پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
قائم مقام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)

حوزه/ قائم مقام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در افتتاحیه دوره طرح ولایت در مشهد، با اشاره به ویژگی های ممتاز نظام آموزشی حوزه، گفت: عالی‌ترین استاد حوزه وقتی بر کرسی تدریس قرار می‌گیرد، برای یک طلبه هیچ محدودیتی در نقد کردن نظریه علمی او وجود ندارد و برای استاد هم پرسشگری طلبه چیز عجیبی نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین محمود رجبی در مراسم افتتاحیه سومین دوره ی طرح ولایت طلاب برادر در مشهد با اشاره به این که باید شبهات دینی و اعتقادی موجود در جامعه را جدی گرفت و به راحتی از آن عبور نکرد، اظهار کرد: طلبه کسی است که از علم حوزوی خود به عنوان اسلحه ای در مقابل شبهه پراکنی دشمن استفاده می کند و سم هایی که بخواهند به دین وارد کنند را پاک کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه با اشاره به اینکه طلبگی با تحمل سختی ها همراه است، خطاب به طلاب جوان گفت: قدر این نعمت الهی را بدانید زیرا هر قدر سختی و مشکلات وجود داشته باشد آثار و نتیجه خوبی از جانب خداوند در زندگی فردی و اجتماعی طلبه جریان خواهد داشت.

قائم مقام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با تاکید بر اخلاص و دوری از اندیشه مادیات در طلبگی، ابراز کرد: يك طلبه بايد صداقت، قناعت، صبر و حوصله داشته باشد و انگيزه  و هدف را گم نکند.

حجت الاسلام و المسلمین رجبی ضمن تأكيد بر اينكه هدف از کار يك طلبه و روحاني نبايد صرفاً كسب درآمد باشد، یادآور شد: البته براي گذراندن امور زندگي به پول و درآمد نياز است ولي هدف و انگيزه اصلي يك فرد حوزوري كسب درآمد نیست.

وي، هدايت افراد را هدف و انگيزه اصلي از ورود افراد به حوزه هاي علميه خواند و خاطرنشان كرد: مراجع و علماي وارسته در نتيجه داشتن روحيه خدايي بود كه منشأ اثرات بسيار شدند و در ميان مردم اعتبار داشته و دارند.

قائم مقام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با تأكيد بر اينكه طلاب و روحانيون بايد چنين انگيزه اي داشته باشند، تصريح كرد: لباس روحانيت، لباس رزم است؛ طلبه نبايد به خاطر حرفِ دیگران يا كنايه هاي آنان، دست از كار و تلاش بر دارد.

استاد حوزه علمیه قم خودسازی را منش زندگی طلبگی دانست و افزود: مجموعه ای از آموزه ها با عنوان زی طلبگی در حوزه های علمیه برای تربیت طلاب و آداب طلبگی مدنظر بوده که توجه به آن برای کار طلبه مفید خواهد بود.

قائم مقام موسسه  آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در ادامه تاکید کرد: هویت حوزوی یک طلبه است که رسالت فهم صحیح دین و تبیین درست مبانی و احکام و ارزش‌های دینی و زمینه‌سازی برای اشاعه ارزش‌های دینی را مورد تاکید قرار می‌دهد و فراتر از فضای آموزشی صرف، یک نوع مسئولیت و تعهد ایمانی را برای یک طلبه ایجاد می‌کند.

قائم مقام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در توضیح این مطلب با بیان اینکه روحیه و منش اصلی طلبگی اقتضا می‌کند یک طلبه در مواجهه خود با خانواده، همشهری‌ها و مخاطبانش، برخورد اخلاقی و سلوک معنوی را در پیش بگیرد، گفت: بنا به تعبیر مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی به ما می‌گویند روحانی و این یعنی ما باید به مسائل روحانی و معنوی فکر کنیم نه این که‌ طلبگی را شغلی مانند دیگر مشاغل بدانیم و محاسبه کنیم در تعامل با مخاطبان به چه نتیجه یا دستاورد مادی می‌رسیم.

حجت الاسلام و المسلمین رجبی در ادامه به اهمیت ساده زیستی اشاره کرد و افزود: اگر میان علمای برجسته معاصر امام راحل را الگوی زندگی‌ طلبگی بدانیم یا در حال حاضر زندگی رهبر معظم انقلاب را می‌بینم، به این نتیجه می رسیم که این ساده‌زیستی و اهمیت ندادن به زندگی مادی و لوازم، ظواهر و تجملات زندگی، یک ویژگی مهم در سبک زندگی‌ طلبگی است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه احساس مسئولیت و تعهدی که نسبت به اشاعه حقایق دینی که در یک طلبه وجود دارد بسیاری از ویژگی‌ها و شاخصه‌های دیگر را در پی خواهد داشت، خاطر نشان کرد: آزادی طلبه در انتخاب مدرس و درس و انعطاف‌پذیری برنامه‌های درسی از ویژگی‌های تحصیل در حوزه است.

قائم مقام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه نظام ارزشیابی علمی حوزه بیشتر بر محور «خودارزیابی» است نه ارزشیابی مبتنی بر غربالگری، افزود: فکر محوری در مقابل حافظه محوری در نظام آموزشی حوزه و درک عمیق و تربیت آزاد‌اندیشانه در محیط حوزه از جمله ویژگی‌های این روش تحصیلی است.

حجت الاسلام و المسلمین رجبی یادآور شد: عالی‌ترین استاد حوزه وقتی بر کرسی تدریس قرار می‌گیرد، برای یک طلبه هیچ محدودیتی در نقد کردن نظریه علمی او وجود ندارد و برای استاد هم پرسشگری طلبه چیز عجیبی نیست.

عضو جامعه مدرسین حوزه تصریح کرد: رسالت اصلی‌ طلبگی بدون خودسازی و تهذیب نفس و زندگی‌ طلبگی بدون در نظرگرفتن تهذیب اساساً قابل تحقق نیست و اگر کسی بخواهد بدون آن که برخوردار از این حقایق باشد در جامعه روح معنویت، تربیت اخلاقی و توکل به خدای متعال و روح ایمان را اشاعه بدهد، غیر ممکن است به این مهم دست یابد.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۴

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha