شناسی فمینیستی را مطرح می کنند بر اساس مبانی معرفت شناختی فمینیستی تفاوت های جنسیتی اجتماعی را برساخته اجتماعی می داند در حالی که ما تفاوت های اجتماعی را بر گرفته از تفاوت های ذاتی در خلقت می دانیم.

حجت الاسلام گلستانی با بیان این که من روش شناسی بنیادی را در تفسیر المیزان علامه طباطبایی پیاده کرده ام، اظهار داشت: مبادی خاصی که علامه در اجتماعیات استفاده کرده است را از این روش استخراج کردم که حرف علامه طباطبایی در انسان شناسی  هستی شناسی و معرفت شناسی چیست.

وی با بیان نظر علامه طباطبایی در رابطه با قشربندی اجتماعی خاطرنشان کرد: برخی می گویند قشربندی اجتماعی یک مسیر طبیعی را طی کرده است که از فرایندهای اجتماعی است به این معنی که نظام اجتماعی باید این قابلیت را داشته باشد که افراد بر اساس تفاوت های آفرینشی مناصب را اشغال کنند که در مقابل آن نظریه ستیز وجود دارد که می گوید نظام های اجتماعی بر یک مکانیسم ظالمانه شکل گرفته است.

این پژوهشگر دینی  ادامه داد: نظر علامه طباطبایی با توجه به برخی مبانی معرفتی خود قشربندی را تا یک حدی طبیعی می داند و بر اساس برخی مبانی دیگر معرفتی قشر بندی را طبیعی نمی داند.

وی بر اساس سه رویکرد موجود تبیین گرا، تفسیر محور و انتقادی فرانکفورتی در علوم اجتماعی اظهار داشت: علامه بر اساس مبادی معرفتی رویکرد روشی عمده تبیین گرا است؛ علامه طباطبایی علوم اجتماعی را علت محور هم می داند نه این که فقط علت محور باشد؛ ولی علامه بر اساس مبادی معرفتی که دارد هر سه رویکرد را دارد ولی با تمام رویکرد های سه گانه متفاوت است.

حجت الاسلام گلستانی افزود: علامه وقتی در یک کنش معنادار اعتبار اجتماعی را مطرح می کند علاوه بر رویکرد تبیینی و تفسیری رویکرد انتقادی هم دارد ولی رویکرد او بنابر مبانی معرفتی که دارد با این رویکردهای سه گانه متفاوت است زیرا مبانی آنها عرفی است ولی مبانی علامه طباطبایی برگرفته از وحی و عقل است.

در ادامه این نشست ناقدین سخنانی را در خصوص این روش شناسی و ارائه موضوع مطرح کردند.

انتهای پیام   313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha