جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
دفاع از رساله بررسی  زمینه ها و عوامل سیاسی – اجتماعی ناکامی بیداری اسلامی در مصر و راهبردهای جمهوری اسلامی

حوزه/ رساله بررسی زمینه ها و عوامل سیاسی – اجتماعی ناکامی بیداری اسلامی در مصر و راهبردهای جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با آن در دانشگاه باقرالعلوم(ع) دفاع شد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، رساله  امیرحسین مرادپور دهنوی از طلاب حوزه علمیه قم که در مقطع دکتری علوم سیاسی گرایش جامعه شناسی سیاسی  با عنوان «بررسی زمینه ها و عوامل سیاسی – اجتماعی ناکامی بیداری اسلامی در مصر و راهبردهای جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با آن» که استاد راهنما دکتر محمد ستوده و  استاد مشاور دکتر مسعود معینی پور بود، دفاع شد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، در چکیده این رساله علمی آمده: انقلاب مردم مصر که در 25 ژانویه 2011 آغاز و با سرنگونی حسنی مبارک در 11 فوریه جنبه عینی یافت ،منجر به پیروزی اخوان المسلمین در انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری محمد مرسی شد.

روند انقلاب و بیداری اسلامی یکسال بعد با تظاهرات و اعتراضات مردم و شکل گیری جنبش تمرد نسبت به حکومت محمد مرسی شکل جدیدی به خود گرفت و منجر به سقوط حکومت توسط نظامیان و در نهایت به قدرت رسیدن السیسی عنصر مورد حمایت عربستان وامریکا  و شکست انقلاب گردید.

 دراین رساله در پاسخ به این سوال اصلی که مهمترین زمینه­ ها و عوامل سیاسی- اجتماعی ناکامی بیداری اسلامی در مصر چیست ؟ و راهبرد­های مواجهه ایران با آن کدام است ؟ این فرضیه آزمون شد که میراث استعمار، ساختار استبدادی حکومت و فرهنگ سیاسی از جمله زمینه­ها و رقابت­های ایدئولوژیکی و حزبی زمان انقلاب، ناکارآمدی دولت جدید ، عدم حمایت الازهر از انقلابیون و دخالت قدرتهای بزرگ از موارد عوامل ناکامی بیداری  اسلامی در مصر می باشد .

 راهبردهای جمهوری اسلامی ایران  جهت مواجهه با وضعیت بحرانی بیداری اسلامی در دو دسته راهبردهای معطوف به پیش ران­های بیداری اسلامی و راهبردهای مربوط به رفع محدودیت­ها در سطوح سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بیان گردید.

راهبردهایی مانند: ایجاد وارتقاء روابط دیپلماتیک، موازنه امنیتی منطقه ای ، همکاری در مبارزه با تروریسم  و راهکارهایی ازجمله «استفاده از فرصت­های فرهنگی وتمدنی نظیر زبان فارسی، همکارهای قرآنی و نخبگانی ،تشکیل سمن­های مشترک با صوفیه مصر در مقابله با جریان سلفی – تکفیری  مورد بررسی قرار گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha