جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ کمیسیون های کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی-۶

حوزه/ پژوهشگر و محقق آذربایجانی از نقش مهم علمای قفقاز و ماورالنهر در توسعه علوم اسلامی سخن گفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، علی باقر اف عصر امروز در کمیسیون‌ مطالعات منطقه ای همایش بین المللی نقش شیعه در پیدایش  و گسترش علوم اسلامی که در مدرسه علمیه امام کاظم (ع) قم برگزار شد،‌به تشریح نقش علمای شیعه قفقاز و ماوراءالنهر در علوم اسلامی پرداخت.

وی با بیان این مطلب که یکی از مهم‌ترین صاحبان ارزش و آرمان‌ها، علمای دینی در قفقاز هستند اظهار کرد: قفقاز جنوبی و شمالی شامل کشورهای آذربایجان، گرجستان، داغستان، ارمنستان و بخش‌های کوچکی از شمال ایران و ترکیه می‌شود که در طول تاریخ مردانی را پرورش داده که آن را به سرزمین مهر و دلاوری مبدل ساخته‌اند.

وی با اشاره به نقش علما در گسترش علوم اسلامی تصریح کرد: علمایی که در حوزه های نجف و دیگر مناطق درس‌ خوانده‌اند برای تبلیغ دین متحمل زحمت‌ها شده و به دیار خود بازگشته‌اند.

این محقق آذربایجانی گفت: این عالمان را کمونیست‌ها به ورطه کشانده و از بین بردند اما با این حال خانواد‌ه‌ها دین را فراموش نکرده و اعتقادات خود را حفظ کرده اند.

وی با اشاره به کتب رونمایی شده در این کنگره اظهار کرد: نقش علمای قفقاز در گسترش و پیدایش علوم اسلامی بیش از این بوده است که امروز وجود دارد؛ از این میان اطلاعاتی در مورد علمای آذربایجان در کتب این کنگره گردآوری شده است.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha