پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله العظمی مکارم شیرازی

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تأکید بر اینکه باید به خدا پناه برد از زمانی که ارزش ها دگرگون شود و نظام ارزشی جامعه تغییر کند، گفتند: در این هنگامه، دزدها، انسان‌های شایسته می‌شوند و افراد پاک، انسان نالایق محسوب می‌شوند، چرا که فکر جامعه واژگون شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله مکارم شیرازی شامگاه یکشنبه در برنامه چشمه معرفت که از شبکه یک سیما پخش شد، با تسلیت ایام شهادت حضرت علی(ع)، اظهار کردند: در شب نوزدهم ماه مبارک رمضان، امیرمؤمنان(ع) بخاطر عدالتش در محراب عبادت ضربت خوردند.

ایشان با بیان اینکه ما باید در این ایام، زندگانی امیرمؤمنان(ع) را بیشتر مورد دقت قرار دهیم، اظهار کردند: حضرت علی(ع) سه دوران مشخص در زندگانی خود دارد که هر سه دوره طوفانی بوده است؛ امام(ع) در مقابل این طوفان ها ایستاد و به ما درس ایستادگی داد.

معظم له با اشاره به دوران همراهی امیرمؤمنان(ع) با پیامبراکرم(ص)، تصریح کردند: در این دوران، مرتب جنگ ها پیش می آمد و کسی که به قول دوست و دشمن از همه بیشتر در میدان جهاد می درخشید، حضرت علی(ع) بود.

این مرجع تقلید با اشاره به نخستین پیکار مسلمانان با دشمنان در جنگ بدر، اظهار کردند: در این جنگ نابرابری عجیبی وجود داشت؛ مسلمانان، ۳۱۳ نفر بودند و ابزار و امکانات جنگی کمی داشتند در حالی که دشمن سه برابر تعداد مسلمانان بود و ابزار نظامی قوی هم داشت؛ با وجود این، مسلمانان پیروز شدند و یکی از عوامل پیروزی این بود که حضرت علی(ع) چندین نفر از شجاعان معروف کفار را به هلاکت رساند و سبب پیروزی و امیدواری مسلمانان شد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در ادامه با اشاره به شکست مسلمانان در جنگ احد به دلیل اشتباه گروهی از مسلمانانی که تازه به اسلام پیوسته بودند، تصریح کردند: کار به جایی رسید افراد بسیاری فرار کردند و پیشانی و دندان پیامبراکرم(ص) شکسته شد و صورت ایشان غرق خون شد؛ در میانه جنگ، حضرت علی(ع) از حملات به رسول خدا(ع) جلوگیری می کرد و مثل پروانه، اطراف شمع وجود پیامبر(ص) بود و ضربات را دفع می کرد؛ امیرمؤمنان(ع) می فرماید شانزده ضربه سنگین بر من وارد شد که به خاک افتادم، در این هنگام، شخصی بازوان من را می گرفت و از زمین بلند می کرد و می گفت برخیز و در راه خدا جهاد کن؛ از پیامبر(ص) پرسش کردم، او چه کسی بود که فرمود: جبرئیل امین بود که در این حال سخت، به یاری تو می آمد.

معظم له افزودند: امیرمؤمنان(ع) از پیامبر(ص) دفاع کرد و جان ایشان را نجات داد و در همین میدان بود که ندای «لَا سَيْفَ إِلَّا ذُو الْفَقَارِ وَ لَا فَتَى إِلَّا عَلِيٌّ» در آسمان طنین انداز شد.   

این مرجع تقلید همچنین با بیان اینکه دشمنان در جنگ احزاب متحد شده بودند و با تمام توان خود برای نابودی اسلام صف کشی کردند، افزودند: آنان مدینه را محاصره کرده و شجاع ترین مرد عرب که عمرو بن عبدود نام داشت، با خود آورده بودند و می گفتند با وجود او، پیشرفت ما قطعی است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تصریح کردند: بعد از آنکه عمرو بن عبدود به میدان آمد و مبارز طلببید و کسی داوطلب نشد، حضرت علی(ع) سه بار خدمت پیامبر(ص) رسید و اجازه حضور در میدان گرفتند. رسول خدا(ص) پیش از آغاز جنگ، فرمودند: «تمام ایمان در وجود علی(ع) و تمام کفر در وجود عمربن عبدود مجسم است، امروز تمام ایمان در مقابل تمام کفر ایستاد»؛ بعد از پیروزی حضرت علی(ع) بر عمرو بن عبدود نیز فرمودند: «ضربه ای که علی(ع) بر پیکر عمرو بن عبدود وارد کرد از عبادت جن و انس برتر است».

ایشان تصریح کردند: اگر دشمنان در جنگ احزاب پیروز می شدند، فاتحه اسلام خوانده می شد و امروز هیچ اثری از اسلام و مسلمانی نبود اما خدا به وسیله شمشیر حضرت علی(ع)، اسلام را حفظ کرد.   

معظم له در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه صرف بیان تاریخ زندگانی تبیین کننده جایگاه و شخصیت عظیم امیرمؤمنان(ع) نیست، افزودند: ما باید از حضرت علی(ع) الگو بگیریم؛ امیرمؤمنان بر لزوم مراقبت در سه مرحله جهاد نظامی، گفتاری و فکری تأکید کرده اند.

این مرجع تقلید افزودند: حضرت علی(ع) می فرماید: «اگر دشمن توانست بر شما مسلط شود و جهاد با دست و گفتار و قلب را از شما گرفت، آن وقت جامعه وارونه می شود»؛ در این هنگامه، خوب در نظرها بد جلوه می کند و بد در نظرها، خوب می شود، زشتی ها افتخار می شود و زیبایی ها، عیب محسوب می شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تصریح کردند: در دوره وارونه شدن ارزش‌ها، به انسان صادق و درستکاری که در مدت سی سال خدمت اداری، زندگی ساده ای بیش ندارد، بی‌عرضه می گویند اما به کسی بعد از دوسال، از این طرف و آن طرف می زند و اموالی جمع می کند، می گویند عجب آدم زرنگ و مدیر و لایقی است؛ دزدها، انسان های لایق می شوند و افراد پاک، انسان نالایق محسوب می شوند، چرا که فکر جامعه واژگون شده است.

ایشان در پایان خاطرنشان کردند: باید به خدا پناه برد از زمانی که ارزش ها دگرگون شود و نظام ارزشی جامعه تغییر پیدا کند.

انتهای پیام/313/33

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha