چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
آیت الله العظمی مظاهری

مدیر حوزه های علمیه به مناسبت تجلیل از چهره قرآنی حضرت آیت الله مظاهری در بیست و سومین جشنواره بین المللی قرآن و حدیث المصطفی، پیامی صادر نمود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، متن پیام آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه  به مناسبت تجلیل از چهره قرآنی حضرت آیت الله مظاهری در بیست و سومین جشنواره بین المللی قرآن و حدیث المصطفی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

آسمان علم و فضلیت، ستارگان بسیاری دارد که برخی از آنان با فضایل متنوع و متعدد خویش پرفروغ تر از دیگری چون ماهرویان می‌تابند. چنان که حُسن «حسین» در تجلی «مظاهر» اسمایی است. همو که دانایی را با دارایی آمیخته و بر شاخسار سرو رعنایی آن، تواضع و فروتنی در برابر خلق را با تذلل و تضرع در برابر خالق چنان امتزاج داده که جز از سعه وجودی مردانی حسینی و متالهان حسنی بر نمی‌آید. آنانی که در فلسفه و سبک زندگی خویش قوامین به اقامه قسط و داد بوده، مجاهدت در سنگرهای دفاع از حق را از طفولیت در «تیران» با شیران صدیق در مکتب «جهاد با نفس» در «جبهه و جهاد اکبر» با «اخلاق فرماندهی» والد عالم عامل آموخته و در مکتب عرفانی معارف قرآنی «عوامل کنترل غرایز در زندگی انسان» را دانسته و در سیر و سلوک معنوی «مناسک حج» قرب الی الله را با محوریت شریعت و در طریقت «توضیح المسایل» احکام الهی بر اساس معارف ولوی و در چارچوب «ولایت فقیه» پیموده است. همو که در سبک زندگی اش، فقه فردی را با فقه اجتماعی مد نظر قرار داده و نجات خویش را در گرو توصیه خانواده به حق و صبر دانسته تا خسران ابدی را از خود و دیگران دور دارد و ضمن خودسازی به دیگرسازی اهتمام ویژه کرده و به «تربیت فرزند» در چارچوب«خانواده در اسلام» توجه یافته و در مدیریت اجتماعی و فقه اجتماعی در کنار فقه فردی همان گونه که به «اخلاق در خانه» توجه داشته به «اخلاق در اداره» اهتمام ورزیده است.  این گونه است که «برنامه زندگی» خویش را در چارچوب حکمتی راستین و ابدیتی سامان می‌دهد و براساس «معارف اسلامی» با محوریت «معاد درقرآن» تحت ولایت الهی «الامامة و الولایة فی القرآن الحکیم» حرکت می‌کند بی آن که خللی در زندگی دنیوی خویش ایجاد کند؛ زیرا هماره هر گام که برداشته بر پایه استجابت «ربنا آتنا فی الدنیا حسنه و فی الاخره حسنه» و « التوازن الاسلامی‌بین الدنیا و الآخرة» بوده است.

این مظهر علم و عمل، جهد و جهاد، در سرتاسر زندگی خویش به آن چه عمل کرده که نیاز مردم و جامعه بوده است و برای خویش از اندوخته دنیا جز تقوایی نیاندوخته که معیار کرامت در آخرت و ره توشه سفر بی پایان و ابدی است. پس چون عظمت را در علم و تعلم و عمل دید، بدان دل

بست و مظهریت در مظاهر اسمای الهی را بر هر چیز برگزید. در طریقت حقیقت در مجمع البحرین قرآن و عترت علیهم السلام فرود آمد و علم لدنی را در مخضره مهدوی(عج) آموخت و در شعاع شهود، عقل را به محضر قلب برد و از هر گونه هوا خالی و از هر لقای الهی پر کرد. در سیر و سفر ملکوتی و مهاجرت الی الله ، «نفر» را در تلمذ مکتب قال الصادق و قال‌الباقر علیهماالسلام برگزید و به حکم «نذیرا و بشیرا » هجرت به سوی قوم خویش را وظیفه و مسئولیت خود دانسته و در راستای اطاعت پذیری از اوامر مولوی و ارشادی مقام عظمای ولایت ، هجرت علمایی به بلاد را فریضه خود یافته و بدان گردن نهاد و حوزه دیرپای اصفهان را رونقی دو چندان داد و آوازه و شهرت کهن را بدان بازگرداند و علوم اسلامی را در آن تجدید کرد. اصلاح گری که بقای حقیقت را در جریان مداوم و حرکت اجتهاد پویا و فعال دید و از عقل تعبدی برای تعبدی عقلانی مدد گرفت.

بی گمان بزرگداشت و نیکوداشت مردان عالم و عامل و مهاجران نذیر و بشیر و سالکان طریقت شریعیت و واصلان به حقیقت، بزرگداشت حق و علم و عمل صالح و ارج گذاری به این حقایق بلند و والا است. امروز ما برخود فرض دانسته این گام کوچک را برای ارج از مقام علم و عمل و مجاهدان و مهاجران مصلح و مجدد برداریم تا چراغی روشن برای دیگر سالکان راه حقیقت باشد.

والسلام علیکم و رحمةالله

علیرضا اعرافی

مدیر حوزه های علمیه و

رئیس جامعةالمصطفی العالمیة

بهمن ماه

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha