پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام خوئینی

معاون تهذیب حوزه علمیه مولاوردیخان گفت: فردی که خودسازی می کند، همیشه به نفس خویش بدگمان است و هر لحظه احتمال می دهد که مبادا عمل زشتی از او سربزند ، چرا که خودسازی وتهذیب نفس انسان را به کمال هدایت نموده وخدای متعال انسان را به مقام مستجاب الدعوة می رساند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین حسن خوئینی صبح امروز در جمع طلاب مدرسه علمیه مولاوردیخان، به موضوع تهذیب و خودسازی در انسان اشاره کرد و گفت: خودسازی و تهذیب نفس از جمله مسایل مهمی است که  مورد تأکید فراوان قرار گرفته و نقش محوری و اساسی در رسیدن انسان به مدارج عالی انسانی و کمالات اخلاق را دارد.

وی افزود: در روایات فراوانی به طور مکرّر دعوت به پیکار با تمایلات نفسانی شده و از این عمل به عنوان جهاد اکبر یاد شده و پیامبر اکرم(ص) فرمود: «المجاهِدُ مَن جاهَدَ نَفسَهُ فی الله عزَّوجلَّ»، مجاهد کسی است که در راه خدا با نفس خویش پیکار نماید.

وی ادامه داد: انسان می تواند به ارزیابی و تحلیل درستی از صفات و استعدادهای خود دست یابد و در نتیجۀ آن، خصلت ­های ناروا را از خود دور کرده و در صدد تقویت جنبه های مثبت خود باشد.

حجت الاسلام والمسلمین خوئینی تصریح کرد: راه پیشگیری و جلوگیری از نفوذ رذائل اخلاقی، سهل ترین راه تهذیب نفس است و پیش از آن که انسان به گناهان و رذائل اخلاقی آلوده شود، از صفا و نورانیت فطری برخوردار است و برای انجام کارهای خوب و تخلق به اخلاق نیک آمادگی بیشتری دارد.

معاون تهذیب مدرسه مولاوردیخان خاطرنشان کرد: از گام های بلندی که می­ توان برای تهذیب اخلاق برداشت، آن است که انسان با خود شرط کند تا برخلاف فرموده خدا رفتار نکند و واجبات را انجام دهد و با صفات رذیله مبارزه نماید.

استاد حوزه علمیه قزوین بیان داشت: کسی‌ که‌ به‌ مقام‌ شامخ‌ خود پی‌ ببرد، از رذایل‌ دوری‌ خواهد کرد و حضرت امام‌ علی‌(ع‌) می‌فرماید: «هرکس‌ نفس‌ خود را گرامی‌ بدارد، شهوت‌ها برای‌ او کوچک‌ و بی‌ ارزش‌ خواهد بود.

استاد حوزه علمیه قزوین بیان داشت: انسان‌ در طول‌ روز مراقب‌ اعمال‌ خود باشد و این‌ مرحله‌ از حساس‌ترین‌ مراتب‌ سیر و سلوک‌ به‌ شمار می‌رود و قرآن‌ مجید بر این‌ نکته‌ تأکید دارد که‌ خداوند بر احوال‌ و اعمال‌ شما نظارت‌ دارد: «إنّ اللّه‌ کان‌ علیکم‌ رقیباً؛ خداوند بر شما مراقبت‌ دارد» و  کسی‌ که‌ از آیه‌ فوق‌ درس‌ گرفته‌ باشد، همواره‌ خدا را ناظر بر کارهای‌ خود می‌داند و از غفلت‌ و گناه‌ دوری‌ می کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha