پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ نشست تخصصی سادات رضوی و جایگاه علمی آنان در تمدن اسلامی

حوزه/ پژوهشگر تاریخ اسلام گفت: خاندان های بزرگ سادات، نقش ماندگاری در تحولات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در مناطق مختلف کشور داشتند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، دکتر غلامرضا جلالی امروز در نشست علمی سادات رضوی و نقش آنها در تمدن اسلامی که در پژوهشگاه مطالعات تقریبی در قم برگزار شد، اظهار کرد: اطلس تاریخی سادات ایران در هفت مجلد منتشر می شود.

وی افزود: یکی از مسایل مهمی که در تحقیق در خصوص سادات مد نظر است، مساله تحقیقات وسیع تا قرن نهم و خلأ پژوهش از صفویه به بعد است، زیرا با گستردگی خاصی همراه است و تحقیقات در این عرصه نیازمند گروه های وسیع است.

وی از تحقیقات وسیع در خصوص خاندان های بزرگ سادات و نقش ماندگار آنها در تحولات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در مناطق مختلف کشور سخن گفت و تصریح کرد: خاندان هایی از جمله سیدعلی خان مدنی، دوامی 1000 ساله دارند که این اقوام دیرین به دوام سنت های دینی در میان جوامع کمک های بسیاری کرده اند.

جلالی اظهارکرد: قطعا اگر خانواده های سادات نبودند استمراری در سنت های دینی نیز وجود نداشت، زیرا حرکت های فرهنگی و هنری و حکمی و... بیشتر به سادات مربوط می شود.

وی افزود: به همین جهت خاندان ها به خصوص جایگاه تمدنی سادات مورد توجه است؛ جایگاه سادات در دوران مغول به حدی مهم است که در قانون "یاسا"، قوانینی برای تجلیل سادات وضع شده بود که به دقت نیز رعایت می شد؛ داستان های فراوانی در خصوص این تجلیل بیان شده است؛ این تجلیل ها یا منشا تاریخی داشته است و یا منشا آن، رویا بوده است.

پژوهشگر موسوعه سادات ایران بیان کرد: در همین راستا مهمترین تشکیلات نقابتی نه دوره عباسیان، بلکه در دوره مغول ایجاد شد یکی از مهمترین شخصیت هایی که خدمت زیادی به سادات کرد غازان خان بود؛ ولی برای تردد سادات در جهان اسلام دستور داد که دارالسیاده بسازند؛ این دارالسیاده ها در زمان غازان خان شروع شد؛ وی 10 دارالسیاده ایجاد کرد که یکی از آنها در حرم رضوی است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha