جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام شعبانی

حوزه/ استاد حوزه علمیه قزوین گفت: حسد سخت ترین و دشوارترین بیماری های روانی و پلیدترین رذایل اخلاقی است و صاحب خود را به عقوبت دنیا و عذاب آخرت گرفتار می سازد .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام رسول شعبانی صبح امروز در جمع طلاب مدرسه علمیه شیخ الاسلام به موضوع حسد ودوری انسانها از این صفت زشت اشاره کرد و گفت: فرد حسادت کننده  همیشه به دنبال این است که نمی تواند موفقیت و ثروت اشخاص را ببیند و هر روز آرزوی نابودی طرف مقابل را دارد.

وی افزود: حسد از نظر شرع مذموم و ناپسند بوده؛ چراکه حسد بیماری دل بوده  که باید این صفت و رفتار را هر روز از خود دور نماییم.

وی ادامه داد: حسد یک خوی زشت شیطانی است که بر اثر عوامل مختلف مانند ضعف ایمان و تنگ نظری و بخل در وجود انسان پیدا شده و سرچشمه بسیار ی از گناهان کبیره است.

حجت الاسلام شعبانی تصریح کرد:  دشمنی  و کینه توزی بزرگترین اسباب حسد است؛ چراکه هر انسانی که اهل مجاهده با نفس نباشد، به گرفتاری و رنج دشمن خود شاد می شود.

استاد حوزه علمیه قزوین تصریح کرد: حسد بیماری مهلک و عجیبی است که گاهی آتش این بیماری دامن خود انسان را گرفته و به دیار عدم و نیستی و مرگ و هلاکت می برد.

وی افزود: انسان حسود گرچه در راه مکتب قدم می گذارد و به خدای واحد هم ایمان دارد و بین حق و باطل، جانب حق را انتخاب کرده است اما در ضمن حرکت کسالتی او را از حرکت باز می دارد و مانع پیشرفت اوست و حسد یکی از این گونه آفات و کسالت هاست.

حجت الاسلام شعبانی خاطرنشان کرد: حسد مستقیماً به ایمان و اعتقاد انسان لطمه زده و به جسم انسان نیز آسیب می رساند و بر اثر بیماری روحی و نفسانی، جسم او نیز نحیف و رنجور می گردد.

وی با اشاره به اهمیت عمل به سفارش ها و رهنمودهای اخلاقی و دینی بزرگان و اولیاء بیان داشت: امامان بزرگوار (ع) بارها در رهنمودهای خود تاکید دارند مسلمانان به آنچه می دانند عمل کنند و در همین زمینه یکی از معصومین (ع) می فرماید " من عمل بما علم اورثه الله ما لم یعلم" هرکس به آنچه می داند عمل نماید، خداوند میراث گرانقدری برای او ذخیره می کند که به آن علم نداشته است.

وی ادامه داد: اگر کسی بخواهد خداوند دریچه های موفقیت را به روی او باز کند ،باید مسلمان و در خط ولایت اهل بیت (ع) باشد و در مرحله نخست به آنچه علم پیدا می کند عمل نماید.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha